מתנודתיות לירידה?

שבירה של הדאו ג'ונס למטה, הגם שזהו מדד ייצוגי אבל לא כ"כ מייצג, עלולה לאותת לכולם להתחיל למכור ■ במעו"ף - מהלך מתחת ל-1,180 יחשב סימן להתחלה של תהליך ירידה מואץ

"צפו לשבוע תנודתי" הייתה הכותרת שלנו בשבוע שעבר והיא התייחסה לוול סטריט. אכן קבלנו שבוע תנודתי. זה בא לידי ביטוי הן במדדי המניות, יום למעלה יום למטה והן בהתנהגות של מניות בודדות ובתגובתן. דוגמא קיצונית היא ZNGA אליה נתייחס בהרחבה ביום רביעי בטור קניון המניות. אל התנודתיות הזו מתלוות הכותרות על הסיבות לירידה צפויה בשווקים שמתלבשות טוב על המוניטין הדובי של חודש פברואר. וכמובן הטנגו של הדאו ג'ונס בסביבות ה-14,000.

האם תהיה מפולת או לפחות מיני מפולת בפברואר? יש הרבה סיבות לחשוב שלא. למניות רבות, כמו אלו שבקניון המניות, יש עוד מקום לעלות, ה-S&P500 פרץ כלפי מעלה משולש עולה והתגובות לדו"חות הכספיים חיוביות בסה"כ.

דאו(ן) ג'ונס?

אבל, הדאו נמצא במצב מסוכן. על פי תרשים ה-X ו-O, תרשים שאומנם לא מוזכר פה הרבה אבל הקדשתי שנים רבות להתמחות בו והוא משמש לי מורה על, הדאו נמצא במצב שנקרא "זנב מתוח". מדובר בספירה של 18 סימני X ומעלה רצופים. גם ההתרחקות של הדאו מהממוצע ל-200 יום מהווה דגל אדום וכן שימו לב שהמדד אומנם שואף אוויר פסגות אבל הוא חלש יותר בהשוואה ל-S&P500. מכיוון שהדאו מסמל עכשיו את המומנטום השורי, שבירה שלו למטה, הגם שזהו מדד ייצוגי אבל לא כ"כ מייצג, עלולה לאותת לכולם להתחיל למכור. ניתן גם לשים לב לתגובה הפראית למטה של מניות מאכזבות בשביל להבין שהמשקיעים לא רגועים. מהלך של הדאו מתחת ל-13,800 יסמן את תחילתו של גל יורד. אם יהיה, יש סיכוי שהוא יהיה חד דווקא משום שהוא לא מסתדר עם הרבה תבניות אחרות בשוק. הסיבות לו כנראה יהיה שוברות שוויון (משהו דרמטי). לפיכך, ובשביל להיות בצד השקט, פתחנו הגנה על תיק קניון המניות באמצעות רכישת אופציות PUT במחיר מימוש 146 על ה-SPY לחודש מרץ. דרך מעניינת נוספת להגן, למביני דבר, היא לרכוש אופציות רכש על ה-VXX.

ומה עם תל אביב 25? ממשיך לבנות את מגמת הירידה שלו, בהמשך להתייחסות אליו כאן בשבועיים האחרונים. מהלך מתחת ל-1,180 יחשב סימן להתחלה של תהליך ירידה מואץ. כדאי לקחת אפשרות זאת בחשבון.

זיו סגל, מנכ"ל משותף וראש תחום פיננסים בחברת BePlusDo-פיתוח כלים וטכנולוגיות אימון ואסטרטג ההשקעות של קרן הגידור Green Ocean. ziv@beplusdo.co.il אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.