מיני מבחן - תכירו את סיאט Mii: עולה בארץ 64 אלף שקל

ל-סיאט Mii יש מנוע זריז ומרווח הפנימי מכובד ■ חבל שהאבזור התקני דליל

עיון מהיר ביומן מבחני הדרכים שלנו גילה, שבשבועות האחרונים בלבד נהגנו במכוניות פאר וספורט בשווי מצרפי של קרוב ל-2.5 מיליון שקל. זהו עומס נכבד של קארמה חברתית שלילית, שדורש תיקון יסודי. מה יותר יעיל למטרה הזו מאשר לקחת למבחן מכונית מהפלח המיני-עירוני, שניצבת בדיוק בקצה השני של הסולם הסוציו-אקונומי המוטורי בישראל?

סיאט MII עולה 64 אלף שקל ומצליחה לדחוק חמש דלתות וחמישה מושבים בתוך אורך של 3.56 מ' בלבד מפגוש לפגוש. בתא המנוע הפחוס שלה מסתתר מנוע 3 צילינדרים קטנטן בנפח 1 ליטר, שמייצר 75 כוחות סוס ומומנט צנוע. עם משקל זבוב של 850 קילו בלבד ותיבת הילוכים ידנית המכונית מרגישה זריזה באופן מפתיע. היא מאיצה בין רמזורים בקצב מפתיע, מעפילה ללא קושי ל-130 קמ"ש על הכביש המהיר ואפילו מצליחה לצלוח עליות תלולות בקצב סביר עם שניים-שלושה נוסעים על סיפונה. עם זאת, כדי לנצל את הביצועים החבויים צריך לאמץ גישה של שליחים על קטנוע: כלומר, לסחוט את דוושת התאוצה ללא רחמים ולטפס ללא הרף לכיוון הקו האדום שבמד הסל"ד.

גם התנהגות הכביש בעיר מזכירה קטנוע שליחים. ההיגוי קליל, ישיר ומשדר הרבה מידע מיקומם של הגלגלים הזעירים. השלדה, שאינה צריכה לשאת מאסה מיותרת, נענית בצייתנות לשינויי כיוון מהירים ונצמדת לאספלט בפניות והמכונית משתחלת בקלות ברווחים צרים בתנועה זוחלת. נוחות הנסיעה סבירה ביחס למקובל בפלח הזה וסדקים ובורות בגודל סביר נספגים היטב. מנגד, צריך לזכור את המגבלות: כבישים עירוניים משובשים באמת מטלטלים את הנוסעים כהוגן.

תא הנוסעים מרגיש מרווח למדי ושני מבוגרים ושלושה מתבגרים הצליחו להתמקם בו בניחותא. רמת הגימור סבירה, אבל מי שמצפה לגימור/אבזור המפורסם והייצוגי של קבוצת פולקסווגן יצטרך להתאים ציפיות. "מינימליזם" הוא תיאור נדיב לאבזור של התא. לוח המחוונים קטנטן ומספק רק את המינימום ההכרחי, כיוונון תנוחת המושבים מוגבל, החלונות בדלתות האחוריות נפתחים רק הצידה ובזווית של מעלות בודדות והכל עטוי בפלסטיק קשיח. לפחות המזגן מתפקד היטב ואינו גוזל כוח מהמנוע.

בשורה התחתונה הסיאט Mii, כמו הרבה מכוניות בקטגוריה, היא מכונית קלאסית של "אתם מקבל מה שאתה משלם עבורו". בגרסת ה-75 כ"ס (יש גם חלשה יותר) היא מכונית זריזה וכייפית לנהיגה עירונית, מרווחת באופן סביר ותמלא ביעילות מטלות טיפוסיות כרכב ראשון או כ"רכב סידורים". אבל מכיוון שמכוניות כאלה לעיתים קרובות הן "כרטיס הביקור" של המותג ללקוחות מתחילים, ובהתחשב בתדמית התוססת של סיאט, היינו ממליצים ליבואן להשקיע קצת יותר במפרט התקני. צבעים יותר עליזים, קצת יותר אופציות לבחירה וכדומה. זו השקעה טובה לעתיד.