האם חח"י תשכור אניית גיזוז נוספת להזרמת גז לישראל?

שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו אמר היום לראשי חברת אקסלרייט כי "נהייה מעוניינים לשמוע על אפשרות חכירתה של אונייה מגזזת נוספת, כבר בזמן הקרוב, על מנת לתת מענה לצרכיה של מדינת ישראל"

האם חברת החשמל בדרך לשכור אניית גיזוז נוספת לייבוא גז טבעי לישראל? שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו אמר היום לראשי חברת אקסלרייט כי "נהייה מעוניינים לשמוע על אפשרות חכירתה של אונייה מגזזת נוספת, כבר בזמן הקרוב, על מנת לתת מענה לצרכיה של מדינת ישראל עד להגעת הגז מ'תמר'".

הפגישה בין לנדאו לראשי החברה המספקת את אניית הגיזוז המיוחדת שמאפשרת לישראל לייבא גז טבעי נוזלי מהשוק העולמי התקיימה יום לאחר שהחלה הזרמת הגז, באמצעות המצוף הימי שהקימה חברת נתיבי הגז הממשלתית (נתג"ז) בלב ים במרחק של 12 קילומטרים מערבית למזח פריקת הפחם של נמל חדרה.

חברת החשמל הודיעה כי עם תחילת ההזרמה של הגז הטבעי הנוזלי, המכונה LNG, חל מהפך בתמהיל הדלקים שמשמשים את החברה לייצור חשמל. בחברה אומרים כי ייבוא הגז אפשר להפסיק לחלוטין את השימוש בסולר ובמזוט לייצור חשמל - עובדה שעשויה לחסוך מאות מיליוני שקלים לצרכני החשמל ולשפר במידה ניכרת את איכות האוויר שבקרבת תחנות הכוח המייצרות חשמל בסולר ובמזוט.

לפי נתוני חברת החשמל הוכפל חלקו היחסי של הגז בתמהיל הדלקים ל-32% כשיתר החשמל (68%) מיוצר בפחם. בימים שלפני כניסת ה-LNG, עמד תמהיל הדלקים על 68% פחם, 16% גז ו-16% הנותרים היו בסולר ומזוט.

ייבוא ה-LNG הוא פרי יוזמת השר לנדאו, בעקבות המחסור החריף שנוצר בגז טבעי בישראל, עקב הפסקת הגז הטבעי ממצרים והידלדלות מאגר ים תטיס. הגז מוזרם לחוף באמצעות מקשר ימי (בואי), שאליו מתחברת אונייה מגזזת. בתחתית המצוף נמצא צינור גז מיוחד וגמיש המתחבר דרך קרקעית הים למערכת הולכת הגז הטבעי הארצית. "

אקסלרייט" הינה החברה ממנה נחכרה האוניה המגזזת לפרויקט המקשר הימי (BUOY). אורך האוניה הינו 277 מטר, רוחבה 43.4 מטר והשוקע שלה 11.5 מטר. נפח מטען האוניה הינו 138,000 מטר מעוקב. האנייה מפליגה לקפריסין שם היא מטעינה משלוחLNG שחברת החשמל רכשה מענקית הנפט הבריטית BP, חוזרת למצוף, מזרימה את הגז למערכת ההולכה הארצית וחוזר חלילה, בסבבים הנמשכים כשבועיים.

לאחר תחילת הפקת הגז מ"תמר" במהלך 2013, ישמש המתקן כאמצעי לאחסון גז טבעי, כגיבוי לתקלות וכמענה לביקושים העולים על יכולת האספקה של המאגר. הקמת המקשר הוטלה על חברת נתג"ז (נתיבי הגז הטבעי לישראל) והזמנת האונייה המגזזת ותכולתה הוטלו על חברת החשמל.

בפגישתו היום עם ראשי חברת אקסלרייט שיבח השר לנדאו את המנהלים על מקצועיותה של החברה ואמר כי "הפרויקט הזה הוא נדבך חשוב בעצמאותה האנרגטית של מדינת ישראל, בכוונתו לשקול את אפשרות הכפלת תפוקתו על מנת להגביר את הביטחון האנרגטי של המדינה". "אקסלרייט" בין החברות הראשונות בארה"ב להן ניתן רישיון ייצוא גז, מפעילה צי של שמונה אוניות מגזזות בגדלים שונים המסוגלות לספק כמויות גז גדולות.

נשיא "אקסלרייט אנרגיה", רוב בריינגלסון אמר ללנדאו כי החברה מקדמת מיזם של מתקני הנזלה צפים (FLNG) - טכנולוגיה הנחשבת למילה האחרונה בתחום שינוע הגז הטבעי. לדבריו הפרויקט של החברה במפרץ 'לבקה' שבטקסס, שתכנונו יסתיים החודש הוא הפרויקט המתקדם ביותר בשיטת ההנזלה הצפה על אוניות היכולות לשמש מרבצי גז רחוקים כגון לוויתן ומקומות אחרים בעולם". יזמי מאגר "תמר" מקדמים פרויקט FLNG בשיתוף קבוצת חברות בהובלת מספנות דייהו מדרום קוריאה.
בפגישה השתתפו גם מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח, ראש רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והמים שוקי שטרן ויו"ר ועדת האנרגיה בלשכת המסחר ישראל-ארה"ב ונציג "אקסלרייט" בישראל, צבי רום.