מהפכה בצמרת: סין הפכה למעצמת המסחר הגדולה בעולם

היקף הסחר של ארה"ב ב-2012 הסתכם ב-3.82 טריליון דולר והיא סיימה את השנה עם גירעון מסחרי של 727.9 מיליארד דולר ■ היקף הסחר של סין עמד על 3.87 טריליון דולר והיא סיימה את השנה עם עודף מסחרי של כ-231 מיליארד ד'

מהפכה עולמית. סין עקפה את ארה"ב והפכה להיות מעצמת המסחר הגדולה בעולם, כך עולה מסיכום נתוני הייבוא והייצוא של שנת 2012. ארה"ב שלטה בסחר העולמי מאז סיום מלחמת העולם השנייה ב-1945 וכעת איבדה את התואר לכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

היקף הסחר של ארה"ב ב-2012 הסתכם ב-3.82 טריליון דולר, לפי הודעה שפרסמה לשכת הסחר של המדינה לפני כשבוע. הלשכה הסינית המקבילה דיווחה לפני כחודש כי היקף הסחר הכולל של המדינה עמד על 3.87 טריליון דולר. בעוד שעודפי הסחר של סין הסתכמו בכ-231 מיליארד דולר בשנה החולפת, ארה"ב סיימה את השנה עם גרעון מסחרי של 727.9 מיליארד דולר.

הפיכתה של סין למעצמת המסחר הגדולה בעולם מעניקה לה השפעה עולמית גדולה יותר ולמעשה מאיימת לשבש את המסחר בין גושי הסחר הגדולים. זאת, משום שהיא הפכה להיות שותפת סחר מהותית ביותר עבור מדינות רבות, כגון גרמניה, שצפויה להכפיל את הייצוא שלה לסין עד ל-2020, כך טוען ג'ין אוניל מגולדמן זאקס.

"עבור מדינות רבות בעולם, סין הפכה להיות שותפת הסחר הבילטרלית החשובה ביותר", אמר אוניל בראיון ל"בלומברג". "בקצב הזה, עד סוף העשור מדינות אירופיות רבות יבצעו יותר סחר אינדיבידואלי עם סין, מאשר עם שותפויות הסחר שלהן באירופה".

עם זאת, לפי נתונים של הבנק העולמי כלכלת ארה"ב עדיין גדולה ביותר מפי שתיים מהכלכלה הסינית. ב-2011 התמ"ג האמריקאי הסתכם בכ-15 טריליון דולר בעוד זה הסיני עמד על 7.3 טריליון "בלבד". "זה מדהים שכלכלה שהיא הרבה יותר קטנה מזו של ארה"ב ישנם מחזורי מסחר גדולים יותר", אומר ניקולס לארדי, אנליסט במכון המחקר הכלכלי Peterson Institute.

מעבר לכך, חשוב לציין שכ-70% מכלכלת ארה"ב מתבססת על הצריכה הפרטית ולא על היקף הסחר, בעוד שכלכלת סין, כמו גם כלכלות רבות במזרח, מתבססת בעיקרה על המסחר.