סמנכ"ל ב-EMC: "באופן מסוים, אנחנו עובדים מאוד דומה לאפל"

האוורד אליאס, סמנכ"ל התפעול בענקית מערכות האחסון: "ישראל היא המקום השני בעולם מבחינת הרכישות שביצענו אחרי ארה"ב - אנחנו מרגישים מאוד נוח עם היכולת כאן"

ענקית מערכות האחסון, EMC, מחזיקה בישראל את אחד ממרכזי הפיתוח הבולטים שלה בעולם, אבל מעבר למספרים המוחלטים על היקפי הפעילות כאן, הכיוון העתידי של התחום בו עוסקת החברה, מביא אותה להרחיב את הנוכחות בישראל מבחינה פונקציונאלית.

החברה הכריזה לאחרונה על פתיחת מרכז מחקר בישראל - פעילות שעדיין לא הייתה קיימת כאן - שאמור להתמודד עם סוגיות פילוסופיות משהו שעומדות על הפרק במרחב אחסון המידע של היום.

האורח הבולט שהגיע לישראל להכרזה הוא האוורד אליאס, סמנכ"ל התפעול בחברה, ומי שאחראי על הניהול השוטף של פעילות החברה כולל מרכזי הפיתוח בעולם והשירותים שהחברה מספקת. "אנחנו מרגישים מאוד נוח עם היכולת כאן", אמר אליאס במסגרת פאנל שבו השתתף במסגרת ההכרזה ובו הסביר את הפעילות הנרחבת של החברה בישראל, "אני די בטוח שישראל היא המקום השני בעולם מבחינת הרכישות שביצענו אחרי ארה"ב".

זהו לא המהלך היחיד שביצעה EMC השנה שיש בו השלכות על ישראל. פתיחת פעילות המחקר משתלבת לצד רכישת XtremIO תמורת כ-430 מיליון דולר מוקדם יותר השנה, כחלק מחיזוק המעמד של המרכז בישראל מבחינת החשיבות האסטרטגית עבור החברה. מרכז המחקר אמור לפעול בשת"פ עם אוניברסיטת באר שבע ועם מספר חוקרים, כאשר על הפרק "למצוא דרכים חדשות לספק ביצועים טובים יותר בגישה לנתונים בהיקף גדול", כפי שהגדירה זאת אורנה ברי, מנכ"לית מרכז המצוינות של EMC בישראל.

למרות הקפיצה המהירה בצורך ביכולות אחסון מידע - שבאים לידי ביטוי במחשוב הארגוני כמו בטכנולוגיות במחשוב שזמינות למשתמש הסופי - ל-EMC, כך לדברי אליאס, יש הגדרה ברורה מאוד לגבי המקום שלה בתעשיה. "אנחנו לא נמכור ישירות לצרכנים אלא לארגונים עסקיים", הוא קובע. דבריו של אליאס רלוונטיים על רקע המיזם המשותף שיצא לדרך לפני שבוע - LenovoEMC - בין פעילות iOmega, שמספקת פתרונות בתחום אחסון והגיבוי לעסקים קטנים ולמשתמש הסופי, לבין פעילות השרתים בלנובו

EMC רכשה את iOmega ב-2008, ולמרות שהיה נראה כי סגמנט הפעילות הזה הוא פחות טבעי עבור החברה, בכירי החברה התבטאו לאורך השנים כי הם רואים את השוק הפוטנציאלי שמתלווה לרכישה כהזדמנות אסטרטגית. אולי משהו על הגורמים לשיתוף הפעולה עם לנובו ניתן ללמוד מההערה שצירפו החברות להודעה על השת"פ, ולפיו "שיתוף הפעולה לא נחשב למהותי לאף אחת מהחברות".

מן הסתם הציפיות של EMC מהרכישה היו אחרות. EMC אמורה לסיים את השנה עם מכירות של כ=21 מיליארד דולר, כ-80% מהן מפתרונות בתחום ניהול ואחסון מידע, והשאר מפתרונות בתחום הווירטואליזציה ע"י חברת הבת VMware. ככל הנראה EMC שינתה כיוון בנוגע לפוטנציאל שמצאה בפעילות מול הצרכן הסופי. מאז רכישת iOmega הפסיקה EMC לייצר את רוב מוצרי iOmega שרלוונטיים למשתמש הפרטי, למעט מערכות הזיכרון שמקושרות לרשת המקומית, בבית או במשרד, באמצעות גישה שמבוססת על פרוטוקול ה-IP (NAS).

"למעשה האופן שאנחנו עובדים דומה במובן מסוים לאפל", מוצא אליאס השוואה מתאימה, "אפל מאוד ברורה באסטרטגיה שלהם. הם חברה שמיועדת לצרכנים ולא מתעסקים עם ארגונים. יש בארגונים מוצרים של אפל כמובן, אבל כאלו שמגיעים דרך העובדים. אנחנו לא רואים ימים שבהם הלקוחות הסופיים יצרכו באופן ישיר טכנולוגיות של EMC, אלא דרך ספקים מצד שלישי. האם הצרכן מגיע לטכנולוגיות של EMC? במובן מסוים כן, אבל לא כתוצאה ממכירות ישירות".

נושא אחר אליו התייחס אליאס הוא מאמצי השיווק של אורקל למכונות המחשוב מתוצרתה, המשלבות חומרה, תוכנה ותקשורת, במערכת אחת כדוגמת ה-Exadata וה-Exalogic. ראשי אורקל טענו לאחרונה כי הביצועים של המערכות האלו גבוהים משמעותית מאשר מערכות אחסון מקבילות של מתחרות כדוגמת EMC. "אנחנו לא מאמינים שהלקוחות יקנו את זה", טוען אליאס, תוך שהוא מזכיר את מודל המיינפריים של IBM שפעל באופן דומה בשנות ה-60 וה-70, "זה ממש בחזרה לעתיד".