סיכום שנה בביטוח: שנה של צלילה ושל נסיקה; ומה ב-2013?

עד יולי אשתקד, נחשבה 2012 לשנה אבודה מבחינת חברות הביטוח, אבל באוגוסט התמונה התהפכה ■ ב-2013, כך נראה, תגדל הרווחיות, אך למניות צפויה תקופה מאתגרת ועדיין, יש להן לאן לטפס

לפני כשנה מנהלי חברות הביטוח היו פסימיים לקראת הבאות. רבים מהם ישבו במשרדים ותכננו תוכניות כואבות של צמצום עלויות ושל התייעלות, ובחדרי חדרים גם הכינו תוכניות מגירה של פיטורים.

הפסימיות הזו הורגשה היטב במניות חברות הביטוח לכל אורך שבעת החודשים הראשונים של השנה שעברה. מניות חמש הקבוצות הגדולות - מגדל, הראל, כלל ביטוח, הפניקס ומנורה מבטחים - איבדו כ-30% מערכן בממוצע.

ואולם, באוגוסט בא שינוי דרמטי, ומאז ועד סוף 2012 המוזיקה השתנתה לאופטימית, הרווחיות שבה לבצבץ מדוחות החברות - עד שהשתלטה עליהם - וגם המניות נסקו בכ-65% בממוצע. כך, בסיכום שנה שהחלה למטה והסתיימה למעלה, נעלו מניות הביטוח את 2012 עם עליות נאות מאוד, של כ-15% בממוצע (מתואם דיבידנדים).

בסוף יולי 2012 פרסמנו כתבה על מניות הביטוח, וציינו בה ש"חברות הביטוח הגדולות איבדו מערכן כ-5 מיליארד שקל מאז תחילת השנה". את הירידה הזו הסברנו אז בכך שהיא "כנראה משקפת ציפייה של המשקיעים להרעה מהותית נוספת בנוף הכלכלי שבו החברות פועלות, כלומר בפעילות הכוללת במשק".

הוספנו ש"ללא הרעה שכזו נראה כי המניות נסחרות ברמה נמוכה מאוד כבר בשלב זה". הרעה של ממש בפעילות במשק לא קרתה במחצית השנייה של 2012, וכפי שכתבנו, אז גם השוק הבין שלירידות החדות מדי מתחילת 2012 ועד אותה נקודת זמן לא הייתה הצדקה.

חוזרות לגבות דמי ניהול

לא זאת אף זאת, בדוחות הכספיים של חברות הביטוח לשלושת הרבעונים הראשונים של 2012 נרשמו רווחים נאים מאוד. כך, בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה שעברה רשמו חמש קבוצות הביטוח הגדולות רווח כולל מצרפי של כ-1.4 מיליארד שקל. רווחים אלה קרוב לוודאי צמחו והתנפחו ברבעון הרביעי, שהסתיים זה עתה.

מדוע אנו צופים המשך גידול ברווחי חברות הביטוח גם ברבעון הרביעי? בשל הקשר הישיר וההדוק של תוצאות חברות הביטוח למתרחש בשוקי ההון, וכן משום שארבע מחמש הקבוצות הגדולות (כולן להוציא הפניקס) שבו לגבות ברבעון הרביעי את דמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים.

דמי ניהול אלה מהווים מכפיל עוצמה ממשי לתשואות חיוביות בשוקי ההון. הם מהווים 15% מהתשואה הריאלית החיובית שהחברות רושמות למבוטחים שמחזיקים בפוליסות אלה - וההכנסה הזו זורמת במלואה לשורה התחתונה של הרווח. נוסף על כך, העליות בשוקי ההון מתבטאות ברווחים שנובעים ממרווחים פיננסיים של החברות, מול התחייבויות ידועות בנוסטרו שלהן, שצומחים כשהתשואה גבוהה מהמדד בשיעור נאה, כפי שקרה השנה.

בכל אופן, החזרה לגביית דמי הניהול המשתנים, לאחר מחיקת הפסדי עבר שנרשמו בפוליסות של המבוטחים, תוסיף לחברות הביטוח הגדולות - ובעיקר למגדל - רווחים גדולים. הפניקס, מנגד, תישרך מאחור, בגלל טעויות השקעה היסטוריות שנעשו תחת הנהלות ומנהלי השקעות קודמים בחברה.

בהכללה ניתן לומר שברבעון הרביעי המשיכו החברות להוביל שינויים שבהם החלו עוד קודם, הכוללים התמקדות רבה יותר מבעבר בפעילויות רווחיות, בדגש על מכירת ביטוחים טהורים ובמיוחד ביטוחי "ריסק" למקרי מוות. דגש זה צפוי להמשיך ולהוביל את פעילות החברות גם בהמשך, אם כי נראה שהתחרות בתחומים אלה תגבר, והרווחיות הגבוהה במוצרים אלה תתמתן בעתיד.

הפוטנציאל לא מוצה ב-2012

נכון להיום חמש קבוצות הביטוח נסחרות ברמות שווי הרחוקות משמעותית מהרמות שבהן היו בשפל הגדול, בשיא המשבר שחל בסוף 2008 ותחילת 2009. מאז השפל האמור הן הוסיפו לעצמן שווי מצרפי של כ-11 מיליארד שקל - לשווי מצרפי של כ-17 מיליארד שקל כיום.

ומה אפשר לומר על מה שעשוי לקרות עם מניות הביטוח ב-2013? השנה הנוכחית אמנם נפתחה בסערה, סערה אמיתית - מעין מיני-סנדי ישראלית. הגשמים האדירים ששטפו את המדינה יתבטאו ללא ספק בתביעות של מאות מיליוני שקלים מבחינת חברות הביטוח, אך נראה שהנזק "האמיתי" שלהן מבחינת הרווחים (ב"שייר", לאחר ההשתתפות של מבטחות המשנה הזרות בתשלומים למבוטחים) יהיה משמעותי הרבה פחות.

מנגד, בעוד ששוק ההון - מנוע הרווחים העיקרי והמשמעותי ביותר של חברות הביטוח - ממשיך לשדר עוצמה, הגירעון הכפול מהמתוכנן שרשמה המדינה בשנה החולפת, לצד איומים כלכליים מקומיים וזרים, עשויים להכביד על מניות חברות הביטוח. כך עלולה להימשך המטוטלת של השנים האחרונות - בחינת "שנה עסל, שנה בסל" כמאמר הפתגם הערבי ("שנה דבש, שנה בצל").

בכל אופן, אנליסטים המסקרים את תחום הביטוח, לצד גורמים בשוק הביטוח, אומרים שלמרות הריצה האדירה שעשו מניות הביטוח בארבעה החודשים וחצי האחרונים של 2012, עדיין יש למניות הללו פוטנציאל לעליות. לדעתם המניות עדיין לא משקפות את השווי המלא של החברות.

כך או אחרת, חברות הביטוח, שיודעות לייצר רווחיות אדירה על ההון שלהן וגם על הון המבוטחים (שמנוהל על-ידיהן ומניב דמי ניהול), נסחרות כיום מתחת להון העצמי שלהן. זאת להוציא מגדל, שעליה יש לומר שהיא מחזיקה בתיק הגדול ביותר של ביטוח חיים שאינו יושב על הנוסטרו.

ואולם, הדרך להמשך עליות שערים במניות חברות הביטוח רחוקה מלהיות בטוחה, והיא תלויה בהחלטות הרגולציה שיכולות לשנות את הכול בהסדרה אחת, אך יותר מכך - היא תלויה ישירות במה שיהיה בשוק ההון ובמדדים עצמם.

הון שווי חברה
 הון שווי חברה

ron-s@globes.co.il