אוניברסיטת בן גוריון תפתח מכשור רפואי ייעודי לילדים

זאת, בשיתוף פעולה עם בית החולים לילדים בסינסינטי ■ שני הגופים בחנו יחד 80 צרכים של רופאי הילדים, ולבסוף צמצמו את הדרישה לשלושה המכשירים הדרושים ביותר ■ בשלב הראשון, כל פרוייקט ימומן ב-100 אלף דולר

אוניברסיטת בן גוריון הודיעה על שיתוף פעולה עם בית החולים לילדים בסינסינטי, בפיתוח מכשור רפואי ייעודי לילדים.

ילדים זקוקים לעיתים קרובות למכשירים רפואיים ייעודיים, וכן לתרופות ייעודיות, בגלל מבנה הגוף שלהם השונה מזה של מבוגרים, ואופן ההשפעה השונה של מכשור או תרופות על הגוף הצומח לעומת הגוף שכבר הינו יציב. ואולם, כיוון ששוק הילדים קטן יחסית לזה של המבוגרים, וכיוון שהניסויים בילדים הם עניין רגיש ומורכב, חברות רבות מפתחות מכשירים ותרופות לילדים רק שנים אחרי פיתוח מכשירים ותרופות למבוגרים, ולעיתים המוצרים לילדים אינם מפותחים כלל.

ביתה חולים והאוניברסיטה החליטו לתקוף את הבעיה במשותף. בית החולים יממן את הפיתוח באוניברסיטה של שלושה מכשירים שבית החולים זקוק להם במיוחד. שני הגופים בחנו יחד 80 צרכים של רופאי הילדים, ולבסוף צמצמו את הדרישה לשלושה המכשירים הדרושים ביותר. בשלב הראשון, כל פרוייקט ימומן ב-100 אלף דולר. יתר המימון מותנה בהשגת יעדים לפיתוח, אבל אם אלה יושגו, יוכל בית החולים להמשיך לממן את פיתוח המוצרים.

הפרויקטים הם:

1. צנתר חישה חכם, אשר פותח על ידי פרופ' איברהים עבד-אלחלים, ראש המחלקה להנדסה אלקטרו-אופטית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ד"ר ריצ'רד עזיזחאן, המנתח הראשי בבית החולים לילדים בסינסינטי ויו"ר המחלקה לניתוחי ילדים על-שם לסטר וו. מרטי. צנתר זה מספק אומדן מיידי ורציף של הפרופיל המטבולי והפיזיולוגי של פעוטות וילדים קטנים הנמצאים במצב קריטי.

2. מכשיר להזרקת חומרים פעילי שטח, שפותח על ידי פרופ' קוסט וד"ר ג'פרי וויטסט, מנהל-שותף במכון הפרינטלי וראש המחלקה לנאונטלוגיה, ביולוגיה פרינטלית וריאתית בבית החולים לילדים בסינסינטי. מוצר זה הוא מערכת למתן מתמשך של חומרים לתוך ריאות של פגים, תוך שימוש בננו-חלקיקים. חומרים אלה משחררים חלבונים או חלקיקים מורכבים אחרים בתוך נאדיות ריאה של פעוטות, כדי לספק טיפולים לדרכי הנשימה התחתונות באמצעות מערכת שאינה גורמת לדלקות.

3. פרופ' הוגו גוטרמן מהמחלקה להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וד"ר דניאל פון אלמן, מנהל המחלקה לניתוחי בית-החזה וניתוחים כלליים בבית החולים לילדים בסינסינטי, משתפים פעולה בפיתוח מכשיר החדרת מחט מונחה-תמונה, המשלב טכניקות הדמיה חדשות ומתוחכמות עם הדיוק של הרובוטיקה על מנת לשפר את הדיוק.

כאשר שגיאות כאלה מתרחשות במצבים קליניים, הפתרון המקובל כרוך בד"כ בהוצאה מלאה והכנסה מחדש של המחט. המכשיר משפר משמעותית את הדיוק בכמה הליכים רפואיים פולשניים תוך הפחתת רמת המומחיות הנדרשת.

למרות המיקוד בשוק רפואת הילדים, לטכנולוגיות הללו פוטנציאל להצליח גם בשוק המבוגרים.