"חוסר הוודאות הפיסקאלית לא נותנת אפשרות לתכנן קדימה"

הכלכלן החשוב פרופ' בארי אייכנגרין מתייחס למצב הכלכלי של ארה"ב בראיון מיוחד ל"גלובס" ■ "הייתי מאוד שמח לראות רפורמת מס כוללת ורחבה אבל אני בטוח שההסתברות שזה יקרה היא אפסית"

"חוסר הוודאות הפיסקאלית הכרונית שמאפיינת היום את ארה"ב לא נותנת למגזר העסקי אפשרות לתכנון קדימה, ואנו שומעים כאן בדאבוס את הקהילה העסקית מתלוננת רבות על כך. אכן אי הוודאות קיימת ובחודש מאי נראה עוד סיבוב של ויכוח לגבי הקיצוץ הרוחבי בהוצאות הפדראליות ונראה איך פותרים את זה". כך אמר אתמול (שבת) פרופ' בארי אייכנגרין, ראש המחלקה לכלכלה באוניברסיטת ברקלי היוקרתית.

בראיון מיוחד ל"גלובס" מהמפגש השנתי של הפורום הכלכלי העולמי, נותן אייכנגרין, מי שהוכתר על ידי המגזין "אקונומיסט" בשנים האחרונות, כמעט שנה אחרי שנה, כאחד מחמשת הכלכלנים החשובים והמשפיעים ביותר בעולם אחרי המשבר של 2008, תחזית ממש לא מרנינה על כלכלת ארצות הברית.

- נראה כי אובמה יצליח הרבה במאי לעומת הצלחתו בתחילת ינואר עם חבילת המסים.

"אני מאוד מקווה שאתה טועה", הוא צוחק. "אם תקרת החוב לא תועלה, אז יהיה צריך לתעדף או לבטל פרוייקטים, לא לשלם לחלק מהספקים, או אפילו לא לשלם למחזיקי אג"ח ממשלתיות ואלו יהיו חדשות מאוד לא טובות לכלכלה האמריקנית ולכלכלה הגלובלית כולה".

גם אייכנגרין סבור כי הבעיה הכלכלית החמורה ביותר כעת בארה"ב היא המערכת הפוליטית. "אחרי הבחירות האחרונות היה קיטוב ניכר בקונגרס. הקונגרס של היום הרבה יותר מקוטב, אף יותר ממה שהיה בעבר. לכן, אני הרבה יותר מוטרד מה'דיספונקציה' הפוליטית ומשיטת הבחירות שיש להן השפעה רבה על הכלכלה. לכן, אני אומר שהמערכת הכלכלית האמריקנית משתפרת, המערכת הפוליטית - ממש לא".

לדבריו, בקדנציה הראשונה אובמה היה עסוק בעיקר ב"כיבוי שריפות" ובקדנציה הנוכחית הוא מתכננן לטפל בסוגיות מבניות יותר. "בקדנציה הראשונה אובמה היה עסוק בעיקר בניהול המשבר, בעיקר בשנה הראשונה. אנו נכנסים לזמנים יותר נורמליים, אנו נכנסים לרפורמה בסקטור הפיננסי כאשר בקדנציה הראשונה הדאגה הייתה יותר למנוע את קריסתו".

לגבי השינויים במיסוי הוא טוען כי "יש לנו מערכת מיסוי סבוכה ובלתי יעילה בעליל. יש ויכוח כעת בארה"ב סביב השאלה עד כמה ניתן ליצור הכנסות באמצעות 'סתימת חורים'. הייתי מאוד שמח לראות רפורמת מס כוללת ורחבה אבל אני בטוח שההסתברות שזה יקרה היא אפסית כי ישנו היעדר קונצנסוס מוחלט סביב איך רפורמה כזו צריכה להיראות".

אייכנגרין אינו תומך בקיצוצים שמציעים הרפובליקנים ומסביר כי "יש לנו בעיה פיסקאלית מאוד רצינית בטווח הארוך שקשורה למערכת הבריאות. חלק גדול מהויכוח הקשור בקדנציה השנייה קשור לביצוע הרפורמה במערכת הבריאות. אני מאוד מקווה שבקדנציה הזו ממשלת אובמה תצליח להתרכז באיך לחולל צמיחה בטווח הבינוני-ארוך תוך שיגור תוכניות ממשלתיות שבעיקר מרוכזות בשיפור התשתיות שאנו כל כך זקוקים לו, בשיפור החינוך, בהשקעות במחקר ופיתוח - אלו בעיות שמנגנון השוק לא יצליח לפתור בעצמו ופה יש לממשלה תפקיד חשוב".

"סוגיה נוספת לא פחות חשובה הינה אי השוויון", מסביר אייכנגרין. "לדעתי, בטווח הקצר, ניתן לעשות מעט בתחום הזה. בטווח הארוך, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם אי השוויון זה ליצור צמיחה חזקה ולתת לאנשים את החינוך הנדרש".