תנ"צ רפי פלד חוגג את ניצחון משטרת התנועה עם מצלמות המהירות החדשות: "הנהג הישראלי לא יודע מאיפה זה יבוא לו; פתאום הוא חושב האם להאיץ"

ד"ר שי סופר: "לפרוס מאות מצלמות; יש תופעה חדשה - להאיץ אחרי המצלמה" ■ המסר של מנכ"ל אור ירוק: "מצלמות, מצלמות ועוד מצלמות"

תת-ניצב רפי פלד, סגן ראש אגף מבצעים במשטרה, חוגג את "מהפכת" מצלמות המהירות החדשות. בכנס "אור ירוק" שנערך היום (ג') אמר פלד כי "פרויקט א-3 הוא הרתעתי, ואי-אפשר לתאר עד כמה זה עשה מהפכה. הנהג חושב פעמיים האם להאיץ כי הוא לא יודע מאיפה זה יבוא לו. למרות זאת, חשוב לי לציין כי מדיניות אגף התנועה היא לפרסם איפה יש מצלמות כיוון שהמטרה של המשטרה היא לא לתת יותר דוחות וקנסות אלא למנוע תאונות דרכים ולהציל חיים".

ל"גלובס" נודע כי במסגרת תקציב המשטרה והמשרד לבטחון פנים ל-2013 מתוכננת הוצאה של עוד עשרות מיליוני דולרים על הרחבת פרויקט א-3.

ניצב משנה אלכס פרלמן הוסיף כי "יש עיכוב בפריסה של כל מצלמות המהירות שאמורות להיות כי אנו צריכים לעבוד על-פי חוק והזכיין שמציב את המצלמות צריך להביא את כל האישורים. 10 שנים לא היו אישורים כי המכרז יצא רק ב-2008 והעבודה התחילה ב-2010. בשנת 2013 בוודאי זה יקרה, ואם לא, אני אתבייש לבוא לטקס כזה בשנה הבאה. אם ירצו להרחיב את פריסת המצלמות מעבר למה שהוסכם אני אברך על זה, אבל אצטרך תכנית עסקית חדשה".

יצוין כי כל הצבת מצלמה עולה למדינה 350 אלף שקל.

"לפרוס מאות מצלמות"

פרופ' שלום הקרט מהטכניון התייחס ליעילות המצלמות החדשות: "מחקרים בעולם אומרים שהמצלמות האוטומטיות גרמו לירידה של 20% בתאונות. אם אכן הייתה פריסה רחבה להערכתי היה אפשר להגיע לתוצאות דומות. הוצבו כ-40 מצלמות; זו עדיין לא פריסה ארצית. אני לא מקבל את התזה שיש הגבלה בגלל התקציבים אבל להערכתי אין נכונות מבחינת המשטרה לשפר את איכות הנסיעה. אני חושב שירידה בבריונות הנסיעה כמו עקיפת פס לבן היא כמעט בלתי אפשרי אבל אם כולם יסעו יותר לאט בכבישים בהם מותרות מהירויות סבירות ויפרסו מצלמות אופן מאסיבי היו מגיעים לתוצאות יותר רציניות".

ד"ר שי סופר מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אמר שהמטרה היא לפרוס עוד מאות מצלמות חדשות: "המטרה היא לאתר את בריוני הכביש. אנו רוצים להגיע למאות מצלמות ולא עשרות". הוא ציין תופעה חדשה בכבישים במקומות שבהם הוצבו המצלמות החדשות: "תופעת הגל - להאיץ אחרי המצלמה. אנחנו רוצים לייתר את תופעה זו: השינוי הכי חשוב הוא בתרבות הנהיגה. אנו לא רוצים לייצר עוד מקור להכנסה של המדינה. אנו מעדיפים שהמדינה תתאים ועדה, אולי בראשות שופט, שתפרסם את ההכנסות ממצלמות המהירות כדי שהציבור יידע בדיוק כמה נכנס למדינה מההכנסות הללו - זה ממעט את האנטגוניזם של הציבור מהמצלמות".

פרופ' שלמה בכור מהטכניון קרא גם כן להגביר את קצב פריסת המצלמות: "ככל שהמצלמות יהיו פרוסות בצורה גדולה יותר כך יבואו הפירות. אם הפריסה תהיה קטנה כמו עכשיו, אנחנו לא נצליח לקבל את הפירות". לדבריו הצטרף אבי נאור, יו"ר עמותת אור ירוק, שאמר: "אני חושב שאין היום כלי שהעלות-תועלת שלו כל כך מוכחת ברחבי העולם... המסר שאנחנו צריכים להוציא מכאן הוא: מצלמות, מצלמות, מצלמות. חשוב שייצא מסר מאד חזק שהעלות בהחלט מצדיקה את התועלת".

קריאות "תתפטר" לעבר שר התחבורה

בכנס נאם גם שר התחבורה ישראל כץ ונאומו נקטע בצעקות "תתפטר" ו"קח אחריות". המוחים, קרובי משפחותיהם של הרוגי ציר ז'בוטינסקי, התפרצו לעבר כץ בגלל התאונות המרובות בציר, המכונה גם "ציר המוות", שגבה כבר 17 קורבנות. הפעילים היו מצוידים בשלטים נגד שר התחבורה בהם הדגישו באדום את מספר ההרוגים.

לאחר שפונו מהאולם, המשיך שר התחבורה את נאומו והתייחס לציר ז'בוטינסקי; הוא רמר כי במשרד התחבורה הוקמה ועדה שבודקת פתרונות אפשריים לציר זה ובוחנת את התנהלות הכביש. בתוכנית "עובדה" ששודרה לאחרונה על שניים מההרוגים הוקלט כץ כמי שאמר לאם ההרוגים: "מציע שתתרכזי באבלך". היום אמר כץ כי הרשות תבצע בדיקת עומק בעקבות מותם של שני האחים שנהרגו לאחרונה בכביש.

גם השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ' נשא דברים ואמר כי "אין פריצת דרך ממשית באגף התנועה. הדגש ששמים כיום הוא על הפחתת זמן ההמתנה למשפט בלבד".