העליון החליט פה-אחד: ח"כ חנין זועבי תתמודד בבחירות

ח"כ חנין זועבי בתגובה להחלטה: "החלטת בית המשפט מוכיחה כי הניסיונות להביא לפסילתי היו רדיפה פוליטית ואישית נגדי, נגד מפלגתי ונגד הציבור הערבי כולו" ■ הליכוד: "נפעל מיידית בכנסת הבאה לתיקון החוק הקיים"

ח"כ חנין זועבי תוכל להתמודד במסגרת רשימת בל"ד בבחירות לכנסת ה-19 - כך קבע הבוקר (א') פה-אחד הרכב מורחב של 9 שופטי בית המשפט העליון, בראשות הנשיא אשר גרוניס והשופטים מרים נאור, עדנה ארבל, סלים ג'ובראן, אסתר חיות, חנן מלצר, יורם דנציגר, ניל הנדל ועוזי פוגלמן.

פסק הדין ניתן ללא נימוקים, נוכח מגבלת הזמנים הקבועה בחוק הבחירות, שחייבה את שופטי העליון לפרסם את פסק דינם היום, 23 ימים לפני מועד הבחירות. נימוקי פסק הדין יינתנו בנפרד, בחודשים הקרובים.

בכך הפכו שופטי העליון את החלטתה של ועדת הבחירות המרכזית, שהחליטה לפסול את מועמדותה של זועבי.

בתגובה לפסק הדין אמרה ח"כ זועבי כי "החלטת בית המשפט מוכיחה כי הניסיונות להביא לפסילתי היו רדיפה פוליטית ואישית נגדי, נגד מפלגתי ונגד הציבור הערבי כולו. לאורך כל הדרך הייתי משוכנעת בצדקת דרכי, והיה לי ברור כי אין בסיס משפטי כלשהו לפסילתי. אולם, אין בהחלטה זו בכדי למחוק את האיומים, הדה-לגיטימציה והאלימות הפיזית והמילולית שחוויתי בכנסת ומחוצה לה ב-3 השנים האחרונות.

"פסיקה זו מוכיחה שוב כי ועדת הבחירות היא גוף פוליטי, המשתמש לרעה בסמכויות שניתנו לו ומאפשר לפוליטיקאים לפסול את יריביהם על רקע אידיאולוגי. נמשיך במאבקנו נגד הגזענות והכיבוש ונמשיך לייצג בנאמנות את הציבור הערבי ואת טובת האזרח באשר הוא, בכל הנושאים החברתיים והפוליטיים ללא דופי".

עו"ד חסן ג'בארין, שייצג את ח"כ זועבי, מסר כי "כל הפסילות נגד חברי כנסת ומפלגות ערביות ב-15 השנה האחרונות הראו שלמרות העובדה שאין שום בסיס חוקי לפסילה, כפי שפסיקות בית המשפט העליון מראות בעקביות, מכוונות הפסילות ליצירת דה-לגיטימציה לנבחרי הציבור הערבי. המקרה של ח"כ חנין זועבי שונה, מכיוון שפה נעשה ניסיון לפסול אותה כאדם, להציג אותה כטרוריסטית, לתקוף אותה על רקע היותה אישה, וכל זאת רק כי השתתפה במשט ה'מרמרה' - דבר שהיה צעד פוליטי לגיטימי מטעם חברת כנסת המוחה נגד הסגר".

לעומתם, במטה ההסברה של הליכוד-ביתנו הביעו צער על החלטת העליון. "לאור פרשנות בית המשפט העליון, ברור שהחוק הקיים חייב להשתנות ולקבוע חד-משמעית כי כל הבעת תמיכה בטרור מונעת התמודדות לכנסת ישראל", נמסר ממטה הרשימה. (א"ב 9255/12).

ח"כ דני דנון, אשר ניהל מהלך ציבורי מזה מספר חודשים לפסילת ח"כ זועבי, אמר מיד לאחר פרסום הפסיקה: "לא אשקוט עד שזועבי תהיה מאחורי סורג ובריח. החוק לא עשה היום את עבודתו - נפעל לשנות אותו, וזועבי יכולה להיות בטוחה שימיה בכנסת יהיו ספורים. היום בית המשפט החליט לגבות את מחבלת ה'מרמרה' במקום את לוחמי השייטת, אשר הותקפו עם סכינים ואלות על-ידי מחבלי ה-IHH תחת מטריית החסינות של זועבי. מקומה בבית הכלא".