גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פיצוי על קריירה

ומה אם במקום להיות כתב מדיני הייתי יוצא לטיול-אחרי-צבא?

יש משהו במילה פיצוי, שגורם לי רתיעה. כאילו בתוך המילה השתילו מנגנון אזהרה שמאותת שיש כאן שקר. פיצוי כמו "פיצי", קטן ולא חשוב, וגם כמו "פצע", שמזכיר תמיד שזה תחליף. אולי גם החיבור לביטוי פינוי-פיצוי, שמגלם בתוכו את התחושה הזאת.

אולי זה פתרון מדיני אפשרי, אבל הרי אי-אפשר באמת לפצות מישהו שפונה מהבית שלו. זה כאב שנשאר תמיד. כי בית זה לא רק קירות ותקרה ושכנים, בית זה מה שצומח ומתפתח בתודעה. לא כל מקום שבו אני מניח את כובעי הוא הבית שלי, כמו שטען פול יאנג.

זה עניין כמעט פיזי, כמו תיקונים בכביש. גבעה או מהמורה ניתן להסיר, אבל את הבור שנפער תתקשה לכסות, המים מחלחלים, הקירות מתפרקים. בור שנפער לא ישוחזר. כך גם אצלנו פנימה. החוקרים טברסקי וכהנמן קיבלו בדיוק על זה פרס נובל, על עקומת הרווח וההפסד המשתנה בשל הטיות נפשיות, הפסיכולוגיה של הכלכלה.

הבור שלי הוא קצת מביך, מין התפנקות כזאת. חסך מצטבר שנמשך שנים, תקלה לא מתוכננת בציר הזמן: לא עשיתי טיול של אחרי הצבא. רציתי, תכננתי, פנטזתי, ובסוף בחרתי באופן מודע לוותר. בראש שלי, תמיד ראיתי את עצמי על איזה הר מבודד בדרום אמריקה או במזרח, סנדלי שורש ואבק דרכים, כמו שאני אוהב. דמיינתי את הניתוק מהמציאות היומיומית לתקופה של חודשים ארוכים, לבדיקה של ה"אני" וה"אנחנו". אבל סמטאות החיים הובילו אותי בסוף שירותי הצבאי, ככתב שטחים בגלי צה"ל, לטיול אחר.

אני והחברה שלי אז, שהיא החברה הכי טובה שלי גם היום, נסענו לטיול בארה"ב. לא רק זאת של ניו-יורק וסן פרנסיסקו, אלא גם אמריקה של מונטנה, איידהו, נבאדה, ניו-אורלינס, פלורידה וג'ורג'יה, ועוד הרבה קטנות וגדולות. פגשנו חברים, חווינו טבע מרתק, היה מצוין - אבל היה מוגבל בזמן. באמצע הטיול הגיעה למלון בלאס וגאס שיחת טלפון ממי שהיה אז ראש מחלקת החדשות בגלי צה"ל, אורי פז, שהציע לי להיות כתב מדיני. הייתי בן 21. שקלתי דקה וחצי והחלטתי.

סוף הטיול שלנו כבר היה בראש אחר. ביקשו ממני לעבור בוושינגטון ולהצטרף לצוות גלי צה"ל לשידור של טקס חתימת הסכמי אוסלו. זה היה בעצם השידור הראשון שלי ככתב מדיני. על הדשא של קלינטון בבית הלבן ראיתי בלבן של העיניים את קיסינג'ר ופרס, את דניס רוס ונביל שעת, את ערפאת ואת רבין. כל "גיבורי" השירות שלי בשטחים עמדו והתראיינו. פגז. חלומו של כל עיתונאי. זאת הייתה רק ההתחלה.

חזרנו ארצה, והטיול של אחרי הצבא היה ליווי צמוד של ראש הממשלה, יצחק רבין, שאחרי אוסלו נסע למקומות כמו מרוקו, עזה, קהיר, פטרה, עומן וקטאר. לזה נוספו ארבעה ביקורים בשנה בוושינגטון. היו נסיעות של שבוע ועשרה ימים ויותר, והתמונות שמצאתי במחסן מספרות על עוצמת החוויות שפגשתי ושעיצבו אותי ואת חיי הבוגרים.

אז מה אתה מיילל כמו כרוכיה? לא מיילל. זה אחלה, יופי של פיצוי. אבל, מתגנבת מחשבה: לא הפסדת משהו אחר? לא היית הולך בכיוון מקצועי אחר, אם במקום ראיון עם עמר מוסא היית מלטף יאק בהימלאיה? האם חיי לא היו מקבלים תפנית אם במקום לשאול את ערפאת על הטרור במסגרת מה שכינינו אז בצחוק "סע וטייל בעקבות המחבל", הייתי שוכב שלושה ימים זרוק על ערסל בפיליפינים? האם זה היה פיצוי אמיתי?

פה הייתה לי התחברות ואחריות, ושם, בטיול שלא עשיתי מעולם, היה אמור להיות ניתוק ובריחה ממנה. אולי זה מה שבאמת הייתי צריך? וזה העניין האמיתי עם פיצוי. הוא תמיד בספק, תמיד עם סימן שאלה. כמו שיפוץ. תמיד תחליף למקור שמנקר קצת. אני לא מצטער, לא מקטר. אולי זה היה פיצוי ראוי. אבל עדיין בלב, הבורצ'יק הקטן עדיין זקוק לפיצוי.

יש עניינים שאין להם פיצוי. אומרים שאמון אפשר לשקם. לדעתי אין לזה פיצוי - אמון שאבד לא יוחזר. אולי ישוקם, אולי ירופד, אך לעולם לא ישוב. וכמובן הזמן. לזמן אין פיצוי. הוא עובר ולא חוזר. ברטולט ברכט כתב: "הכול משתנה, אדם יכול להתחיל מחדש גם בנשימתו האחרונה, אבל את היין שמזגת לתוך מים לא תוכל לקחת חזרה". הזמן הוא יין. הוא יכול להשתבח ולהחמיץ, אבל אי-אפשר להחזיר לאחור.

בינתיים עברו 20 שנה. התמונות מצהיבות, והזיכרונות לפעמים גם. גם העיתונות מפעם לפעם. החוויות הפכו לניסיון, הכישלונות ללקחים, והמחשבה של הטיול ההוא שלא עשיתי אחרי הצבא לגעגוע. הגעגוע החזק ביותר הוא למה שלא היה, ואולי, רק אולי, היה יכול להיות.

עוד כתבות

ניסים זוארץ / צילום: טל גבעוני

נשיא חדש לבורסה ליהלומים: ניסים זוארץ

ניסים זוארץ, הבעלים של DN יהלומים, נבחר לנשיאות הבורסה ליהלומים ● לאחר הבחירות אמר זוארץ: "כבר 28 שנה שאני מקדיש את חיי לענף היהלומים היקר שלנו ואני מתחייב להמשיך ולפעול למענו"

דודי אמסלם, הליכוד / צילום: יוסי זמיר

המספרים החשובים מאחורי תוצאות המכרז להפרטת הדואר

הממשלה התגאתה בהשלמת הפרטת דואר ישראל. הנה כמה מהנתונים מאחוריה ● המשרוקית של גלובס

שואיצ'ירו אירימאג'ירי. האיש שהציל את אנבידיה / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בן 84 הציל את החברה שמלהיבה את וול סטריט. כך הוא עשה זאת

בראשית דרכה, אנבידיה התקשתה לשרוד ומוצריה נידונו לכישלון ● אלא שאז פנה המנכ"ל לאיש העסקים היפני שואיצ'ירו אירימאג'ירי, כדי לסייע לחברה הצעירה ● כך, באמצעות סיוע של 5 מיליון דולר בלבד, היא צמחה לשווי של כ־2 טריליון דולר והפכה לאחת המצליחות בעולם

בניין משרד הביטחון בתל אביב / צילום: Shutterstock

מבקר המדינה: הממשלה לא מצליחה לפקח על הרכש של מערכת הביטחון

צה"ל אינו שקוף מספיק בנוגע להוצאות ארוכות הטווח שלו, והשימוש שלו ב"הרשאה להתחייב" אינה תואמת את היעדים שהוא מצהיר עליהם, כך על פי דוח מבקר המדינה ● על האוצר: "אינו מקיים תהליך סדור ושיטתי של איסוף נתונים ומידע על תקציב משרד הביטחון"

שר המשפטים יריב לוין בבית המשפט היום (ג') / צילום: תמונה פרטית

לוין מעיד במשפט נתניהו: מוזס ראה בהגבלת "ישראל היום" עניין קיומי

שר המשפטים יריב לוין מעיד היום במשפטו של רה"מ בנימין נתניהו בנוגע לתיק 2000 ● לטענת לוין, נתניהו אמר כי אם החוק להגבלת התפוצה של "ישראל היום" יעבור בקריאה ראשונה בכנסת, "אני עוצר אותו בוועדת הכנסת ולא נותן לו להתקדם"

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

צ'כיה תעמוד לצד ישראל, ומה תעשה גרמניה? בית הדין בהאג עשוי לפלג את אירופה

מדינות שונות באירופה הציגו עמדות חלוקות בנוגע לתמיכה בהחלטת בית הדין הפלילי בהאג להוציא צווי מעצר לנתניהו ולגלנט ● בישראל מקווים כי מדינות פרו-ישראליות באירופה יסרבו לאכוף צווים של בית הדין, אם יוצאו ● עם זאת, מומחים אומרים לגלובס: "קשה לדמיין התעלמות מוחלטת מצווי המעצר"

המטבעות הדיגיטליים זינקו בעקבות ציוץ / אילוסטרציה: shutterstock

20% בתוך 24 שעות: מה עומד מאחורי הזינוק של מטבעות הקריפטו?

שני אנליסטים בבלומברג העריכו שברשות לניירות ערך האמריקאית קרן סל מבוססת את'ריום תאושר השבוע, זאת בניגוד להערכות הקודמות ● בתגובה, המטבע קפץ בשיעור דו-ספרתי ומשך מעלה את יתר המטבעות ● עד כמה מדובר במהלך משמעותי מבחינת שוק הקריפטו, ולמה יש התנגדות לאישור הקרן? גלובס עושה סדר

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: סיוון פרג'

צים חזרה להרוויח, אך האנליסטים ציפו ליותר; המניה צוללת בטרום מסחר

התוצאות משופרות לעומת הרבעון המקביל, בו היא הפסידה ● החברה העלתה את התחזית השנתית שלה לרווח לפני הפחתות של של 1.15-1.55 מיליארד דולר ● על רקע החזרה לרווח חוזרת החברה גם לחלק דיבידנד

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מזהיר: "שיעור האשראי בפיגור דומה לתקופת הקורונה, חשש לעלייה בסיכון"

בנק ישראל מתייחס להשפעות סביבת הריבית והמלחמה על תיק האשראי של הבנקים, ומספק אזהרה לקראת העתיד ● וגם: סקר בנק ישראל בקרב צמרת מערכת הבנקאות וחברות כרטיסי אשראי מגלה כי האיום הפוליטי " זכה" למקום השני בקרב הסיכונים המטרידים ● הסייבר דורג שוב במקום הראשון ● על מניות הבנקים אמרו בבנק ישראל: "ציבור המשקיעים מאמין כי הבנקים חשופים יותר למגמות המאקרו כלכליות מאשר שאר המשק"

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: דוברות השר

שלמה קרעי חזר בו: "הוריתי לבטל את הפעולה ולהשיב את הציוד לסוכנות AP"

כוחות צה"ל חיסלו עשרות מחבלי חמאס וג'יהאד איסלאמי ברפיח ● שני לוחמים במילואים נפצעו קשה ברצועת עזה • צה"ל חיסל את מפקד מערך הרקטות והטילים בגזרת החוף בארגון הטרור חיזבאללה •  צה"ל פעל בג'נין, הכוחות הרסו את בית המחבל שביצע פיגוע ירי בחרמש ● ביידן: "מה שישראל עושה בעזה הוא לא רצח עם" • עדכונים בולטים

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

רשות ני"ע עורכת בירור מינהלי לגבי חברת נקסט ג'ן של הראל הרשטיק

הבירור נערך בחשד למספר אירועים שונים הקשורים לדוחות המיידיים של נקסט ג'ן בין השנים 2020-2023 ● החברה מנוהלת ע"י המנכ"ל והרוצח המורשע הראל הרשטיק והיו"ר וראש המטה לביטחון לאומי לשעבר יעקב עמידרור

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

חברת דירוג האשראי S&P מזהירה: "ההתאוששות הכלכלית של ישראל תהיה איטית"

S&P צופה לישראל צמיחה ריאלית של 0.5% בשנת 2024 ● בחברת דירוג האשראי מסבירים כי סיכון האשראי נותר גבוה לאור "הידרדרות היחסים של ישראל ובעלות בריתה הקרובות" וכן הפוליטיקה הפנימית הלא ברורה אחרי ש"גנץ איים לעזוב את קבינט המלחמה"

רועי ורמוס, קרן נוקד קפיטל / צילום: שלומי יוסף

נוקד הפכה לבעלת עניין בשופרסל: שווי החזקותיה – 362 מיליון שקל

המניות נרכשו במחיר נמוך ב-3% מהמחיר שבו נסחרה שופרסל הבוקר ● בנוסף, הדיווח מגלה את היקף ההחזקות של רועי ורמוס ורעייתו טל בקרן הגידור

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

השורטיסט שמפיל את מניית האיפור הישראלית בוול סטריט

חברת המחקר, Ningi Research, טוענת כי אודיטי טק "הטעתה את המשקיעים בכל אספקט קריטי של עסקיה" ● עוד נטען כי החברה המנוהלת על ידי אורן הולצמן הסתירה חנויות פיזיות של איל מקיאג' בישראל בזמן שהציגה את עצמה כשחקנית דיגיטלית

האנגר של התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית

מבקר המדינה: אירועי מעילות והונאות בתע"א לא שינו את סדרי העדיפויות של החברה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדק בין החודשים ינואר-יולי 2023 את פעילות התעשייה האווירית, מערך ניהול הסיכונים בחברה, ובעיקר ניהול סיכוני מעילות והונאות, לקוי ● מהדוח עולה כי מינואר 2019 ועד יוני 2023 אירעו בתע"א שלל אירועי מעילות והונאות, ובהם מקרים של דיווח שעות כוזב, גניבה וזיוף החזרי הוצאות

נתב''ג / צילום: יוסי זמיר

הרחבת תחנת הרכבת בנתב"ג נעצרה כדי לא לפגוע בחניות העובדים

רשות שדות התעופה עצרה את העבודות להרחבת התחנה בנתב"ג בטענה לפגיעה בנגישות לטרמינל מהחניונים ● גורמים המעורים בפרטים טוענים שהסיבה נוגעת לצמצום חניות העובדים במהלך הפרויקט ● בענף חוששים מהיווצרות צוואר בקבוק בתפעול רשת הרכבות

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

וולט מייבאת לישראל את פיצ׳ר ההזמנה הכפולה

פיצ'ר ההזמנה הכפולה ממסעדות (Double Order) מושק כעת בישראל ● הפיצ'ר החדש מהווה חלק משורה של פיצ'רים טכנולוגיים שמציגה החברה, והוא מאפשר הזמנה משני בתי עסק במקביל ללא תוספת דמי משלוח ● בשלב זה מתקיים פיילוט באזור המרכז, ובמהלך הקיץ צפויה התרחבות לכלל הארץ

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה המקומית ננעלה בירידות; פורמולה מערכות ומג'יק ירדו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● או.פי.סי אנרגיה תקים לאינטל תחנת כח ● חוזה גדול לאלביט ממשרד הביטחון ● זוהר לוי, בעל השליטה בסאמיט הופך לבעל המניות הגדול בפז ● IBI: "ללא התאמות מצד הממשלה, צפוי גירעון של לפחות 8%-7.5% ● וגם, בגולדמן זאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

אילוסטרציה: Shutterstock

כך ניסתה בעלת דירה לעכב פרויקט תמ"א 38 בתל אביב

בעלת דירה ברחוב ויתקין בתל אביב סירבה לחתום על פרויקט הריסה ובנייה ונקטה שורת הליכים לעיכובו ● ביהמ"ש התערב

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

רשות המסים יוצאת בנוהל גילוי מרצון לחשיפת העלמות מס, וזו ההזדמנות האחרונה

מדובר בנוהל גילוי מרצון האחרון שיפורסם – ומשכך ההזדמנות האחרונה של הישראלים שהסתירו הון לדווח על הונם ולקבל הקלות בקנסות והגנה מהליך פלילי ● הנוהל פונה במיוחד לקהילת הקריפטו, שעד כה התקשתה להכניס את רווחיה למערכת ההון המדווחת והממוסה ● בעקבות הנוהל, הציפייה היא לכניסתם של כ-2-3 מיליארד שקל לקופת המדינה