הותר לפרסום: "האסיר X" שהתאבד בכלא איילון - אזרח אוסטרלי

תחקיר ABC: סוכן המוסד בן זיגר הוחזק בבידוד בתא בו היה כלוא יגאל עמיר; הסוהרים ששמרו עליו לא ידעו מי הוא או מדוע הוא מוחזק במעצר ■ זיגר, נשוי לישראלית ואב לשני ילדים, "נעלם" בתחילת 2010

הותר לפרסום התחקיר האוסטרלי על "האסיר X" - כינויו של האסיר האנונימי שהתאבד בשלהי 2010 בכלא איילון. איש מהסוהרים ששמרו עליו לא יודע מי הוא או מדוע נכלא, וכעת מסתבר כי מדובר באזרח אוסטרלי - כך עולה מתחקיר רשת ABC ששודר אתמול (ג') באוסטרליה.

על האסיר האנונימי דיווח ב-2010 ה"טלגרף" הבריטי, כשכתב עליו: "X מוחזק במעצר על פשעים לא ידועים, ונמצא בבידוד מוחלט באגף פרטי במתקן כליאה מאובטח מאוד".

לפי תחקיר ABC, שמעורר סערה באוסטרליה, הסוהרים ששמרו עליו לא יודעים מי הוא או מדוע הוא מוחזק במעצר; כל שהם ידעו הוא שהאסיר X הוחזק בתא מעצר בו היא בעבר כלוא יגאל עמיר, רוצחו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין.

ב-ABC מצטטים גורם בשב"ס שאמר: "זה אדם ללא שם וללא זהות, והוא הוחזק בבידוד מוחלט מהעולם החיצון. אנחנו לא יודעים אם הוא קיבל ביקורים מאורחים, או אם מישהו ידע בכלל שהוא כלוא. הייתה סודיות מוחלטת באשר לכליאתו".

באתרי החדשות בחו"ל דיווחו גם על הצנזורה שהוטלה בישראל על הפרשה. כמו כן, לפי ABC, האסיר X הוחזק בתנאים מיוחדים, תחת מעקב תמידי של מצלמה במעגל סגור ובדיקות קפדניות, בתא שנועד למנוע התאבדות. בסופו של דבר הוא הצליח להתאבד בגיל 34.

בפרשת האסיר X רב הנסתר על הגלוי. כל שידוע, לפי התחקיר, הוא שמדובר באזרח אוסטרלי בשם בן זיגר (Ben Zygier), שפעל עבור המוסד, ושמו שונה לבן אלון. הוא נשוי לישראלית ואב לשני ילדים קטנים. הוא "נעלם" בתחילת 2010 וכאמור התאבד בכלא איילון בסוף אותה שונה. כעבור שבוע, גופתו הוטסה למלבורן לקבורה.

בתחקיר צוין כי סוכנות הביון האוסטרלית ASIO חושדת ביהודים שגויסו למוסד: "שולחים אותם למדינות ערב ולאיראן, מקומות שבהם לא ניתן לבקר עם דרכון ישראלי".

וורן ריד, בכיר לשעבר בסוכנות הביון האוסטרלית, אמר כי "אוסטרלים נחשבים בחו"ל לאנשים ישרים ותמימים. זו מדינה נקייה עם תדמית כמו של ניו-זילנד".

לפי ABC, בני משפחתו וחבריו של זיגר/אלון סירבו להגיב או לדבר על הפרשה.

האסיר X - תחנות חייו
 האסיר X - תחנות חייו