תרחיש אימים: הצריכה הפרטית תקטן, האבטלה בארה"ב תזנק

לפי מסמך מחקר שפרסמה חברת לומברד סטריט, הקיצוצים הפיסקליים הנרחבים בארה"ב עשויים לפגוע בצריכה הפרטית, ברווחי החברות ולהוביל בסופו של דבר להתכווצות כלכלית ברבעון הראשון או השני של 2013

צעדים פיסקליים נרחבים בארה"ב יובילו להתכווצות מהותית של הכלכלה ברבעון הראשון או השני של 2013 וידחפו את שיעור האבטלה מעל רף ה-8%, כך לפי מסמך מחקר שפרסמה חברת לומברד סטריט.

ההשפעה של הקיצוצים הפיסקליים על הסקטור העסקי תהיה מיידית ותגורם לירידה מהותית של רווחי החברות, בשל פגיעה בכוח הקנייה של הצרכנים האמריקאים, כך נכתב בדוח של החברה. "להשקפתנו שיעור האבטלה עלול לטפס מעל 8% ולגרום לירידה חדשה ברווחי החברות, כך שהצמיחה ברבעון הראשון של 2013 עשויה להיות שלילית", טוענים בחברה.

התחזית הפסימית הזו נוגדת באופן מוחלט את התחזיות של אנליסטים אחרים בארה"ב ומוחצה לה שאופטימיים מאוד לגבי עתיד הכלכלה של המדינה. קיית' מקלאו, מנכ"ל חברת Hedgeye Risk Management, אמר בראיון ל-CNBC לפני מספר ימים כי למעשה שיעור האבטלה עשוי לרדת מתחת לרמה של 7% עד הרבעון הרביעי של 2013, תוך שהוא טוען כי ההתאוששות בשוק הדיור ובשוק העבודה תומכים בצמיחה של ארה"ב.

אולם, בלומברד סטריט לא מסכימים עם התחזיות האופטימיות. כלכלנים בחברה מציינים כי המחוקקים בארה"ב כבר אישרו במסגרת הסכם "המצוק הפיסקלי" להעלות את מס הביטוח הלאומי ב-2% לרמה שלא נראתה מאז תחילת 2010 - 6.2%. "זה היה מרכיב המס הגדול ביותר שהקונגרס אישר להעלות", נכתב בדוח.

מעבר לכך, בחברה טוענים כי קיימים מספר נתונים כלכליים שיכולים לשמש מעין "פעמוני אזהרה" להאטה בצריכה הפרטית. לראייה, הם מציינים את המכירות הקמעונאיות שעלו רק ב-0.1% בינואר. בחברה טוענים כי ההשפעה של העלייה במסים תבוא ליידי ביטוי בחודשים הקרובים בנתוני המכירות הקמעונאיות ובנתונים אחרים.

בנוסף, בדוח הפסימי של החברה נטען כי התרומה של ההתאוששות בשוק הדיור לצמיחה בארה"ב עומדת על כ-0.4%, אך במקביל הממשלה צמצמה את ההוצאות שלה בשיעור דומה ב-3 השנים האחרונות והיא עשויה לצמצם אותם בשיעור גדול יותר אם יכנסו לתוקף, באופן מלא או חלקי, הקיצוצים הרוחביים ב-1 למארס, שהיקפם נאמד בכ-110 מיליארד דולר. "ההוצאות הצרכנים הריאליים עשויים לרדת ביותר מ-2% (שנתי) כך שברבעון הראשון הם עשויים לרדת בכ-1.5% ולהוביל לירידה של כ-0.1% בתמ"ג", נכתב בדוח.