גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פשרה לא כואבת

מהי הדרך הנאותה לאישור הסכם פשרה בתביעה נגזרת?

לפני שבועות מספר ניתנה החלטה עקרונית של השופטת רות רונן מהמחלקה הכלכלית של בית המשפט המחוזי בתל-אביב באשר לדרך הנאותה לאישור הסכם פשרה בתביעה נגזרת. מדובר בתביעה שעניינה הפרת כללי אישור עסקות בניגוד עניינים (תנ"ג 51225-21-21 ישרס חברה להשקעות בע"מ נ' אייזנברג).

באותו מקרה, בעל מניות מיעוט הגיש בקשה לאישור תביעה נגזרת נגד בעל השליטה, בטענה כי שכרו של בעל השליטה לא אושר אישור משולש - של ועדת הביקורת, של הדירקטוריון ושל האסיפה הכללית בתמיכת רוב מקרב המיעוט. רשות ניירות ערך תמכה בטענה זו, והציעה לחברה להעמיד את השכר לאישור משולש בדיעבד.

החברה בחרה בפתרון אחר, והגיעה לפשרה עם התובע, שבמסגרתה ישיב בעל השליטה חלק משכרו. הצדדים הגישו את הפשרה לאישור בית המשפט, כפי שנדרש בתביעה נגזרת.

מקצה שיפורים לבעל שליטה?

הסכמי פשרה בסוגיות דומות כבר הוגשו ואושרו בבתי משפט בישראל בעבר. אולם הפעם התנגדו שני בעלי מניות מן המיעוט לפשרה, בטענה כי גם הפשרה היא הסכם שבו יש לבעל השליטה עניין אישי הטעון אישור משולש.

יתרה מזאת, טענו המתנגדים, אישור הפשרה עלול ליצור מסלול עוקף של דרישת המחוקק לאישור המיעוט לעסקות בניגוד עניינים, שיהיה מעין מקצה שיפורים לבעל שליטה שאינו מצליח לשכנע את המיעוט לאשר עסקה מלכתחילה.

השופטת רונן דנה באריכות בהשגות המתנגדים, ולבסוף דחתה אותן. עם זאת, היא הסכימה כי יש ממש בחשש שפשרות בבית משפט יהפכו לחלופה נוחה לאישור מוקדם של עסקות, והזהירה מפני אישור סיטונאי של פשרות, אשר יעשה פלסתר את דרישת המחוקק לאישור מוקדם.

אנו שותפים לגישת בית המשפט, כי הוא מוסמך לאשר פשרה ללא אישור משולש. ראשית, אין זה רצוי לאלץ את בית המשפט ואת הצדדים לתביעה למצות הליך משפטי אשר גם בית המשפט סבור שמוטב לסיימו בפשרה. לבית המשפט יש כלים טובים יותר מאשר לאסיפה הכללית להעריך את הסיכונים ואת הסיכויים של המשך ההתדיינות, שהם שיקול מרכזי בהכרעה לגבי הפשרה.

שנית, בית המשפט מוסמך לאשר פשרות בתביעות בעלי מניות, גם כאשר מדובר בנושאים שאפילו רוב בעלי מניות המיעוט נעדרים סמכות אישור לגביהם (למשל, תביעות על בזבוז משאבי החברה, שאותו אפילו אישור רוב של בעלי מניות המיעוט אינם יכולים להכשיר).

למעשה, תביעות בדיני חברות אינן יוצאות דופן בעניין זה: גם בתחומי משפט אחרים, בתי משפט מאשרים פשרות בנושאים שהצדדים לא יכולים להסכים עליהם מראש (למשל, אין תוקף לחוזה להטלת מום באדם, אבל בית משפט מוסמך לאשר פשרה בתביעת נזקי גוף).

אולם, לצד סמכותו של בית המשפט לאשר פשרה בהקשר זה, ראוי לשיטתנו לפעול גם למיתון החשש שהסכם הפשרה יהווה מקצה שיפורים לבעל השליטה שנכשל בהשגת אישור המיעוט לעסקות מלכתחילה.

אחת הדרכים שכדאי לשקול כדי למתן חששות אלה היא לעודד מעורבות של ועדת תביעה המורכבת מדירקטורים בלתי תלויים בגיבוש הפשרה. ועדה כזאת מוכרת בדין האמריקאי, ולאחרונה נעשה בה שימוש גם בישראל.

הפשרה שבה דנה השופטת רונן לא עוצבה, להבנתנו, על-ידי ועדה כזאת. לעומת זאת, ועדה כזאת עיצבה את הפשרה בעניין איילון אחזקות, והשופט חאלד כבוב מהמחלקה הכלכלית של בית המשפט המחוזי בתל-אביב שיבח את עבודתה כשאישר את הפשרה בתביעה זאת בספטמבר 2012.

ועדת תביעה בלתי תלויה שתעשה עבודתה נאמנה תבטיח שלא רק נציגי בעל השליטה יישאו וייתנו עם התובע על הפשרה. ועדה כזאת תעריך - בסיוע מומחים משפטיים ואחרים שתבחר - את חוזקן של טענות התובע ואת התועלת שתצמח לחברה מהמשך ניהול התביעה, ועל סמך הערכה זו תוכל לגבש הסכם פשרה המשקף טוב יותר גם את עניינו של המיעוט.

בית משפט, שיתרשם כי הוועדה ביצעה מלאכה יסודית, יוכל להיעזר בדוח הוועדה כדי להפיג חלק מן החששות שנדונו בפרשת ישרס. ההחלטה הסופית תישאר, כמובן, בידי בית המשפט.

ועדות משא-ומתן נפוצות כיום במשק

קיים דמיון בין פעולתה של ועדת תביעה בלתי תלויה לבין פעולתה של ועדת משא-ומתן בעסקות שבהן יש לבעל השליטה עניין אישי. ועדות משא-ומתן נפוצות כיום במשק לאחר שזכו לברכת שופטת המחלקה הכלכלית של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דניה קרת-מאיר, בתביעה בעניין מכירת מכתשים-אגן לפני כשנתיים.

גם בארצות-הברית נפוצות הוועדות האלה לאור פסיקת בתי המשפט של מדינת דלאוור הנוטה לפסול עסקות ניגוד שלא גובשו במשא-ומתן עם ועדה בלתי תלויה.

גם ועדות תביעה כמו הוועדה שהוקמה בעניין איילון אחזקות מוכרות בדין האמריקאי, אך הן פחות נפוצות. הדירקטוריון מקים אותן בחלק מהתביעות הנגזרות, וכשהוועדות מוקמות הן ממליצות לרוב לבית המשפט לדחות את התביעה או לאשר פשרה שגיבשו עם התובע. תביעות ייצוגיות, לעומתן, אינן מוגשות בשם החברה, ולכן הדירקטוריון אינו יכול להמליץ לבית המשפט כיצד לנהוג בהן.

בית המשפט של דלאוור בוחן את המלצותיהן של ועדות תביעה בהקפדה רבה יותר מאשר את המלצותיהן של ועדות משא-ומתן. זאת, בין היתר, משום שוועדות תביעה מוקמות לאחר שבית המשפט החליט שיש עילה לכאורה נגד רוב חברי הדירקטוריון. קביעה זו מקשה על הדירקטוריון לשכנע את בית המשפט לאשר פשרה, אפילו אם ההצעה גובשה על-ידי ועדת תביעה בלתי תלויה שמינה הדירקטוריון.

בית המשפט יאשר את המלצת ועדת התביעה רק אם השתכנע כי הוועדה בלתי תלויה ונעדרת עניין אישי, כי הוועדה פעלה בתום-לב ובסבירות, וכי המלצת הוועדה נראית לבית המשפט.

המבחן האחרון - שהחלתו נתונה לשיקול דעת בית המשפט - מסמיך את בית המשפט לבחון באופן עצמאי את הפשרה המוצעת. המלצת הוועדה היא בעלת משקל, אך הפוסק האחרון הוא בית המשפט.

* פרופ' שרון חנס הוא מנהל מרכז-על צגלה למחקר בינתחומי של המשפט באוניברסיטת תל-אביב. פרופ' אהוד קמר הוא מנהל משותף של מרכז פישר לממשל תאגידי ולרגולציה של שוק ההון באוניברסיטת תל-אביב.

עוד כתבות

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

בנק דיסקונט ובנק הפועלים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרווח ירד, הדיבידנד גדל והמס החדש נכנס לפעולה: מאחורי דוחות הפועלים ודיסקונט

שני הבנקים הגדולים, שדיווחו על תוצאותיהם לרבעון הראשון של 2024, מלמדים על כמה מגמות בולטות במערכת הבנקאית ● התמתנות האינפלציה והתקררות בשוק ההלוואות העיבו על ההכנסות, ההפרשות להפסדי אשראי הצטמקו, והדיבידנד גדל במאות מיליוני שקלים

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מרגיע מפני החשש לעליות מחירים ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין