הבחירות מאחורינו - נתניהו מניף גרזן: העלאות מסים, קיצוץ של 15 מיליארד שקל בתקציב, ביטול תוספת השכר במגזר הציבורי והטלת מס על קרנות השתלמות

צוות חשאי שהקים רה"מ מכין "חבילה פיסקלית" להתמודדות עם הגירעון ■ המלצות הצוות צפויות לגרום להתנגשות חריפה עם ההסתדרות

אורי יוגב, מי שנחשב לאחד האנשים המקורבים ביותר לראש הממשלה בנימין נתניהו, הצטרף לצוות המצומצם של גיבוש תקציב המדינה לשנים 2014-2013. הצוות מגבש תוכנית פיסקלית לקיצוץ עמוק בתקציב והעלאות מסים על מנת להתמודד עם הגירעון הענק בתקציב.

בצוות נמצאים גם הממונה על התקציבים במשרד האוצר גל הרשקוביץ ומנכ''ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר. יוגב, שכיהן בעבר כממונה על אגף התקציבים באוצר, היה ציר מרכזי בגיבוש תקציב המדינה לשנים 2010-2009, והתערבותו גרמה להתפטרותו של הממונה על התקציבים דאז, רם בלניקוב, שהתפטר בהפגנתיות והלין על תפקידו "הסודי" של יוגב, שלא נשא באף תפקיד רשמי וגם לא נבחר על ידי הציבור. נזכיר כי מיד אחרי גיבוש התקציב, הציע נתניהו ליוגב את תפקיד מנכ"ל האוצר, תפקיד שיוגב סירב לקבל עקב פעילותו בחברת המים שלו, ווייטווטר.

במסגרת השיחות בין השלושה, אחת היוזמות שצוברת תאוצה לצורך ההתמודדות עם הקיצוצים בסך 15 מיליארד שקל הנדרשים על מנת לעמוד בתקרת ההוצאה, הינה הפגיעה בשכר ובתנאי העבודה של עובדי המגזר הציבורי שקיבלו במהלך השנים האחרונות תוספות שכר נדיבות, וזאת לעומת השכר במגזר הפרטי הקפוא מזה כ-4 שנים לפחות.

לפי ההצעה המתגבשת, התקציב יכלול את ביטול הפעימה האחרונה של ההסכם הקיבוצי שנחתם בין המדינה לבין יו"ר ההסתדרות עופר עיני בשנת 2009, תוספת של 1% שנאמדת בתוספת תקציבית של כמיליארד שקל. כמו כן, השלושה מתכננים גם לבטל את הפטור על תשלום מס על קרנות ההשתלמות, פטור שגורם לאובדן הכנסות של כ-2.4 מיליארד שקל בשנה. הפטור הזה נחשב לאחד המעוותים ביותר שכן הוא ניתן בין השאר גם לעובדים הכי חזקים במשק לרבות אלו של המגזר הציבורי ובעיקר לוועדים החזקים.

שתי ההצעות ביחד, אשר צפויות חולל מלחמת חורמה מצד ההסתדרות, יניבו לקופת המדינה כ-3.4 מיליארד שקל. ההערכות הן כי בסופו של דבר הממשלה תצטרך לוותר על אחת הדרישות. יש לציין כי אחת הסיבות שבגינן יוגב צורף לצוות היא העבודה המשותפת של יוגב ועיני בתקציב 2009-2010, אז שיתפו השניים פעולה במסגרת "עסקת החבילה".

יוגב ניהל במהלך תפקידו כממונה על התקציבים וכיו''ר רכבת ישראל מלחמה קשה מול ועדי העובדים של הרכבת וגם של נמלי ישראל. בראיון שהעניק למגזין G בשבוע שעבר הוא תקף את ועד עובדי הנמל ואמר כי הם קיבלו תוספת אך הביאו לממשלה "צ'ק חוזר".

בתוך כך, הצוות מתכנן להמליץ גם על העלאות מסים בהיקף של כמה מיליארדי שקלים, חרף הבטחותיהם של נתניהו ושטייניץ לפני הבחירות כי המסים לא יעלו.

גורם במשרד רה"מ אמר ל"גלובס" כי "מנכ"ל משרד רה"מ הראל לוקר מנהל זה 3 חודשים עבודת מטה אינטנסיבית לצורך גיבוש תקציב המדינה בתיאום מוחלט עם אגף התקציבים באוצר. לצורך כך, ולעתים, הוא מוצא לנכון להתייעץ עם יועצים חיצוניים. לא התקבלה כל החלטה בעניין כל עוד אין ממשלה, אך מחובתו של משרד רה"מ להתחיל לבחון את החלופות ולהיות ערוכים להגשת תקציב".

יו"ר הסתדרות עופר עיני סירב תחילה להגיב על הפרסומים השונים, אולם בהמשך היום שיגר מסר תקיף: "כפי שכבר הודעתי לפני הבחירות, ההסתדרות לא תאפשר לפגוע ולו בשקל בודד מכספי העובדים והיא תיאבק עד חורמה בכל האמצעים העומדים לרשותה בכל ניסיון לפגיעה בעובדים".

עיני התייחס גם לפרסומים שלפיהם ראש הממשלה מתכוון לאמץ את התוכנית של ראשי המעסיקים, להגביל משמעותית את סמכויות בתי הדין לעבודה. "בתי הדין לעבודה הם זרוע בלתי נפרדת ממערכת המשפט האמונה על שלטון החוק והדמוקרטיה הישראלית. לבתי הדין לעבודה תפקיד הכרחי ביחסי העבודה במשק וכל פגיעה בהם משמעותה פגיעה בדמוקרטיה, בשלטון החוק וביחסי העבודה בישראל, ולא ניתן לכך יד".