moneytime: כך משפיעים רבנים על טייקונים ומשקיעים

איך מתמרנים בין אמונה באל לבין השקעות? איזה טייקון "מאוד אוהב" את הרנטגן ומי עזר (לכאורה) למצוא אבן נדירה בנחל הקישון?

גנדן סטייל

מה יכול לגרום לאיש עסקים ממולח לרכוש נתח בחברה שחייבת מאות מיליוני שקלים ועתידה לוט בערפל? התשובה, במקרה הזה, מילה של רב. אדוארדו אלשטיין הארגנטינאי הזרים 25 מיליון דולר לחברת גנדן של נוחי דנקנר תמורת 10% מהחברה. העסקה הזו, שמגלמת לגנדן שווי מפולפל של כמיליארד שקל, גרמה ללא מעט הרמות גבה בשוק ההון המקומי.

בשלב השני של העסקה - שעדיין לא ברור אם ייצא לפועל - יעביר אלשטיין עוד 75 מיליון דולר ויהפוך לבעלים של כ-30% מהחברה. האיש שהעניק את ברכתו למהלך הוא הרב יאשיהו פינטו שהצהיר: "כל מי שישקיע בישראל - יראה את כספו חזרה ואף יוכפל וישולש. המשבר הכלכלי בעולם", הסביר הרב, "נותן את אותותיו גם בישראל וצריך לפעול לערבות הדדית בין כל יהודי העולם, בארץ ישראל ובתפוצות, כדי שלא תיפגע פרנסתם של יהודים בכל מקום שהוא".

תקפצו בשבת

איש העסקים מוטי זיסר, שעלול לאבד בקרוב את השליטה בחברת אלביט הדמיה, הצליח לחמוק מביקורת בעדה החרדית הודות לפסק הלכה יוצא דופן, שאיפשר לו להפעיל את קניון ארנה בשבת.

זיסר ניסה להסביר שכאשר החל להקים את הקניון, הוא היה משוכנע שחוקי העזר העירוניים בהרצליה ימנעו את פתיחתו בשבת. בהמשך הוא טען שחילופי השלטון בעיר הפכו את המצב על פניו ומנעו משפטית כל אפשרות למנוע את חילול השבת, אולם ההסברים האלה נפלו על אוזניים ערלות במגזר החרדי.

אחרי תקופה לא קצרה החליט זיסר למכור את הנתח שלו בקניון לג'קי בן זקן. "לאור העובדה כי הקניון פעיל בשבת", הוא הסביר אז, "אני חש מזה זמן רב כאדם דתי כי איני רוצה לחצות גבולות הנוגדים את אמונתי וחינוכי, ועם כל הכאב הכרוך בכך והאהבה הרבה שיש לי לקניון זה, החלטתי להיפרד ממנו".

רכבת ההרים של לייפוייב

חברת הביומד לייפוייב זכורה במגזר החרדי בזכות נסיקתה (המהירה להפליא) והתרסקותה (הכואבת במיוחד). במהלך שנת 2007 רשמה המניה זינוק חסר פשר של כ-900% ואז התרסקה בעשרות אחוזים. איך זה קרה? לייפוייב הפכה ככל הנראה לסוג של "שמועה חמה" במגזר: שמה עבר מפה לאוזן בבתי הכנסת ובישיבות החרדיות ומשקיעים רבים השקיעו בה את מיטב כספם, תוך זמן קצר.

מרדכי (מוטי) קוגל, אחד מבעלי המניות בחברה, שפיתחה מכשיר לריפוי פצעים, התייחס בזמנו לרכבת ההרים במניה: "העיתונות החילונית ראתה שיש חברה שנשלטת על ידי חרדים שעושה ביצועים של מאות אחוזים, והחליטה להיכנס באופן אישי בבעלי החברה", אמר קוגל בראיון לתוכנית הרדיו של מרדכי לביא ששודרה ברדיו קול חי.

"התקשורת החילונית בעיקר עושה עליהום", הוסיף קוגל, "הם מתחילים לחפור בכל מיני עניינים פוליטיים של אנשים שקשורים לחברה, שאין להם שום רלוונטיות לביצועי החברה".

עליית הערך הדרמטית, תוך פרק זמן קצר, עוררה סימני שאלה לגבי אמינות החברה. בשלב הבא צצו שמועות אודות עברו המפוקפק של אחד הבעלים, שהסתבך בעבר עם הרשויות בארץ ובעולם ובהמשך הודיעה רשות ניירות ערך כי היא "בוחנת את הסיבה לעלייה של 900% במניות", בדיקה שלא העלתה דבר.

הנהירה הזו הובילה לפגיעה קשה בהמוני משקיעים קטנים, רבים מהם בני המגזר החרדי, שהפסידו סכומי עתק מההשקעה הכושלת.

קרני רנטגן

אחרי שבע שנים טובות שבהן נהנה נוחי דנקנר מיחסי ציבור מצוינים, נקלע קונצרן אי.די.בי שאותו הוא מנהל לסחרור קשה.

איך מצליח דנקנר להתמודד עם הפגיעה בתדמיתו הצחורה? בעזרת הרבה אמונה. דנקנר נחשב לאחד מבאי ביתו של "הרנטגן" - הרב יעקב ישראל איפרגן. לפני כעשור החליט דנקנר להימנע מפתיחת סניפי שופרסל בשבת, על אף שמחקר של חברת הייעוץ הבינלאומית מקנזי הראה שהמהלך יוביל לשיפור משמעותי בתוצאות הפיננסיות. בעיתונות הכלכלית פורסם שהרב הטיל וטו על המהלך והבטיח לדנקנר "הצלחה כלכלית אמיתית". הרב הוסיף כי "כמה שלא תפסיד במזומן מההחלטה שלא לפתוח בשבת, בסופו של דבר, אתה תדע ברכה בעסקיך שתאפיל על כל העלויות".

במהלך יום הולדתו ה-40 של הרב החליט דנקנר לפרגן לו ואמר כי הרב הוא "חבר מאוד טוב, מאוד קרוב. אני מאוד אוהב אותו. אני חושב שהוא גם די אוהב אותי". דנקנר הוסיף כי "אנו חוגגים יום הולדת 40 של הרב היקר ללבנו. איש ענק, מבורך ומואר. חוויתי איתך מקרים שייראו לאחרים כנסים גדולים".

קרן השפע

האם דברים שאמר הרבי מליובאוויטש בשנת 1988 הובילו למציאת אבן נדירה בנחל הקישון בשנת 2013? אברהם טאוב, איש חסידות חב"ד, שמכהן כמנכ"ל חברת שפע ימים, משוכנע שהתשובה חיובית. האבן שמצאה החברה - ששמה מואסנייט - נחשבת ליקרה ונדירה יותר מיהלום.

"כשהתחלנו את החיפושים", אמר טאוב בראיון עיתונאי בעקבות הגילוי המרעיש, "כל הגיאולוגים אמרו לנו כי אין סיכוי למצוא אבנים טובות בשטחים בהם אנו מחפשים". בחברה מקפידים להדגיש שלא מדובר ב"ישראבלוף" - שפע ימים נעזרה במיטב הגיאולוגים וזכתה בגיבוי של חברות בינלאומיות בדרך אל התגלית.

הנבואה (לכאורה), שהוצגה לאחרונה בפני המשקיעים, מופיעה בשיחה שניהל הרב עם ראש עיריית חיפה דאז, אריה גוראל ז"ל. "זהו העניין של חיפה", אמר הרב, "שיש לו ים, ושם יש עמק, ובעמק נמצאים אבנים טובות ומרגליות. והקדוש ברוך הוא עשה דבר פלא, הוא הטמין אותן בעומק הארץ, ועל כל פנים בעומק הנהר".

החזון של החברה עורר קיתונות של ביקורת דווקא בזירה לא צפויה - גורמים בחסידות חב"ד טוענים שמדובר בשימוש ציני שמוציא את דבריו של הרב מהקשרם. מניית שפע ימים זינקה בעקבות התגלית ב-100% בשלושה ימים.

*** הכתבה המלאה - במגזין moneytime