לא תמיד זיג-זג זה רע

עדיף לבני במשפטים מאשר ציפי באופוזיציה. שלפיד ובנט ילמדו

ציפי לבני אולי מחייכת היום (ד'), אבל תהיו בטוחים שבפנים היא מרגישה חרא. מצטער, אבל זה נראה לי הביטוי הקולע ביותר להרגשתו של אדם שזה עתה בעט בכל מה שהבטיח, התחייב והטיף לו. לבני אמנם קיבלה את המירב תמורת סיעתה הקטנה, אבל היא יודעת טוב מכולם שהיא עכשיו נמצאת במחנה מופז - לא מבחינת קדימה, אלא במובן הערכי. אמנם שני המקרים לא ממש דומים, לא מבחינת כמות הזיג-זגים, ולא מבחינת הצורה שבה נעשו. יש הבדל, אבל הוא ממש לא רלוונטי.

הצד האחר של הזיג-זג

זה הצד האחד של המשוואה. יש לה גם צד שני, הרבה יותר מעניין. הצד של התוצאה. אם מזיזים הצידה את האופורטוניזם של לבני, האם התוצאה חיובית? אני חושב שלבני כשרת משפטים זה דבר הרבה יותר טוב משרי משפטים שזיקתם לזכויות וחרויות אינה כה חזקה, בלשון המעטה. משרד המשפטים הוא חשוב מאין כמותו לאיכות החיים של אזרחי המדינה, וגם של אזרחים אחרים, שנקלעים אלינו כשהם בלתי מוגנים על ידי החוק.

כשחזרה לשדה הפוליטי העמידה לבני בראש הקמפיין שלה את הנושא הפלסטיני. הסדר שלום וכל השאר. בהתאם לכך, ובאופן טבעי, היא שאפה לתפקיד שבו תוכל לעשות משהו בעניין זה. ראשות הממשלה הייתה חזיון עוועים, אבל בטוח שהיא נשאה עיניה למשרד החוץ, אלא שמספר המנדטים שקיבלה אינו מאפשר זאת. במצב כזה, משפטים הוא משרד טוב לא רק ללבני, אלא לכל אזרח המבין שהמדינה מושתתת בעיקר על מערכת החוק והמשפט. בכל מקרה, לדעתי, זה עדיף. במיוחד בתקופה שבה הפרות חוק, מטעמים פוליטיים ואידאולוגיים, הפכה לנורמה ואין אוכף, לא ממש.

אחראית אבל כפופה

לבני לא תהיה עלה תאנה של ביבי, כך אמרה, אבל זה לא הפריע לה לקבל מביבי עלה תאנה בשביל עצמה. "אחראית על המשא ומתן המדיני" בא לענות על רצונה המוצהר להשפיע בתחום זה. אבל היא יודעת היטב שאין דבר כזה. על התחום המדיני מופקד ראש הממשלה, ואין בלתו.

לא שר החוץ, ולא האחראית למשא ומתן. רק ראש הממשלה. כל השאר יכולים להשתעשע בתוך התחום, אבל הדרך וההחלטות הן של ראש הממשלה. כדי שאף אחד לא יתבלבל, חזר נתניהו אתמול בהופעתו הפומבית המשותפת עם לבני על כך שהמנדט שלה כפוף למדיניות שקובע ראש הממשלה. 'את אולי האחראית', הוא אמר ללבני, 'אבל אני הבוס'.

אפשר ללמוד מסיפור זה שיעור מעניין - זיג-זג הוא לא בהכרח דבר שלילי. עקרונות הם דבר יפה וחשוב, אבל לפעמים התוצאה חשובה יותר. לבני במשפטים עדיפה על ציפי באופוזיציה. אולי לפיד ובנט ילמדו משהו מהשיעור הזה.