בישראל - מחירי הדיור בשחקים; בסין - ערי רפאים ריקות מאדם

צפו בתמונות: עשרות ערי רפאים הכוללות שכונות לתפארת ריקות מאדם ■ התוכנית האמריקאית "60 דקות" ערכה תחקיר מקיף על תופעת ערי הרפאים ■ האם בועת הדיור בסין תגלוש למשבר פיננסי רחב היקף?

בעוד בועת הדיור בישראל ממשיכה להתנפח, המחירים מרקיעי שחקים וקיים מחסור חמור בדירות, בועת הדיור בסין מתאפיינת בצורה קצת שונה - ערי רפאים הכוללות שכונות לתפארת ריקות מאדם. תוכנית התחקירים האמריקאית "60 דקות" ברשת CBS, הציגה את תופעת ערי הרפאים בסין ואת ההשלכות שלה.

לפי הערכות של אנליסטים וכלכלנים, ערי הרפאים בסין הן עדות לבועת הדיור ולבניית היתר שהתפתחה בסין בעשור האחרון. אחרים, כגון הכלכלן סטפן רוץ' אמר בעבר כי הבנייה בסין "היא סיפור המודרניזציה הגדול ביותר שהעולם ראה עד כה" וכי ערי הרפאים בקרוב יהפכו למטרופולינים משגשגים.

עם זאת, אנליסטים אחרים טענו בתוכנית כי מרבית הסינים אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירה באותן ערי רפאים משום שסגנון הבנייה בערים אלו נחשב ליוקרתי ואיכותי. כמו בישראל, גם הממשל הסיני ניסה לשלוט ולכוון את שוק הדיור הסיני מספר פעמים בעבר, ועדיין נוקטת פעולות שנועדו להוריד את המחירים. אחרים מעריכים כי סין הצליחה ליצור דיפלציה בשוק הדיור ולהוריד את מחירי הדירות. עם זאת, כולם מסכימים שהסיכונים כי בועת הדיור בסין תתפתח למשבר פיננסי מהותי הם עדיין גבוהים.

כך למשל, בסוף השבוע הממשל הסיני הכריז על שורת צעדים במטרה לרסן את שוק הדיור. בין היתר, הממשל הטיל מס של 20% על רווחי המשקיעים ממכירת נכסי נדל"ן וכן מגבלות על רכישת דירה שנייה ודירות להשקעה.

וונג שי (Shi), מנכ"ל חברת Vanke אמר בתחקיר של "60 דקות" כי יזמי נדל"ן וקבלנים רבים נמצאים בחובות גדולים שנגרמו בשל ערי הרפאים. רבים מהם נטשו פרוייקטים שעדיין לא הושלמו וחלקם אף פשטו את הרגל. שי הזהיר כי אם בועת הדיור תמשיך להתנפח סין עשויה לחוות הפגנות עממיות בסגנון האביב הערבי.