אנליסט: חייבים להניח שהממשל בארה"ב ישותק תוך ימים

דן גרינהאוס מ-BTIG במזכר ללקוחותיו: "הרעיון לאפשר לארה"ב להגיע לחדלות פירעון, באמצעות סירוב העלאת תקרת החוב - מתבשל בקרב הרפובליקנים"

במצב הנוכחי, יש לקחת בחשבון תסריט בו הממשל האמריקני "משותק" לאור אי-הסכמה של הפוליטיקאים המקומיים על העלאת תקרת החוב הממשלתית. כך סבור דן גרינהאוס מ-BTIG, אשר הזהיר במזכר ללקוחותיו כי גם אם התקרה תעלה, מדובר יהיה בהעלאה זמנית.

"הרעיון לאפשר לארה"ב להגיע לחדלות פירעון, באמצעות סירוב העלאת תקרת החוב - הוא רעיון שמתבשל בחדרי חדרים בקרב רפובליקנים בבית הנבחרים", כתב גרינהאוס. "בנקודה הזו, עלינו להניח כי 'שיתוק' של הממשל אפשרי, אפילו אם באופן זמני, ממש בימים הקרובים".

"במקרה כזו, יהיו השלכות קיצוניות על השווקים והכלכלה. בנוסף, גם אם הרפובליקנים יסכימו על העלאה זמנית של התקרה ללא קיצוצים 'משמעותיים', עדיין יהיה על כלכלנים לבחון מחדש את התחזיות הכלכליות", כתב.

בתוך כך, קרא אמש נשיא ארה"ב ברק אובמה לקונגרס לאשר את העלאת תקרת החוב הלאומי - ללא תנאים מוקדמים - והכריז כי לא ינהל מו"מ עם הרפובליקנים על סוגיה זו כאשר הם "מצמידים אקדח לרקתה של האומה". "משקיעים ברחבי העולם ישאלו אם ארה"ב היא בכלל הימור בטוח, תהיה טלטלה בשווקים ושיעורי הריבית יזנקו", הזהיר אובמה מהתוצאות של אי העלאת תקרת החוב.