עובד בכלל פיננסים: "חותכים פה משרות בלי רחמים"

העובדים בבית ההשקעות מסתובבים בתחושה של "חרב על הצוואר", בעקבות מכירת הפעילויות להראל

"חותכים פה משרות בלי רחמים. נותנים לעובדים תחושה שהכול בסדר ושניקלט לעבודה, אבל בפועל אף אחד לא מבטיח כלום. אנחנו ניזונים בעיקר מהתקשורת" - כך אמר היום ל"גלובס" עובד בכלל פיננסים, בית ההשקעות מקבוצת כלל שבשליטת אי.די.בי, שמתפרק מפעילותו.

בשבועות האחרונים שרויים עובדי בית ההשקעות מקבוצת כלל ביטוח, שמנוהל על-ידי יורם נווה, בתחושה קשה על רקע מכירה הדרגתית של פעילויותיו השונות והחשש מפיטורים. בתחילת ינואר, נזכיר, חתמה כלל פיננסים על הסכם למכירת פעילות הליבה שלה - ניהול קרנות נאמנות ותיקי השקעות - למתחרה הראל השקעות, תמורת 210 מיליון שקל.

על-פי ההערכות בשוק, לא צפויה הראל לקלוט את כל העובדים המועסקים כיום בקרנות הנאמנות ובניהול התיקים של כלל פיננסים. בהקשר זה, מוסיף אותו עובד כי "טוב שנוצר פה ועד עובדים - לפחות נלחמים על הזכויות שלנו כדי שגם אנחנו נהנה מהמכירה להראל.

"אני מבין שבהנהלה רצו לעשות התייעלות, וזה בסדר גמור, אבל אי-אפשר לתת לנו להסתובב בתחושה של חרב על הצוואר", הוסיף. "חשבתי שאני עובד במקום יציב, השייך לאחת הקבוצות החזקות במשק. יש לי שלושה ילדים בבית ומשכנתא לא קטנה. כל בוקר אני מגיע לעבודה בלי חיוך ובפחד - יש סימן גרוע מזה לעובד, באשר למקום בו הוא נמצא?".

מהחברה נמסר בתגובה כי "חברת כלל פיננסים משקיעה מאמצים ומשאבים בהידברות עם העובדים. נעשה כל מאמץ על מנת לדאוג לעובדים ולעתידם המקצועי".

התארגנו, ומאיימים בעיצומים

נזכיר, כי למכירת פעילויות הליבה של כלל פיננסים קדמו מכירת טיטניום - זרוע ניהול ההשקעות של בית ההשקעות בארה"ב, וכן חלקו של בית ההשקעות בכלל פיננסים נגזרים (44%). בד בבד הונח על המדף חבר הבורסה של כלל פיננסים (פעילות הכוללת שירותי מסחר בניירות ערך ועשיית שוק).

כל זאת כחלק ממהלך שמקדם מנכ"ל כלל ביטוח, איזי כהן, במטרה להציף ערך בקבוצה לצורך מכירתה על-ידי בעלת השליטה, קבוצת אי.די.בי. מהלך 'ניקוי האורוות' שמוביל כהן בכלל ביטוח כולל פיטורים נרחבים ומכירה של פעילויות מפסידות, או שאינן בליבת העסקים של חברת הביטוח, כמו בית ההשקעות.

לאחר שעודכנו בדבר המכירה להראל, וכשברקע גל הזעזועים במשרדי ההנהלה הבכירה של קבוצת כלל ביטוח וסדרת הפיטורים (ההערכות הן כי מאז מינוי כהן למנכ"ל פוטרו למעלה מ-130 עובדים בכלל ביטוח - כ-5% מהסך), החליטו עובדי כלל פיננסים להתאגד. בתחילת החודש הם הצטרפו ל-3,700 עובדי כלל ביטוח, כלל אשראי ומימון וכללביט, שהתארגנו בהסתדרות הכללית והקימו ועד פעולה.

אתמול נחשף ב"גלובס" כי 270 עובדי כלל פיננסים דורשים לנהל מו"מ טרם השלמת העסקה למכירת קרנות הנאמנות וניהול התיקים, ומאיימים לנקוט בצעדים משפטיים, לרבות עיצומים. דרישות העובדים כוללות בין היתר מענק מכירה בגובה חמש משכורות לכל עובדי בית ההשקעות.

מענק זה מקובל בעסקאות דומות שבהן מעורבים ארגוני עובדים, והוא ניתן במספר מקרים של העברת שליטה במערכת הבנקאית, וכן בעת העברת השליטה בתנובה. בחברת כלל אמנם הבטיחו לנייד עובדים שלא ייקלטו בהראל, אולם בוועד העובדים ובהסתדרות דורשים להבטיח מראש את זכויותיהם, לרבות הבטחה שהעובדים שינוידו בתוך הקבוצה לא יעברו לתפקידים נחותים יותר.

המכירה פורסמה - הקרנות פדו

במקביל, גורמים בשוק מעריכים כי הפדיונות בקרנות הנאמנות של כלל פיננסים בינואר, בהיקף של 107 מיליון שקל, נעשו על רקע מכירת הקרנות, שכן הם נרשמו מיד עם היוודע דבר העסקה. כך, בעוד שבמהלך דצמבר גייסו הקרנות המסורתיות של בית ההשקעות כ-86 מיליון שקל, הרי שבינואר - שהיה חודש שיא בענף - נפדו מהן 95 מיליון שקל. נציין כי בשנה החולפת הצליח בית ההשקעות - השחקן השמיני בגודלו בענף, להגדיל את סך הנכסים המנוהלים שלו ב-18%, והללו הסתכמו בכ-10.2 מיליארד שקל (נכון לסוף דצמבר 2012), מתוכם 1.3 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות.

כלל פיננסים נחשב לאחד מבתי ההשקעות הפחות יעילים בענף. בארבע השנים האחרונות הוא ספג הפסדים כבדים, שנבעו בין היתר מהפחתת שווי של נכסים בלתי מוחשיים, עלויות מימון והוצאות תפעוליות גבוהות. בשנתיים האחרונות סובל בית ההשקעות משחיקה בדמי הניהול בקרנות הנאמנות, וכן מירידה בפעילויות הברוקראז' והחיתום.

בנוסף, בשל ההשקעות היקרות מדי שביצע בעבר, כלל פיננסים נדרש להזרמות הון תכופות מהחברה האם. מאז 2010 הוזרמו לכלל פיננסים כ-290 מיליון שקל, ולפני כחודשיים הודיעה כלל ביטוח על הזרמת 50 מיליון שקל נוספים ב-2013, כדי שבית ההשקעות יוכל לעמוד בתשלומי החוב שלו. מאז 2008 ועד לסוף ספטמבר האחרון צבר כלל פיננסים הפסד נקי של כ-580 מיליון שקל.