ליווי חריג מהאוצר גם לפעילות פנסיה של הראל

מדובר בליווי מטעם האוצר לפעילות חברת הניהול של קרן הפנסיה הוותיקה עתידית

לצד ביקורת חריפה, המלווה בנציג קבוע ובעל סמכויות מצד האוצר בתוך חברת שירביט, נודע ל"גלובס" כי הליך דומה וחריף מתנהל גם בקבוצת הביטוח הראל. מדובר בליווי מטעם האוצר לפעילות חברת הניהול של קרן הפנסיה הוותיקה עתידית. ביקורות בחברות ביטוח, תוך הפעלת סמכות הפיקוח על הביטוח בהתאם לסעיף 68 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) היא נדירה, ובעבר היא היוותה בעיקר איום על חברות הביטוח.

ככל הידוע מדובר בביקורת המתנהלת אגב פעילות הפנסיה של קבוצת הביטוח הגדולה, שבשליטת משפחת המבורגר ובניהול מישל סיבוני. סעיף 68 נותן למפקח על הביטוח סמכויות נרחבות, ובהן מינוי מפקח מיוחד למבטח, שיפקח על הנהלתו. המלווה בהראל הוא ראובן סווירי.

הביקורת מתנהלת אגב התקלות שהיו בקרן הפנסיה הוותיקה עתידית שבבעלות הראל. בעבר דיווחה הראל כי בקרן עתידית "התגלה פער מהותי שמעביר את הקרן מעודף אקטוארי לגירעון אקטוארי, וכתוצאה מכך עלול להשפיע על זכויות העמיתים".

בעקבות כך, הראל כבר החליפה את אקטואר הקרן, והנושא עדיין נמצא בבירור הפיקוח על הביטוח באוצר. ייתכן שהפערים הללו יביאו בהמשך לגריעת זכויות לעמיתי הקרן. בקרן כ-4,800 עמיתים ופנסיונרים.

רשות ני"ע: להראל ניגוד עניינים באי.די.בי

בד בבד נודע היום כי קבוצת הראל יוצאת מנציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות. רשות ני"ע הורתה היום לחברה לצאת מנציגות האג"ח, בעקבות ניגוד עניינים שקיים בקבוצת הביטוח - וזאת בהמשך לפנייה ראשונה בנושא מצד הראל, שיזמה את הדיון בנושא ונעזרה בנאמני האג"ח באי.די.בי.

לפני קצת יותר מחודש נחשף לראשונה ב"גלובס", כי הראל והנאמנים פנו לרשות בנוגע לחשש לפוטנציאל ניגוד עניינים בעת ישיבתה של הראל בנציגות, וזאת משום שהיא גם רוכשת את קרנות הנאמנות ופעילות ניהול התיקים של כלל פיננסים שמשתייכת לקונצרן אי.די.בי.

גורם המעורה בנושא אמר היום, כי "נציג הראל בנציגות, יוני שר, הוא חלק פעיל וחשוב בנציגות לצד חבריו. חבל שהוא יעזוב את הנציגות". עקב כך נותרים בנציגות לפי שעה רק שני גופים - אקסלנס וגילעד הוותיקה.

פסילתה של הראל מהנציגות מצטרפת לפסילה מוקדמת יותר של פסגות מהנציגות, גם כן עקב ניגוד עניינים - בשל החזקתו באג"ח החברת הבת אי.די.בי פתוח, שבה הוא משחק תפקיד (מרכזי) בנציגות מחזיקי האג"ח.

לפי שעה המגעים בין נציגות האג"ח באי.די.בי אחזקות לבין החברה נמשכים בקצב גבוה מכפי שהיה עד לפני כשבוע. בפגישות האחרונות משתתף בין היתר גם בעל השליטה באי.די.בי, נוחי דנקנר, שמנסה להגיע להבנות בנושא מול עוזי דנינו, מנכ"ל אקסלנס, ויואב ערמוני, מנכ"ל גילעד הוותיקה.

ככל הידוע ישנם עדיין פערים בין הצדדים, בעיקר בנוגע להיקף ההזרמה שבעלי השליטה בחברה יבצעו במסגרת הסדר, וכן בנוגע להיקף האקוויטי שיינתן למחזיקי האג"ח שיעברו תספורת.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בדיקה שביצע הממונה העלתה מספר בעיות חשבונאיות ואקטואריות בעתידית חברה לניהול קרן פנסיה בע"מ. לפיכך החליט הממונה למנות מפקח מיוחד לחברה בהתאם לסמכותו על פי סעיף 68 לחוק הפיקוח (כפי שדיווחה החברה בדוחותיה הכספיים לתאריך 31 ליוני 2012). עם השלמת הבדיקה ובהתאם לתוצאותיה ישקול הממונה האם לפרסם את ממצאיו או להפעיל את סמכויותיו."