אושר דיון בייצוגית נגד אסם ויונילוור בגין משקל דגני הבוקר

התובעים הלינו על כך שדגני תלמה של יוניליוור ודגני נסטלה של אסם אינם ארוזים במשקלים אחידים ■ ביהמ"ש: מתקיימים תנאי הסף לאישור התובענה

בית המשפט המחוזי בחיפה אישר היום (ב') דיון בשתי תובענות ייצוגיות נגד שתיים מיצרניות המזון הגדולות - אסם ויוניליוור. על הפרק: אריזות דגני הבוקר, שמבלבלות את הצרכנים ומקשות עליהם קבלת החלטות מושכלות.

על-פי הנטען בבקשות, הן דגני הבוקר של יוניליוור המשווקים תחת המותגים "תלמה" ו"תלמה שפע", והן דגני הבוקר של אסם המשווקים תחת המותג "נסטלה", ארוזים באריזות במשקלים השונים מהמשקל אריזות דגני הבוקר של יצרנים אחרים.

למבקשים ולבני משפחותיהם, נאמר בבקשות, אין העדפה מפורשת באשר לאילו דגני בוקר הם צורכים, ולפיכך חשוב למבקשים לצרוך את דגני הבוקר שיספקו להם את התועלת המירבית ביחס שבין משקל המוצר לבין מחירו. לפיכך, נטען בבקשות האישור, קיימת חשיבות מכרעת לאחידות בגדלים של המוצרים כפי שמחייב התקן.

העובדה שאריזות דגני הבוקר של החברות אינן במשקלים אחידים כנדרש לפי התקן הישראלי 1118 - שקובע כי תכולתם המוצהרת של מוצרי גרעיני דגנים מעובדים תהיה: 100 גרם, 125 גרם, 250 גרם, 375 גרם, 500 גרם, 750 גרם, 1 ק"ג וכפולות של 1 ק"ג - היא הפרה הפוגעת בצרכנים, ויש לפצות כל צרכן שרכש ממוצריהן, ושלא התאפשר לו עקב כך לערוך שיקול צרכני הולם לגבי טיב וכדאיות הקנייה, בתקופה של 7 השנים שקדמו להגשות בקשות האישור.

לטענת המבקשים, הנזק של חברי הקבוצה מתבטא בעוגמת-נפש, פגיעה באוטונומיה ופגיעה בחופש הבחירה הצרכני המושכל. המבקשים מעריכים את נזקו האישי של כל חבר קבוצה בסכום של 500 שקל.

יוניליוור טענה בתגובה, בין השאר, כי מעולם לא נדרשה על-ידי הרשויות העוסקות באכיפת הוראות חוק הגנת הצרכן או חוק התקנים לייצר דגנים במשקלים אחרים מאלה המיוצרים על-ידה כיום. הגם שמשקלם של הדגנים המיוצרים על-ידה הינם עובדה גלויה לעין, הרשויות לא אכפו את הוראות התקן המדובר, ומכאן כי המשקלים האחידים הקבועים בו אינם מחייבים.

עוד טענה יונילוור כי מדובר במוצרים המהווים דגנים "מיוחדים", דהיינו, מוצרים שאינם פתיתי דגנים גרידא, אלא כוללים רכיבים נוספים, כגון פירות יבשים, אגוזים, שקדים וכדומה. התקן, נאמר, אינו מזכיר מוצרי דגנים המצויים בתערובת עם רכיבים נוספים.

גם אסם הגישה תגובה מפורטת, ובה טענה אף היא כי התקן המדובר אינו חל על דגני הבוקר של חברת נסטלה אותם מייבאת אסם, שהם תערובות של דגנים שונים, אלא על מוצרים אחרים, שאסם אינה משווקת כלל ואף לא שיווקה מעולם.

עוד טענה אסם כי מאמצי המחוקק להסיר חסמי כניסה ליבוא מוצרי מזון מחו"ל ייפגעו מתובענה כזו, שתחזיר את הגלגל לאחור.

בית המשפט קבע כי מתקיימים תנאי הסף לאישור התובענה, והורה למבקשים להגיש כתב תביעה מתוקן אחד באשר לשתי התובענות, בהתאם לשינויים שונים שפירט, בתוך 15 ימים.