ירק טאלנט: פסטיבל הארטישוק - כל סגולות הארטישוק יוצאות לאור

הפסטיבל מתקיים מדי סוף שבוע בחודשי החורף (עד פסח) ■ החוויה כוללת סיור, סדנה, טיפול פנים וארוחה

אחרי עוד ביקור אצל נעם יעקבא, האיש והארטישוק ("הארטישוק של נועם"), הבנתי שכמו בסיכול ממוקד, לאיש יש מטרה, ומדי שנה הוא מפגיז ביצירתיות ובמעוף סביב פסטיבל הארטישוק הפרטי שלו. יעקבא, מגדולי מגדלי הארטישוק בארץ, מצליח להרים בכל שנה אירוע ארטישוק אחר. הגרעין הקשה הוא סיור מודרך בשדות הארטישוק (מקבלים מגפיים במידות 38 עד 46. לילדים צריך להביא מהבית) ואחריו בראנץ' הכולל שפע מנות, תבשילי קדירה וסלטים על בסיס ארטישוק.

אחד החידושים השנה הוא שמדי כמה שבתות יגיע למקום שף שיעשה הדגמות בישול עם ארטישוק. כשאני הגעתי היה הכוכב שף אייל לביא, שהצליח להפתיע כשהציג שיטה שמונעת את קילוף הארטישוק המתיש - קונפי ארטישוק. הוא קטם (ושמר) את הגבעול, והסיר כמחצית מאורך העלים. את כל זה הניח בתבנית, מזג המון שמן זית, בזק מלח ופלפל, ואפה במשך שעה.

ואז הגיע תורה של איילת מושל, השכנה מהמושב לוזית, מטפלת שעוסקת בחומרים מהטבע לקוסמטיקה, לריפוי ולמאכל. היא רוקחת מוצרים טבעיים, אבל גולת הכותרת בימים אלה היא... טיפול פנים עם ארטישוק. זה התחיל באבחון והמשיך בטיפול מקצועי ומדויק. היא ניקתה את הפנים במי בישול של ארטישוק, שמתברר שהוא יודע לספוח רעלים ולכלוך (פנימית וחיצונית).

לזה הוסיפה שמן גזר והדרים, כשהיא מג'נגלת בין הנוזל לשומן בהתאם לסוג העור, ומעסה אותו בתנועות מלטפות. בסוף משחה מסכה משולבת באדמה, שהושרתה במי ארטישוק יחד עם דבש, לימון, שמנים אתריים וקוואקר - לפילינג אנזימטי טבעי. להשלמת המראה המלבב היא גזרה עלי ארטישוק מבושלים, ואת החלק הלבן הניחה מתחת ומעל לעיניים לספיחת נפיחות ולהבהרה.

הקונסטלציה הוסרה במטליות שנטבלו במי ארטישוק חמימים, זכיתי לג'ל מזין לעיניים. במשך שעה התמסרתי לעונג, הרגשתי קרובה לאימא אדמה, והסובבים טענו שקרנתי כמו השמש (טיפולי פינוק וטיפולים מקצועיים 45-90 דקות, 180-250 שקלים, טל' 050-5662306).

אחר כך יצאנו איתה לסדנת הדגמה של ליקוט. הסיור כלל ביקור בשדות הארטישוק וליקוט צמחי בר באזור השפלה, שיפה עכשיו במיוחד. עם התוצרת חוזרים, מבשלים עם נעם או עם איריס לוי, ואוכלים (חצי יום: 120-200 שקלים).

פסטיבל הארטישוק: מדי סוף שבוע בחודשי החורף (עד פסח) - טל' 054-2278637. 80 שקלים למבוגר, 40 לילד, 25 לסיור בלבד. הארוחות והסיורים מתקיימים בכל מזג אוויר, במקום מוצב תנור עצים ענק. www.artishoke.co.il