רקוויאם לכל מה שטבעי

אטנבורו - חוקר הטבע הטלוויזיוני הוא פס הקול של כל סדרות הטבע שהכרנו

"אטנבורו - 60 שנים בטבע", יום ב' 22:00, ערוץ 1

בואו ונשחק משחק קטן: אתם תעצמו את העיניים ואני אשמיע לכם קולות של דמויות מוכרות מהטלוויזיה כשאתם צריכים לנחש מי הוא מי. ועוד כלל קטן: אל תצפו ליונית לוי או צביקה הדר, כי המשחק הזה ישוחק באנגלית.

מג'ון קליז ועד אופרה ווינפרי, מסטיבן פריי ועד ג'י לנו, ספק אם יש קול אחד שיהיה מזוהה יותר מזה של דיוויד אטנבורו, או שמא עליי לומר: סר דיוויד אטנבורו. חוקר הטבע הטלוויזיוני הפך לפס הקול של כל סדרות הטבע הגדולות שהכרנו. הגדולה והחשובה שבהן הייתה כמובן "החיים עלי אדמות" ששודרה כאן בשנות ה-80, אבל קדמו לה - וגם באו אחריה, סדרות רבות, רובן מרתקות, כולן של ה-BBC שדאג שלפחות בתחום אחד תוסיף בריטניה להיות האימפריה שעליה השמש לא תשקע לעולם. "60 שנים בטבע" אינה סדרה רגילה. היא רצועת שידור בת שלושה חלקים שבה מארח אטנבורו (לא תמיד כמגיש), נושאים שקרובים לליבו. הפרק הראשון מוקדש לבעלי חיים בסכנת הכחדה.

לכאורה נושא מוכר, אבל יש כאן טוויסט בעלילה: אטנבורו לא יראה לנו פנדות בגן החיות בבייג'ינג, גם לא ינסה לשחרר את ווילי או לחלץ טיגריס ממארב של ציידים. הוא מתרכז בבעלי חיים מוכרים פחות, רובם בעלי כושר הישרדות מופלא בן עשרות מיליוני שנים, שמתקשה מעט לשרוד את האנושות. לא אגלה כאן מראש אילו בעלי חיים רוצה אטנבורו להציל מכליה, אבל אם תלכו בעקבות "קרפדת דארווין" למשל, יש סיכוי שתצליחו לנחש. בין לבין, מתגנב ללב החשש שלא רק את הטבע כדאי לשמר כאן, אלא גם את טבע האדם: זה שצריך סר בריטי עם מבטא מהוקצע כדי שיסביר לו את צפונות העולם, זה שגדל על הגישה שלפיה שום דבר אינו קורה באמת בעולמנו, אלא אם כן יגיע לשם גבר לבן ומשכיל כדי לבאר לנו אותו. כך, בלי שנחשוד בו בכוונת מכוון, מסכם אטנבורו לא רק 60 שנה של עשייה תיעודית בחיק הטבע, אלא אולי את העולם הזה, כפי שלמדנו להכירו מבעד לעיניו.

בפעם האחרונה על חשבונם

"ארץ נהדרת", ב' 21:45, ערוץ 2

המגעים הקואליציוניים יסוכמו, כוכבים חדשים יזרחו באפרוריות הרקיע הפוליטי שלנו, לוזרים חדשים יסומנו כדי להוות מטרה לחיצי הלעג (המוצדק ברוב המקרים), שלנו. הנה הזדמנות אחרונה לצחוק על הססנותו של נתניהו, על המגלומניה של לפיד, על הבדידות של יחימוביץ', הבוקיות של לבני, הבייבי-פייס של בנט או על הוולגאריות של רגב. שבו הערב אל מול המסך וחייכו, נסו לצחוק לפעמים, כי בעוד ימים אחדים יתהפכו היוצרות: הבדיחות הבאות יהיו על חשבוננו.