בנט: "אין אוסקר לסרט האנטי-ישראלי? לא הזלתי דמעה"

(עדכון) - כרמל שאמה-הכהן: "'חמש מצלמות שבורות' זה סרט תעמולה פלסטינית שהיה גורם פיגוע הסברתי חסר תקדים" ■ הסרטים הישראליים "שומרי הסף" ו"חמש מצלמות שבורות" הפסידו כצפוי בקטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר

לאחר שנודע כי הסרטים הישראליים שהיו מועמדים לאוסקר לא זכו בפרס על הסרט התיעודי הטוב ביותר, חלק מהתגובות בישראל לא מראות צער.

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, כתב הבוקר (ב') בפייסבוק שלו: "הסרט הישראלי האנטי-ישראלי 'חמש מצלמות שבורות' לא זכה באוסקר. לא הזלתי דמעה".

נפתלי בנט / צילום מסך
 נפתלי בנט / צילום מסך

חבר הכנסת לשעבר כרמל שאמה-הכהן כתב: "כשראיתי את הכותרת 'אין אוסקר ישראלי', שמחתי כאילו גרפנו את כל הפסלונים".

שאמה-הכהן הוסיף בתגובות לסטטוס שלו כי הסרט 'חמש מצלמות שבורות' הוא "סרט תעמולה פלסטינית אנטי-ישראלי, שהיה גורם פיגוע הסברתי חסר תקדים".

לדברי שאמה-הכהן בפייסבוק, "יש סרטים שעדיף שלא היו מופקים ובטח שעדיף שלא יזכו בכלום. אני תומך בפתרון שתי המדינות לשני עמים, אבל מפה ועד סרט תעמולה אנטי-ישראלי חד-צדדי המציג את חיילי צהל כקלגסים, המרחק הוא רב".

"על 'שומרי הסף' אין לי מילה רעה", סיכם שאמה-הכהן.

כרמל שאמה הכהן / צילום מסך
 כרמל שאמה הכהן / צילום מסך

לשאמה-הכהן אולי אין מילה רעה על "שומרי הסף", אבל לרעיית המשנה לראש הממשלה, ג'ודי ניר מוזס שלום, דווקא יש. בעמוד הטוויטר שלה היא כתבה: "מעולה להתעורר ולקרוא שגם חברי האקדמיה בדעתי. מקווה שהאחראים על עזרה תקציבית, מכספי משלם המיסים, לסרטים שרוצים לקבור אותנו, ישלמו בכיסאם. ראשי השב"כ לשעבר או שהם פוליטיקאים עלובים שלא העזו לפתוח את הפה בזמן אמת, או שבפוזת הפרשנים מבינים שאפשר ללרלר כי המצלמה והנייר סובלים הכל".

שוב אין אוסקר לסרט ישראלי

הסרט הישראלי "שומרי הסף" של דרור מורה וסרטם של גיא דוידי ועימאד בורנאט, "חמש מצלמות שבורות", הפסידו כצפוי בקטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר של השנה בטקס פרסי האוסקר שנערך הלילה בלוס אנג'לס. הסרט שגבר על שניהם ועל יתר המתמודדים בחמישייה הסופית הוא "Searching for a Sugar Man".

היוצרים הישראלים ודאי לא הופתעו מההפסד. "שומרי הסף" הגיע למקום השני בטבלאות של אתרי ההימורים, ו"חמש מצלמות שבורות" נשאר לאורך כל המירוץ במקום החמישי והאחרון. מי שנחשב לפייבוריט בקטגורייה התיעודית היה הסרט הבריטי-שוודי "Searching For A Sugar Man", שאכן זכה בפרס.

בקטגוריית הסרט הטוב ביותר זכה "ארגו" של בן אפלק. "ארגו" ניצח את סרטו של סטיבן ספילברג, "לינקולן", שעל-פי ההערכות היה צפוי לזכות בפרס הגדול. אפלק, שביים את הסרט ואף כיכב בו, אמר בנאום זכייתו: "אני רוצה להודות לחברינו באירן וכמובן למשפחתי, לחבריי".

בפרס השחקן הטוב ביותר בטקס זכה דניאל דיי לואיס על תפקידו בסרט "לינקולן". השחקנית הטובה ביותר היא ג'ניפר לורנס, שכיכבה בסרט "אופטימיות זה שם המשחק". הבמאי הטוב ביותר השנה הוא אנג לי, שביים את הסרט "חיי פאי".

בפרס הסרט הזר הטוב ביותר זכה הסרט "אהבה" של הבמאי האוסטרי מיכאל אנקה. בפרס סרט האנימציה הטוב ביותר זכה "אמיצה" של הבמאים אנדרוס וברנדה צ'פמן.

שחקנית המשנה הטובה ביותר היא אן האת'וויי על תפקידה בסרט "עלובי החיים". בפרס שחקן המשנה הטוב ביותר זכה כריסטוף וולץ מ"ג'נגו חסר מעצורים" של טרנטינו.

14 מועמדויות - 0 זכיות

זוהי הפעם השנייה שבה סרט ישראלי מתמודד בקטגוריית הסרט התיעודי. הפעם הראשונה והאחרונה עד עתה הייתה לפני כמעט 40 שנה, בשנת 1974, עם כניסתו של הסרט "המכה ה-81" לחמישייה הסופית. את הסרט ביימו דוד ברגמן, חיים גורי וז'קס ארליך.

בניגוד לקטגוריה התיעודית שידעה מעט מועמדים ישראלים, ישנה קטגוריה אחרת שנחשבת לפורייה יחסית בקרב תעשיית הקולנוע של ישראל, והיא כמובן - קטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר. לא פחות מ-10 סרטים ישראלים התמודדו בטקס האוסקר, אולם גם הם לא זכו בפסלון המוזהב.

בין הסרטים שהתמודדו לאורך השנים: "סאלח שבתי" ו"השוטר אזולאי" של אפרים קישון, "בופור" ו"הערת שוליים" של יוסף סידר, וגם סרטו החדשני של ארי פולמן "ואלס עם באשיר" שאמנם לא זכה באוסקר, אבל הסתפק בכבוד רב בפרס "גלובוס הזהב".

סרטו של הבמאי משה מזרחי, "כל החיים לפניו", אמנם זכה בפרס האוסקר בשנת 1977, אולם הוא נחשב לנציג הצרפתי בתחרות, ולכן זכייתו לא מיוחסת לישראל.

סרט נוסף בשם "מזימת פסח", שביים מנחם גולן, היה מועמד בקטגוריית עיצוב התלבושות בטקס האוסקר, אם כי גם הוא הפסיד בסופו של דבר.