דוד אדרי רכש אג"ח בהנפקות ב-60 מיליון שקל בתוך חודשיים

אדרי, לשעבר סמנכ"ל הברוקראז' בפסגות, נעצר לפני כשלוש שנים בחשד לביצוע מניפולציות באג"ח ■ באמצעות חברת טרסיליון, רכש אדרי אג"ח קונצרניות בהיקפים גדולים מתחילת השנה, בין היתר של שטראוס, אזורים וכת"ש

על רקע הירידה בתשואות והסנטימנט החיובי בשווקים, שוב פורח שוק הנפקות האג"ח הקונצרניות, והיקפי הפעילות בחודשיים הראשונים של 2013 מאיימים לשבור שיאים. בדיקה של חברת מידרוג השבוע העלתה כי היקף גיוסי אג"ח החברות, ללא מוסדות פיננסיים, מתחילת השנה ועד כה עלה על 6 מיליארד שקל, וההערכה היא כי עד סוף הרבעון הראשון יגיע הסך לכ-7 מיליארד שקל.

בחינה של השחקנים הלוקחים חלק בהנפקות אלו, מעלה כי לחלק מרכזי בביקושים הגבוהים - בהיקף של מאות מיליוני שקלים - היו אחראים שחקני הנוסטרו | המקומיים, שגילו בשנים האחרונות כי למרות התדמית הסולידית שלהן - השתתפות בהנפקות האג"ח הללו יכולה להניב להם רווחים נאים ומהירים.

שחקני נוסטרו העונים להגדרה של "גוף מוסדי", ואשר לוקחים חלק במכרז המוסדי בהנפקות (קודם למכרז לציבור), רוכשים את ניירות הערך בהנחה בזכות עמלת התחייבות מוקדמת. במקרים רבים, זמן קצר לאחר ההנפקה הם מוכרים את האג"ח שרכשו בשוק במחיר מלא, ורושמים רווח מהיר בסיכון נמוך.

גם תקנות ועדת חודק, להסדרת הנפקות האג"ח הקונצרניות, תרמו לעלייה בשיעור ההשתתפות של שחקני הנוסטרו, שמורשים לקחת חלק בהנפקות החסומות בפני מנהלי חסכונות הציבור לטווך ארוך (קופות גמל, קרנות פנסיה וחברות ביטוח), מאחר שאינן עומדות בתקנות שקבעה הוועדה.

מהפעילות הגואה של שחקני הנוסטרו נהנות גם חברות החיתום שמפיצות את האג"ח המונפקות, כאשר זו מסייעת להן במקרים לא מעטים לסגור הנפקות עם ביקושים גבוהים, שללא חלקם של שחקני הנוסטרו היו לא פעם נאלצות להידחות, להתבטל או להקטין את היקף הגיוס.

ברשות ניירות ערך נלהבים פחות מהתופעה, בה גורפים שחקני הנוסטרו רווחים מהירים בעקבות ההשתתפות בהנפקות האג"ח, ולפיכך היא מקדמת יוזמה שתגדיר מחדש מיהם הגופים שיוכלו להשתתף במכרז מוסדי.

בכוונת הרשות לשנות את ההגדרה של "משקיע מוסדי" ולקבוע כי רק גופים המנהלים כספי אחרים (להבדיל מגופי נוסטרו המנהלים את כספי עצמם) יוגדרו כגוף מוסדי הזכאי לעמלה. אם אכן תבשיל כוונת הרשות לחקיקה, צפויים רבים משחקני הנוסטרו למצוא את עצמם מחוץ למכרזים המוסדיים בהנפקות האג"ח.

מנצל עיוותים בשוק להפיק רווחים

בדיקת "גלובס" מעלה כי אחד משחקני הנוסטרו הפעילים בשוק הנפקות האג"ח מאז תחילת השנה הוא דוד אדרי, 38, לשעבר סמנכ"ל הברוקראז' בפסגות, שפרש מבית ההשקעות לאחר שנעצר בידי חוקרי רשות ני"ע בפברואר 2010. יחד עמו נעצר אז גם שי בן-דוד, מנהל בכיר נוסף בפסגות, בחשד לביצוע מניפולציות באג"ח ממשלתיות וקונצרניות בתיק הנוסטרו של בית ההשקעות.

כשלוש שנים לאחר ששוק ההון המקומי הוכה בתדהמה ממעצרו של אדרי, פועלת חברת טרסיליון שבבעלותו באגרסיביות רבה בשוק האג"ח הקונצרניות.

היקף רכישות האג"ח שביצעה בהנפקות חדשות מאז תחילת השנה מתקרב ל-60 מיליון שקל.

בין אלו בולטות השקעה של כ-18 מיליון שקל בגיוס האג"ח של קונצרן המזון שטראוס, כ-20 מיליון שקל בהנפקות חברות הנדל"ן נורסטאר ואזורים, וכ-8 מיליון שקל באג"ח שהנפיקה חברת כלל תעשיות. על פי ההערכות בשוק, לביצוע השקעותיו מסתייע אדרי במינוף גדול מהבנקים, ובהתאם לכך עיקר ההשקעות נעשות בחברות בעלות יציבות פיננסית, אשר נהנות מדירוג גבוה המסייע בקבלת האשראי הדרוש לפעילות.

למרות העמימות האופפת את פעילותו, בדומה לשחקני נוסטרו אחרים, ידוע אדרי כמי שמיטיב לנצל עיוותים בשוק האג"ח במטרה להפיק מהם רווחים. זאת, באמצעות גידור סיכונים הכרוכים ברכישת האג"ח, כשהכוונה בעיקר לבניית אופציות ורכישת שורטים.

בנוסף לפעילותו של אדרי בשוק הראשוני, הוא גם רוכש אג"ח הנסחרות בשוק, ובאחרונה פורסם כי השקיע עשרות מיליוני שקלים באג"ח מסדרות שונות של אי.די.בי פתוח. הבנק העיקרי מולו עובד אדרי כבר שנים רבות הוא הבינלאומי, ובעבר פורסם כי אדרי קיבל ממנו אשראי של כ-460 מיליון שקל לחשבונו הפרטי, לשם רכישת ני"ע, בזמן שעבד בפסגות. ההערכות הן כי גם בפעילותו כיום קבוצת הבינלאומי היא המממן העיקרי, וממשיכה להזרים לו אשראי נרחב לצורך רכישות האג"ח.

אדרי אינו לבד. בשוק המקומי פועלים גופי נוסטרו בולטים נוספים, והשחקן המוכר ביותר הוא אייל בקשי, הפועל באמצעות ברק קפיטל בה הוא מחזיק יחד עם קבוצת דלק של יצחק תשובה. פעילותה של ברק קפיטל אינה חשופה לשוק, אולם דוחות קבוצת דלק מראים כי מדובר באימפריה פיננסית, שבין השנים 2009-2011 צברה רווח של 183 מיליון שקל. בנוסף לנוסטרו, עוסקת ברק קפיטל בחיתום ובהפעלת אקדמיה למסחר.

שמות נוספים שמופיעים פעם אחר פעם ברשימת המוסדיים המשתתפים בהנפקות האג"ח הם: החברות א.ס. ברטמן של איתן סלמן, טיטאן השקעות של מנשה גלייזר והדר שמיר (בעלי גילאון לשעבר) ופידליטי של דרור עצמון.

אילן בן דב רכש אג"ח ב-11 מיליון שקל

בדיקת "גלובס" מעלה כי לצד דוד אדרי ומספר שחקני נוסטרו נוספים, מופיע תדיר בהנפקות האג"ח גם שמו של אילן בן דב, בעל השליטה בחברות סאני וסקיילקס (לשעבר בעלת השליטה בפרטנר).

מאז תחילת השנה השקיע בן דב יותר מ-11 מיליון שקל במספר הנפקות אג"ח, בסכומים המגיעים למיליוני שקלים בודדים בהנפקה.

תיק ההשקעות של בן דב מגוון, ובדומה לאדרי המשקיע בעיקר בחברות מדורגות, גם בן דב מתמקד באג"ח של חברות חזקות יחסית. לצד מספר חברות נדל"ן בהן השקיע, ביניהן נצבא, כלכלית ירושלים ואשדר, הוא לקח חלק גם בהנפקת האג"ח של שטראוס, בנק מזרחי-טפחות וחברת הליסינג שלמה החזקות.

השבוע נשלחה לפירוק טאו, חברת ההשקעות הציבורית שבשליטת בן דב, על רקע חוסר יכולתה להמשיך ולממן את פעילותה השוטפת ולהגיע להסדר עם מחזיקי האג"ח (בגין חוב של יותר מ-300 מיליון שקל).

רכישות האג
 רכישות האג