לאומי מצמצם החזקות: מכר מגדל ברווח של 158 מ' ש'

מכר היום 6.6% ממניות מגדל ברווח של 158 מ' ש', וצפוי לממש החזקות נוספות ■ גורם בנקאי: "לאומי אימץ אסטרטגיה שתואמת את רוח הרגולטור"

בנק לאומי נפרד מאחת ההחזקות ההיסטוריות שלו. לאומי החל היום (ה') במכירת יתרת החזקותיו בחברת הביטוח מגדל (9.8%). הבנק, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, תכנן למכור בתחילת רק 5% מהמניות, ואולם לאור הביקוש שהתגלה מצד הגופים המוסדיים, מכר בסופו של דבר 6.6% מהמניות.

מכירת המניות נעשית במחיר של 5.72 שקלים למניה - מחיר נמוך בכ-2% ממחיר הפתיחה של המניה היום. המכירה תניב לבנק רווח של 158 מיליון שקל. לאומי מכר 2% מהמניות למשקיע ששמו לא נמסר, ואת יתרת המניות הפיץ למוסדיים. מניות מגדל רשומות בספרי לאומי לפי שווי של 472 מיליון שקל, בה בעת ששווי השוק עומד על כ-580 מיליון שקל. לאומי, שנותר כעת עם 3.2% מהמניות, התחייב לא למכור את יתרת המניות בשלושת החודשים הקרובים, ואולם קיים סיכוי טוב שאחרי תקופה זו יממש הבנק את יתרת ההחזקות. בשעות אחה"צ ירדה מניית מגדל בבורסה בת"א בשיעור של 2.7%.

ההחזקה במניות מגדל הייתה החזקה ותיקה בבנק, שבמשך השנים ירד בהיקף החזקותיו. המכירה האחרונה הייתה לחברת הביטוח ג'נרלי, ב-2006, אז מכר הבנק 10% מהמניות תמורת 670 מיליון שקל, מחיר הגבוה בכ-12% לעומת המחיר שבו נמכרו המניות היום.

נזכיר כי באחרונה רכש שלמה אליהו את השליטה במגדל. אליהו, שמחזיק ב-8.5% מלאומי, גם קיבל מימון של כ-2.3 מיליארד שקל מהבנק לרכישת החברה.

"דגש על נזילות"

נראה כי המכירה של מניות מגדל אינה המימוש האחרון של בנק לאומי. בימים אלה מקדמים בלאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של הבנק, מהלך למכירת 5% ממניותיהם ברשת סופר-פארם לבנק דיסקונט. לפי הערכות, לאומי - שבמשך שנים מחזיק בתיק ההשקעות הגדול ביותר במערכת הבנקאית - שינה כיוון; הבנק צפוי להקטין את תיק ההחזקות הריאליות שלו באופן משמעותי בשנים הקרובות.

למעשה, מאז רכש הבנק 5% ממניות פרטנר ב-2009, לא ביצע השקעות חדשות מהותיות. לאומי אמנם הגדיל באחרונה החזקות בחברת אבגול ובכביש 6, אך לא נכנס לחברות חדשות בהיקפים משמעותיים. "לאומי אימץ אסטרטגיה שתואמת את הרוח המנשבת מהרגולטור, ששמה דגש על נזילות וסיכוני שוק", העריך גורם במערכת הבנקאית. לפי הערכות, בבנק ישראל היו שמחים זה זמן רב לראות את לאומי מקטין את תיק ההחזקות שלו, שמהווה חלק מהותי ממאזן הבנק, ומשפיע על תוצאות הבנק.

"המודל של בנק שמשקיע בחברות פס מהעולם. בעולם הבנקאות מבינים כיום שפיזור מתבטא בפעילויות בנקאיות שונות - ולא בהשקעה בחברות", העריך גורם בשוק ההון.

נציין כי כללי באזל 3, שבנק ישראל מתכוון להחיל על הבנקים בשנה הקרובה, תומכים גם כן במגמה להקטין את החשיפה להשקעות, ובמיוחד בהשקעה הגדולה ביותר של בנק לאומי בחברה לישראל, שבה מחזיק הבנק כ-18% מהמניות. לפי טיוטת החוזר של בנק ישראל, היקף החשיפה של בנק לתאגיד ריאלי יוקטן מ-15% מסך ההון ל-5% מהון עצמי רובד 1. ההשקעה של לאומי בחברה לישראל חורגת מיחס זה.

המשמעות היא, שהבנק יצטרך למכור חלק מהמניות או לחלופין לנכות כ-450 מיליון שקל מהונו, וסביר להניח שיבחר באפשרות הראשונה. עם זאת, מכירת ההחזקות בחברה לישראל נחשבת מורכבת יותר בשל היקף המניות - שווי ההחזקה עומד כיום על 3.39 מיליארד שקל. ואולם בשורה התחתונה, סביר להניח כי בעוד 3 שנים תיק ההשקעות הריאליות של בנק לאומי יהיה קטן משמעותית לעומת גודלו היום.

לאומי
 לאומי