המצוק הפיסקלי 2: איך להשיג 200 מיליארד דולר בשבועיים?

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים מתאר בסקירה היומית שפירסם את ה"מצוק הפיסקלי" הנוסף בפניו ניצבת ארה"ב ■ "שר האוצר גייתנר עשה פירואטים פיננסים כדי להשיג עוד זמן. הפירואטים הללו הסתכמו ב-200 מיליארד דולר נוספים"

לאחר שארה"ב הצליחה להרחיק מעליה את איום הצוק הפיסקלי, כעת המחוקקים והמשקיעים נושאים עיניהם לעבר המכשול הפוליטי-כלכלי הבא שניצב בפני הכלכלה הגדולה בעולם - הדיונים על העלאת תקרת החוב. אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים משרטט בסקירה היומית שהוא פירסם, מספר דרכים בהן ארה"ב תוכל לגייס כסף ולהימנע ממשבר פיסקלי נוסף.

כהנוביץ' מציין כי "למעשה, ארה"ב כבר הגיעה לתקרת החוב (רשמית ב-31.12), לפני תאריך היעד של ההערכות המוקדמות, אך שר האוצר גייתנר עשה פירואטים פיננסים כדי להשיג עוד זמן. הפירואטים הללו הסתכמו ב-200 מיליארד דולר נוספים, שהם כחודשיים פעילות נורמלית של הממשל".

הכלכלן הראשי של כלל פיננסים מסביר גם כי המשמעות הריאלית של הגעה לתקרת החוב היא פשוט חוסר יכולת לקחת הלוואות חדשות, למחזר הלוואות ישנות ולמעשה זהו מצב של חדלות פירעון. "הצוק הפיסקלי גם תקרת החוב היא בעיה מדומיינת שהמציאו קובעי המדיניות לעצמם. אין שם שום בעיה של השוק לתת לארה"ב הלוואות נוספות ולמעשה שרק תבקש. לכן אסור בשום אופן להסתכל על הבעיות שארה"ב ממציאה לעצמה באותו אופן בהן נתפסות הבעיות של מדינות אירופה החלשות. ארה"ב מסוגלת לשרת את החוב שלה, הכלכלה שלה צומחת ומאוזנת", דביר כהנוביץ'.

אז כיצד ארה"ב תגייס 200 מיליארד דולר בשבועיים?

כאמור, גייתנר הצליח להאריך לבדו את תקרת החוב בחודשיים, כשהצליח לשנורר כסף מכמה מקומות. כהנוביץ' מספק "הוראות" כיצד ניתן להשיג 200 מיליארד דולר בשבועיים:

1. מכירת נ"ע מסוימים שנמצאים בהחזקה ישירה של האוצר.

2. הגבלת הנפקות חוב חדשות. זה יכול לחתוך כ-34 מיליארד דולר בחודשיים מכמות הנפקות חודשיות רגילה.

3. יוכרז טווח השהייה של חודשיים בפעולות בני"ע מיוחדים שמוחזקים להשקעה על ידי קרנות פנסיה ממשלתיות. הדבר ישחרר כ-12 מיליארד דולר, כאשר סכום חד פעמי נוסף עשוי להשתחרר מאיסור השקעה מחדש של הריבית הצבורה בסוף השנה.

4. הסכומים המשמעותיים באמת באים מאי השקעה מחדש של עיקר כספי הפנסיה הממשלתיים בשתי קרנות מרכזיות - GSIF ו-ESF. בשני הקרנות הללו יש כ-180 מיליארד דולר. השימוש בהם בתור תקציב שוטף למשרדי ממשלה יעשה תוך מתן ערבות מדינה לביה"מ, שכן כספי הפנסיה מוגנים על ידי החוק.

עם זאת, כהנוביץ' טוען כי "פברואר כנראה באמת יהיה הגבול האחרון, בגלל העונתיות בתקציב הפדרלי פברואר הוא חודש עם שיא בהוצאות הממשלתיות - זאת כיוון שהחזרי המס מתחילים לזרום למגישי בקשות, אין תקבולי מס בגלל תחילת שנה והרבה מתשלומי הריבית על האג"ח מתרכזים באמצע החודש הזה. אולי במקרה הקיצון יצליח למשוך מעט את הזמן עם דחיית העברת החזרי המס, אך לא יותר מכך".