גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שם המשחק: עמימות

הנשק המשמעותי של הבנקים המרכזיים הוא המילים והכוונה

אחד התחומים הבולטים שבהם צבר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ניסיון בתפקידו כנגיד, בשונה מתפקידיו הרבים בעבר, הוא הצורך לספק מענה הולם לפעולות השחקנים בשוק המט"ח, באמצעות שילוב יעיל ואפקטיבי של מרכיב אי-הוודאות. בשוק המט"ח ודאות היא גורם המסייע להאצת תהליכים כלכליים ועשויה לסייע ביישום ספקולציות מצד סוחרים וקרנות גידור המשתמשים במודלים מתוחכמים לצורך ביצוע פעולות ספקולטיביות.

בתקופה שבה בלט יתרון הנתונים הכלכליים הטובים של המשק הישראלי לעומת המשקים האחרים, ניסה הנגיד פישר להילחם בכל כוחו לבלימת ייסוף השקל. בשנת 2008 לבנק ישראל לקח פחות משנה לקלוט שהצהרה על היקף רכישות המט"ח לא טובה לשוק המט"ח.

במקום זאת, נקט פישר סוג של עמימות, ובאוגוסט 2009 הודיע שהרכישות לא יהיו בסכום מוצהר, אלא "בהתאם לצורך". בנק ישראל למד, שאם לא יצהיר בפומבי על גובה הרכישות ויפעל באופן לא ממש ברור, הגורמים הספקולנטים יחושו אי-ודאות ויצמצמו את פעילותם בשוק, ואכן כך היה.

בחודש האחרון צצו בשוק שמועות, כי בנק ישראל התערב באחד מימי המסחר במט"ח, שבמהלכו נרשם זינוק של מעל ל-1% בשער הדולר. אם התערב בנק ישראל, הוא בחר לעשות זאת דווקא ביום שישי, שבו רבים מפעילי המט"ח בשוק המקומי אינם עובדים והתקשורת הכלכלית המקומית פועלת במידה מצומצמת.

השימוש בעמימות לא הסתיים בכך, בנק ישראל לא הכחיש את השמועות לגבי התערבותו או אי-התערבותו בשוק המט"ח. העמימות שמשדר בנק ישראל פעלה לטובתו. אם הבנק יהיה מעוניין, הוא תמיד יוכל לפרסם את היקפי התערבותו, אך נראה שלא יעשה כן כי כשמדובר בשוק המט"ח, ב"שיטת הגילוי" טמון חיסרון.

עדות ליעילות "שיטת העמימות" של הבנקים המרכזיים קיבלנו מדבריו של נשיא הבנק המרכזי באירופה, מאריו דראגי. אמנם, הבנק המרכזי באירופה לא החליט להתערב בגלוי בשוק המט"ח, אך הצליח לבלום אשתקד את הידרדרות המשבר בגוש האירו. הנשיא דראגי דאג כי דבריו יפורסמו בערוצי תקשורת שונים ברגע שבו העריך שמשבר החובות הולך לקראת הסלמה, תוך ציון ברור כי בכוונתו לעשות כל שביכולתו כדי לשמור על שלמות גוש האירו. הצהרתו הייתה בין הגורמים המכריעים שהביאו למפנה בשווקים. הצלחתה נבעה מכך שתוכניות הפעולה לא נחשפו.

יכול לרכוש דולרים לנצח

הנשק המשמעותי של הבנקים המרכזיים הוא המילים והכוונה. השוק מעניק היום לבנק ישראל אמינות רבה מאחורי כוונותיו. לכן, די היה בהצהרות של פישר לפני כחודש בשווייץ שלפיהן הבנק המרכזי יכול לרכוש דולרים לנצח. משמעות של הדברים הייתה איתות בסגנון של דראגי: "הבנק המרכזי יעשה כל שביכולתו כדי למנוע את הייסוף בשער-החליפין, לכן אל תלכו נגד המגמה בשוק המט"ח כי רק תפסידו".

הבנק המרכזי יודע כי במצב של עודף רוכשים למטבע המקומי, ביכולתו לעבוד שעות נוספות ולהדפיס מספיק שטרות שיספקו את הביקוש. בסביבה המעניקה אמינות גבוהה לבנק המרכזי ולעומד בראשו, מספיקה הצהרה אמיתית וישירה לגבי כוונותיו כדי להרחיק ספקולנטים משוק המט"ח, ולמנוע ייסוף חריג בשער-החליפין.

להבדיל מגישת ההתערבות הישירה באמצעות הצהרות ו/או ביצוע פעולות, גישת ההתערבות העקיפה, זו המבוצעת באמצעות צד שלישי, נהוגה גם היא בקרב בנקים מרכזיים בעולם. כך לדוגמה, הבנק המרכזי האמריקאי (הפד) מבצע פעולות עבור המרכזי היפני. אך לגישה זו קיימת התנגדות בקרב הנהגת הבנק המרכזי הישראלי.

במצב שבו יתרות המט"ח של ישראל גבוהות מאוד, והעלות של כל דולר שנרכש כהתערבות בשוק המט"ח, גבוהה במונחי היצע הכסף המקומי והריבית על השקל, הנשק הזול והזמין ביותר של בנק ישראל, ושנעדר מביקורות, הוא הצהרת הכוונות בשילוב עם העמימות והמסתוריות. ליצואנים הסובלים מהירידה בשער-החליפין נותר לקוות כי אסטרטגיה זו תניב פירות ותעבוד גם בישראל שלאחר תקופת הנגיד פישר.

הכותב הוא מנכ"ל פריקו, ניהול סיכונים והשקעות

עוד כתבות

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

הסהר האדום האיראני נגד סוכנות הידיעות: מסוק ראיסי לא אותר

מסוקו של הנשיא התרסק בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● באיראן דיווחו שהמסוק אותר, אך הסהר האדום האיראני עידכן כי הדיווח לא נכון והחיפושים נמשכים ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, ובכיר איראני מסר לרויטרס כי יש חשש לחייהם

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר