מיוחד ב"גלובס": מי רכש דירה במגדל בת"א וכמה שילם?

מורמים מעם - פרויקט מיוחד: 10 מגדלים מוקמים ברחבי ת"א עם 3,400 דירות יוקרה חדשות ■ "גלובס" בודק למי יש את הכסף הגדול - מסימני בועת הנדל"ן

זוכרים את מגדלי הצעירים? או את מגדל הגימנסיה? מדובר במשימה לא פשוטה כשמתבוננים בכמות הפרויקטים החדשים ששווקו מאז, ובהם מגדלי אסותא, פרויקט הענק גינדי תל אביב במתחם השוק הסיטונאי ומגדל מאייר.

לא פחות מעשרה מגדלים מוקמים בימים אלה ברחבי העיר וכוללים אלפי דירות מגורים חדשות שיאוכלסו בשלוש השנים הקרובות. המגדל הראשון שהחל להתאכלס, ממש לאחרונה, הוא מגדל G השופטים של חברת גינדי החזקות, שבו עוברים להתגורר אט אט רוכשי הדירות. בין הרוכשים: המיליארדרית שרי אריסון. פרויקטים יוקרתיים נוספים שעתידים גם הם לאכלס אנשי עסקים וידוענים הם פרויקט BLUE הסמוך לחוף הצוק, ושלושה מגדלים חדשים בפארק צמרת.

מחאת הדיור של קיץ 2011 לא עצרה את שיווק הדירות במגדלים אלה, וגם לא את שיווקם של מגדלים נוספים כמו מידטאון תל אביב. ויש גם "רוכש סדרתי", שיכול לגור ברבים מהמגדלים החדשים בעיר: עו"ד רוני ברקמן. אז מי הולך לגור בדיוק איפה? פרויקט מיוחד.

מגדלים
 מגדלים

כמה דירות במגדלים
 כמה דירות במגדלים

גינדי תל אביב

כתובת: קרן הרחובות החשמונאים, קרליבך ודרך בגין

יזמים: האחים משה ויגאל גינדי, חברת גינדי השקעות וחברת רבוע כחול נדל"ן

אדריכלים: ישר אדריכלים, יסקי-מור-סיוון אדריכלים ואליקים אדריכלים

קומות: 11 בניינים בני 14 קומות

דירות: 723

סטטוס: בבנייה

צפי אכלוס: 2015-2016

פרויקט גינדי תל אביב מוקם בימים אלה על חורבותיו של השוק הסיטונאי שפעל עשרות שנים על קרקע בלב העיר תל אביב. הקרקע המדוברת הפכה עם השנים לאחת היקרות במדינה.

בשנת 2010 מכרו בעלי הקרקע - עיריית תל אביב, חברת תנובה ובעלים פרטיים - את השטח לקבוצת גינדי, הכוללת את האחים משה ויגאל גינדי, חברת גינדי השקעות וחברת רבוע כחול נדל"ן, תמורת 950 מיליון שקל בתוספת מרכיב האפסייד על מכירת הדירות.

החברות יקימו את שלב א' של הפרויקט הכולל 11 בניינים ו- 723 דירות. בהמשך יתפרסם מכרז למכירת השלב השני של הקרקע הכולל ארבעה מגדלי מגורים ו-1,200 דירות. במכרז זה צפויה גם להתמודד קבוצת גינדי.

פרויקט גינדי תל אביב משתרע על שטח של 55 דונם ויהיו בו גם פארק בשטח של 14 דונם, מוזיאון, בית ספר יסודי וגני ילדים, קניון, מרכז ספורט וקאנטרי קלאב. לפי הקבוצה, כל חלקי הפרויקט צפויים להיות גמורים ומאוכלסים בתוך שלוש שנים.

גינדי תל אביב / צילום: איל יצהר
 גינדי תל אביב / צילום: איל יצהר

שכנים 1
 שכנים 1

מגדלי אסותא וילאג'

כתובת: מתחם בית חולים אסותא לשעבר ברחוב ז'בוטינסקי

יזמים: קבוצת רכישה שארגנה העיר החדשה בראשות דרור הלוי

אדריכל: משה צור

קומות: שני מגדלים בני 26 קומות ושני מבנים לשימור

דירות: 155

סטטוס: טרום בנייה

צפי אכלוס: בעוד שנתיים וחצי

מגדלי אסותא וילאג' מוקמים על מתחם ביה"ח אסותא ההיסטורי בצפון הישן של ת"א. המגרש, המשתרע על פני 8.5 דונם, ממוקם בין הרחובות ז'בוטינסקי בצפון לאמסטרדם בדרום ובין יהושוע בן נון במזרח וארבע ארצות במערב. הפרויקט יכלול שני מגדלים בני 26 קומות ו-155 דירות מגורים ושני מבני באוהאוס היסטוריים בני 2-3 קומות המיועדים לשימור ושהוסבו למגורים.

הפרויקט לא כולל שטחי מסחר ומשרדים. יהיו בו בריכה, חדרי כושר וספא. מדובר בקב' רכישה שארגנה קב' העיר החדשה בראשות דרור הלוי, לאחר שרכשה באוקטובר 2010 את הקרקע מקב' בי קפיטל בבעלות שעיה בוימלגרין וקבוצת משקיעים בראשות איש העסקים חן למדן, וזאת תמורת 336 מיליון שקל בתוספת מע"מ.

מימוש הפרויקט התעכב בשל מאבק שניהלו כמה מתושבי האזור נגד הפרויקט. לבסוף הושגה הסכמה עם השכנים שלפיה הקבוצה תפצה את התושבים בכ-16 מיליון שקל, מה שהוביל לעליית מחיר הדירות בפרויקט ולעזיבת רוכשים בודדים. הסיבה: רוב הרוכשים אמידים מאוד בלשון המעטה.

פרויקט W boutique

כתובת: פארק צמרת

יזמים: קבוצת רכישה שמארגנת קנדה ישראל

אדריכל: משרד ברעלי, לוויצקי, כסיף אדריכלים

קומות: 30

דירות: 123

סטטוס: בבנייה

צפי אכלוס: ינואר 2014

לשכונת פארק צמרת יצטרפו בעוד שנה בדיוק 123 דיירים חדשים, כשיאוכלס פרויקטW boutique הנמצא כיום בבנייה מתקדמת.

הפרויקט מוקם על ידי קבוצת רכישה שארגנה קנדה ישראל, ויכלול 30 קומות בשני מגדלים מחוברים, 123 דירות בנות 3-5 חדרים ופנטהאוזים שלכולם נוף לים. בפרויקט אף יהיו בריכת שחייה, ספא, חדר כושר, טרקלין עסקים ושירותי קונסיירג' 24 שעות ביממה.

פרויקט BLUE TEL AVIV

כתובת: מתחם הקאנטרי בגלילות

יזמים: קבוצת רכישה שארגנה קנדה ישראל

אדריכל: אילן פיבקו

קומות: 6 מגדלים בני 13 קומות

דירות: 300

סטטוס: בבנייה

צפי אכלוס: מארס-אפריל 2013

הפרויקט, שסמוך לחוף הצוק בצפון העיר, מתוכנן לקום כשכונה פרטית סגורה שתכלול 300 דירות בשישה מגדלים עגולים המוקפים בריכות. עוד מתוכננים בפרויקט: בריכת שחייה, חדרי כושר וספא ומגרש טניס.

את מתחם הקאנטרי בגלילות, המשתרע על פני 110 דונם, רכשה קנדה ישראל מחברת אזורים בשנת 2006 כקרקע בלתי מתוכננת תמורת 45 מיליון דולר. תוכנית בניין העיר הושגה בשנת 2008 וזו מאפשרת הקמת שכונת מגורים לצד מגרשי מסחר ומשרדים בצדה המזרחי.

מגדל מאייר

כתובת: רוטשילד פינת אלנבי

יזמים: המיליארדר האמריקאי ניקולס ברגרואין, קבוצת חג'ג' והאחים כהן

אדריכל: ריצ'ארד מאייר

קומות: 42

דירות: 141

סטטוס: בבנייה

צפי אכלוס: 2014

מגדל מאייר ברוטשילד, הנבנה בימים אלה בפינת הרחובות רוטשילד ואלנבי בתל אביב, יכלול 42 קומות ו-141 דירות. את המגדל תכנן האדריכל הבינלאומי ריצ'ארד מאייר, שעל שמו נקרא. יזמי הפרויקט הם המיליארדר האמריקאי ניקולס ברגרואין, קבוצת חג'ג' והאחים כהן.

יש במגדל בריכת שחייה, ספא, חדר כושר, לאונג' עסקים, תערוכת אמנות מתחלפת בלובי ולא פחות משש מעליות.

המגדל יאוכלס בעוד כשנה וחצי. יותר מ-70% מהדירות בו כבר נמכרו. אחת הדירות היקרות ביותר בישראל משווקת במגדל זה - דופלקס בקומות האחרונות של המגדל, שמחירה 170 מיליון שקל.

פרויקט MIDTOWN תל אביב

כתובת: ציר מנחם בגין

יזמים: קבוצת קנדה ישראל, יורוקום נדל"ן ואקלטרה

אדריכל: משה צור

קומות: 50

דירות: 300

סטטוס: טרום בנייה

צפי אכלוס: בתוך 4.5 שנים

הקרקע שעליה יחל בקרוב להיבנות פרויקט מידטאון תל אביב על ידי החברות קנדה ישראל, יורוקום נדל"ן ואלקטרה, נרכשה לפני שנה וחצי על ידי החברות מחברת תנובה תמורת 535 מיליון שקל.

מדובר במתחם בן 14 דונם הממוקם בציר מנחם בגין, שבו פעלו בעבר מחלבות תנובה. על הקרקע יקימו החברות שני מגדלים בני 50 קומות, הצפוני שבהם למגורים והדרומי למשרדים.

עד קומה 37 יהיו במגדל דירות 3 חדרים, ומעליה דירות 4-5 חדרים ופנטהאוזים. הפרויקט אף יכלול בריכת שחייה ושטחי מסחר לצד פארק בן 5 דונם.

קבוצת קנדה ישראל, שיצאה לאחרונה בשיווק מאסיבי של הפרויקט, דואגת לדווח על כל ידוען שרוכש בו דירה. מהקבוצה נמסר כי עד כה נמכרו בפרויקט 150 דירות. לפרויקט הונפק היתר בנייה ואכלוסו צפוי להסתיים בעוד 4.5 שנים.

מגדלי הצעירים

כתובת: ציר מנחם בגין תל אביב

יזמים: קבוצת רכישה המארגנות קבוצת חג'ג' ואור סיטי נדל"ן

אדריכל: יסקי מור סיוון

קומות: 40 ו-42

דירות: 486

סטטוס: בבנייה

צפי אכלוס: 2016

מגדלי הצעירים הם שני מגדלים מחוברים בני 40 ו-42 קומות, שמקימה קב' רכישה של 486 חברים, שארגנו קב' חג'ג' ואור סיטי נדל"ן.

את הקרקע רכשה הקבוצה ביוני 2010 ב-244 מיליון שקל בתוספת מע"מ מחברת הנדל"ן האמריקאית קרנסטהייטס.

הפרויקט מוקם על ציר מנחם בגין סמוך לשטח שבו שכנו בעבר אולמי רסיטל. רוב חברי הקבוצה רכשו דירות בנות 2-3 חדרים. בתחילת דרכו הוגדר הפרויקט ע"י המארגנים "מיועד לזוגות צעירים", אך הצורך בשיווק הדירות המתוכננות גבר על הרצון למתג אותו כך והוא נפתח לכלל הציבור.

בקומפלקס יהיו חדר כושר, בריכת שחייה, בית קפה, מרכז מסחרי, משרדים לעסקים וחניון תת קרקעי, והוא יתחבר בלולאה לנתיבי איילון.

לדברי מארגני הקבוצה, הבנייה, שהחלה לפני כחצי שנה, צפויה להסתיים בעוד שנתיים וחצי כאשר כל הדירות בפרויקט יימכרו.

מגדל הגימנסיה

כתובת: מתחם בן שפרוט רמז

יזמים: קבוצת רכישה שארגנו אקרו נדל"ן וקנדה ישראל

אדריכל: אבנר ישר

קומות: 29

דירות: 108

סטטוס: טרום בנייה

צפי אכלוס: בתוך 3 שנים

בחודש פברואר 2010 מכרה עיריית תל אביב את אחת מחטיבות הקרקע האטרקטיביות שהחזיקה בבעלותה לקבוצת רכישה שארגנו הקבוצות אקרו נדל"ן וקנדה ישראל תמורת 305 מיליון שקל. זאת, לאחר שהקבוצה גברה במכרז על הצעותיהן של חברות כמו חבס, האחים דוניץ וקבוצת רכישה שהובילה אשת העסקים ג. יפית.

מדובר במתחם בן 2 דונם הממוקם בצפון הישן של תל אביב, ברחוב בן שפרוט, סמוך לגימנסיה הרצליה. בתכנון בריכת שחייה, שירותי קונסיירג' וספר אישי. בחודש נובמבר האחרון, אגב, הגישו אנשי הגימנסיה הרצליה תביעה בסך 123 מיליון שקל נגד עיריית תל אביב בטענה כי זו הפקיעה את הקרקע מבעלי הקרקע ההיסטוריים בשנת 1945, וכעת מכרה אותה תמורת מאות מיליוני שקלים.

בעירייה מכחישים את הטענות בנימוק כי אנשי הגימנסיה מכרו לה את הקרקע מרצון וכעת היא רשאית לעשות בקרקע כרצונה. עוד טוענים בעיריית תל אביב כי בסכום שקיבלה העירייה מקבוצת הרכישה, העירייה רוכשת מגרשים בדרום העיר לטובת הקמת מבני ציבור החסרים שם.

מגדלי ב.ס.ר צמרת

כתובת: פארק צמרת

יזמים: קבוצת רכישה שמארגנת קבוצת ב.ס.ר

אדריכל: משה צור

קומות: שני מגדלים בני 28-29 קומות ומבנים צמודים בני 7 קומות

דירות: 300

סטטוס: בבנייה

צפי אכלוס: פברואר 2014

קבוצת ב.ס.ר בבעלות נחשון קיויתי שכבר הקימה את אחד המגדלים הבולטים בפארק צמרת, מגדל מנהטן, מקימה בימים אלה שני מגדלים נוספים בחלק המערבי של השכונה בני 28 ו-29 קומות. לכל אחד מהם צמוד גם מבנה מגורים בן 7 קומות, ובסך הכול 300 דירות.

את המגרשים לצמד המגדלים רכשה ב.ס.ר מקבוצת חבס תמורת 290 מיליון שקל בשנת 2009 באמצעות קבוצת רכישה שארגנה. בפרויקט יהיו בריכת שחייה, חדר כושר ומתקני ספא.

מגדל G השופטים

כתובת: אבן גבירול פינת שאול המלך

יזמים: גינדי החזקות

אדריכל: רני זיס

קומות: 31

דירות: 37

סטטוס: מתאכלס בימים אלה

מגדל G השופטים הוא המגדל הוותיק ביותר מבין המגדלים המוקמים בימים אלה לאחר שחברת גינדי החזקות מסרה את הדירות לכל דייריו. אך רק לאחרונה עלה המגדל שוב לכותרות, בשל הוויכוח על השימוש בבריכת השחייה שבמגדל, שעל פי תוכנית בניין העיר, צריכה להיות פתוחה לציבור הרחב ולא לשרת רק את בעלי ההון המתגוררים בו.

המגדל שוב עלה לכותרות ממש לאחרונה לאחר שרוכשת הפנטהאוז בפרויקט, המיליארדרית שרי אריסון, ביקשה מרשות המסים להפחית את מס הרכישה שנדרשה לשלם כיוון שנאלצה להשקיע 6.5 מיליון שקל בדירה בשל העובדה כי חברת גינדי החזקות לא עמדה בהתחייבויותיה.

אריסון רכשה את הפנטהאוז בקומות 29-31 בשנת 2006 תמורת 13 מיליון דולר. באותה שנה, אגב, רכשה גינדי את המגרש מחברת אשדר וסהר פיתוח תמורת 17 מיליון דולר בלבד.

במגדל החלו להיבנות על פי התוכנית המאושרת כ-70 דירות, אך הרוכשים, כולם בעלי אמצעים, בחרו לרכוש יותר מדירה אחת בקומה ולחבר את השטח הכולל לדירות ענק, כך שבפועל יש במגדל 37 דיירים בלבד.

מגדל סוטין

כתובת: סוטין 29

יזמים: קבוצת שוסטר

אדריכל: גיורא רוטמן

קומות: 29

דירות: 74

סטטוס: בבנייה

צפי אכלוס: יוני 2013

מגדל היוקרה "סוטין" 29, שנמצא כעת בשלבי בנייה, ממוקם ברחוב סוטין, בלב העיר, על מגרש שעליו עמד פעם בית התנועה הקיבוצית המאוחדת, שהיה בניין משרדים ישן ומוזנח. ייעוד המגרש שונה למגורים, וחברת שוסטר מקימה בו כיום פרויקט מגורים יוקרתי, הסמוך מאוד למגדל בארי נהרדע. חזיתו של המגדל פונה לגינת סוטין המיתולוגית ובגב המגדל תקים החברה גינה נוספת. מחיר ממוצע של דירה במגדל עומד על כ-5.5 מיליון שקל. מלבד הלובי, שיהיו בו עמדת שומר ופינות ישיבה, מערכת מצלמות ובקרת כניסה, יהיו במגדל מועדון דיירים וחדר אופניים. הבנייה נמצאת כרגע בשלד קומה 7, ובחודשים הקרובים תושק הדירה לדוגמה.