ארה"ב לא תחמש את המורדים בסוריה מחשש לפגיעה בישראל

אובמה סירב לחמש המורדים בסוריה בגלל ישראל ■ "אפילו לא בחנו את האפשרות לספק למורדים טילי כתף; מה היה קורה חס ושלום לו הם היו משגרים טיל כזה לעבר מטוס ישראלי?"

קרוב לוודאי שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, יוסיף לדבוק בסירובו לספק נשק לקבוצות המורדים שמנסות למוטט את משטרו של בשאר אסד בסוריה, למרות ש-60 אלף אנשים נהרגו במהלך הקרבות במדינה עד עתה וחרף העובדה שהצמרת הביטחונית בממשלו המליצה כבר ביוני אשתקד לחמש את המורדים. אחת הסיבות העיקריות לסירוב: חששו של אובמה שהמורדים יפנו את הנשק כלפי מטרות ישראליות.

על-פי ידיעה שמתפרסמת היום (שבת) ב"וושינגטון פוסט", אמרו פקידי ממשל, כי האופציה לספק נשק למורדים נגנזה באוקטובר, לאחר שצוות אנליסטים של סוכנות הביון המרכזית הגיע למסקנה, שנשק לטווח קצר - סוג החימוש היחידי שממשל אובמה היה חש בנוח למסור למורדים - לא היה משנה את מאזן הכוחות לטובת מתנגדי המשטר.

האנליסטים קבעו, שבידי כוחות המורדים יש כמויות מספיקות של נשק קל ממקורות אחרים, לרבות פשיטות על מאגרי נשק של משטר אסד. השאלה האם לספק למורדים נשק מתקדם יותר, כגון טילי כתף כדי להפיל את מטוסי אסד, אפילו לא עלתה לדיון. פקידים בממשל הביעו חששות גוברים מהאפשרות שקיצונים איסלמיים, חלקם אולי קשורים באל קאעדה, חילחלו לשורות המורדים.

פקיד בממשל התייחס לסוגיית אספקתם של טילי כתף ואמר: "אפילו לא בחנו את האפשרות לספק למורדים טילי כתף (MANPADS); מה היה קורה, חס ושלום, אם הם היו משגרים טיל כזה לעבר מטוס ישראלי?".

כזכור, תקפו מטוסי חיל האוויר הישראלי (לפי מקורות זרים) מטרה או מטרות בסוריה, לרבות שיירה שנשאה טילי נ.מ. שהיו כנראה בדרכם לחיזבאללה בדרון לבנון.

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, הדגיש שוב את גישתו הזהירה של ממשל אובמה לגבי אספקת נשק למתנגדי אסד, בתדרוך לכתבים אתמול: "אנחנו צריכים להיות זהירים מאוד. איננו רוצים שנשק כלשהו יפול לידיים בלתי נכונות, התפתחות שעלולה להגדיל את הסיכון שנשקף לעם הסורי, לבעלת בריתנו ישראל או לארה"ב עצמה. אנו צריכים גם לדאוג לכך שהתמיכה שאנו מספקים אכן תשנה את מאזן הכוחות לרעת משטר אסד".

הנושא כולו עלה שוב לכותרות לאחר ששר-ההגנה היוצא, ליאון פאנטה, ויו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, מרטין דמפסי, אמרו בשימוע בסנט, ביום ה', כי הם תמכו בתכנית לחמש את המורדים וכי גם שרת-החוץ לשעבר, הילארי קלינטון, הצטרפה לתמיכה. את התכנית הגה ראש סי.איי.איי לשעבר, דייוויד פטראוס. לא ברור אם פטראוס והתומכים האחרים בתכנית שלמים עם החלטת אובמה לגנוז אותה. גורמים מסוימים, בארה"ב ומחוצה לה, טענו שאספקת נשק לקבוצות סלקטיביות של מתנגדי משטר אסד היתה עשויה לחזק אותן ולגבש נאמנות לארה"ב בקרב פלגים פרו-מערביים בכוחות המורדים.

עדות פאנטה דמפסי הולידה מיד הערכות, בעיקר בקרב רפובליקנים, ששאלת הנשק למורדים חוללה שסע בממשל אובמה. אך פקידי ממשל אמרו, שהמחלוקת לא היתה עמוקה מדי וכי גם מצדדי התמיכה במורדים היו מודעים לסיכון שטמון בציודם בנשק מתקדם.