מנכ"ל איכילוב הנחה פאנל - ולא דיווח למשרד הבריאות

בעקבות פניית "גלובס", הסכים פרופ' גבי ברבש להעביר את התשלום לטובת בית החולים

מנכ"ל המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב), פרופ' גבי ברבש, הנחה בשבוע שעבר פאנל בכינוס שאורגן ומומן על ידי שלוש חברות תרופות מהגדולות בעולם. בדיקת "גלובס" מגלה כי ברבש סיכם עם המארגנים כי ישלמו לו תמורת ההנחיה סכום שמוערך ב-5,000-10,000 שקל, אולם לא ביקש לטובת העניין את אישור משרד הבריאות, כפי שמתחייב לכאורה מחוזר מנכ"ל המשרד בנושא התקשרות אנשי מערכת הבריאות עם גופים מסחריים.

בעקבות פניית "גלובס", הודיע ברבש כי שקל בשנית את הסוגיה והחליט להעביר את התמורה הכספית עבור ההנחיה לטובת עמותת הידידים של בית החולים.

"למרות שלהנחיית הפאנל התקבל אישור מוקדם של עיריית תל אביב, מעסיקתו הרשמית של פרופ' ברבש, בשיקול דעת חוזר ולמען הסר ספק, החליט פרופ' ברבש להנחות להעביר את התשלום בגין פעילות זו לעמותת הידידים של בית החולים", נאמר בתגובה הרשמית של הנהלת איכילוב.

במשרד הבריאות, לעומת זאת, לא מקבלים את עמדתו של פרופ' ברבש שלפיה אישור עיריית ת"א מספיק במקרה הזה. במשרד מבהירים כי העירייה אמנם משלמת את שכרו של ברבש, אולם בכל הקשור לרגולציה מקצועית, מנכ"ל איכילוב כפוף להנחיות משרד הבריאות. במשרד מצביעים על חוזר מנכ"ל משרד הבריאות שקובע כי בכל התקשרות של רופא או מנהל רפואי עם גוף מסחרי, בין אם מדובר בייעוץ בשכר או מתן הרצאה בשכר, יש לדווח ולקבל את אישור ועדת ההתקשרויות במשרד.

סעיף 4 באותו חוזר מנכ"ל, קובע במפורש כי הוראות החוזר חלות גם על בתי החולים העירוניים כדוגמת בני ציון בחיפה ואיכילוב בת"א.

"צריך היה להכיר את הכללים"

למרות זאת, ברבש ממשיך לטעון כי האישור שקיבל מעירית ת"א מספק וכי אינו זקוק לאישור משרד הבריאות. אריה פז, מבקר הפנים של המשרד, טוען כי "הדיווח לעירייה לא משנה דבר כי העירייה רק משלמת לו משכורת ואין לה שום נגיעה לנושא הזה. רק אנחנו קובעים את הכללים ולכן ברבש עבר על הוראות משרד הבריאות.

"אני מזכיר לך שהוא לא רק מנהל בית חולים, אלא שימש בעצמו כמנכ"ל משרד הבריאות. לכן הוא, יותר מכל אחר, צריך להכיר את הכללים. לדעתי צריך לשקול בכובד ראש העמדה לדין משמעתי, ומכיוון שמדובר במנכ"ל המשרד לשעבר וכולם חברים של כולם לצערי, אולי היועץ המשפטי לממשלה צריך לבדוק את זה בעצמו".

נציין כי בפאנל שהנחה ברבש השתתפו מנהלי השלוחות בישראל של שלוש חברות התרופות שמימנו את הכינוס: פייזר, סאנופי וג'נסן. השם שניתן לפאנל הוא "בואו נדבר פארמה", כל זה במסגרת כינוס של כתבי בריאות במתחם אירועים בת"א.