האם שוק המניות ש"לא רואה בעיניים" ימשיך לזנק בקרוב?

כלכלני אקסלנס פרסמו סקירה על שוק מניות אטרקטיבי שזינק מאז יוני 2012 ב-26% ■ תשואת הדיבידנד בשוק זה עומדת על 4.5%, הגבוהה ביותר מבין 10 השווקים הגדולים בעולם

בעוד עיני המשקיעים היו נשואות בשבועות האחרונים לראלי בוול סטריט, לסנטימנט החיובי באירופה או לשיפור הכלכלי בסין, רבים התעלמו מהשוק האוסטרלי שהמשיך לספק למשקיעים תשואות דו ספרתיות. בסקירה שפרסמו כלכלני בית ההשקעות אקסלנס לפני מספר ימים הם מעלים לתודעת המשקיעים את אחת הכלכלות המפותחות המצליחות בעולם.

בסקירה טוענים כלכלני אקקסלנס כי סין היא אומנם מלכת הצמיחה הבלתי מעורערת של העולם הכלכלי, אך אין ספק שאוסטרליה היא "נושאת הכלים" הנאמנה שלה. הקשרים הכלכליים החזקים של אוסטרליה עם סין, זו הסיבה העיקרית מדוע בעשור האחרון, ארץ ה- ה"קרוקודילים" תפקדה טוב יותר משאר המדינות במערב. בחמש השנים האחרונות היא צמחה ב-10%, סין ב-42%. לשם השוואה: ארה"ב, קנדה, בריטניה וגוש האירו אינן רחוקות ממנה במונחי תוצר, אך נמצאות בליגה כלכלית נחותה בהרבה במונחי צמיחה.

אוסטרליה נחשבת למעצמת סחורות עולמית שמייצאת בעיקר לסין. כללכני בית ההשקעות מציינים כי בקרוב אוסטרליה תגדל להיות היצואנית הגדולה ביותר של הגז הטבעי הנוזלי. השקעה מסיבית בסקטור הגז תהפוך אותה לשחקן אנרגיה עיקרי בשנים הקרובות. עד 2020, ייצוא הגז הנוזלי צפוי לגדול פי 4 ושל פחם- פי 2.

עם זאת, באותה נשימה נכתב בסקירה כי הראלי במחירי הסחורות, שנמשך ב-12 השנים האחרונות, צפוי להסתיים בקרוב ולפגוע במידת מה בצמיחה של אוסטרליה. ברקע, הצמיחה העולמית נכנסה כנראה לתוואי איטי יותר, כאשר נטל החוב מכביד על ארה"ב, אירופה ויפן. קצבי הצמיחה של סין, ברזיל והודו גם יהיו כנראה בכ-2% נמוכים יותר ביחס לשנים של טרום המשבר. ההיצע של חומרי גלם צפוי לעלות כפועל יוצא מפריחת ההשקעות בענף.

ומה לגבי שוק המניות? "שוק המניות של אוסטרליה לא רואה בעיניים", לפי כלכלני אקסלס, שציינו כי מדד הבנצ'מרק האוסטרלי עלה מתחילת השנה בכ-10% כמעט בלי עצירות לקחת אויר. מאז יוני שנה שעברה (תחילת הראלי בשווקים) הוא הוסיף לערכו קרוב ל-26%.

מעבר לכך, תשואת הדיבידנד עומדת על 4.5%, הגבוהה ביותר מבין 10 השווקים הגדולים בעולם. את המגמה הובילו מניות הבנקים, החל מ-Westpac Banking Corp וכלה ב-National Australia Bank כאשר בחודשים הראשונים של שנה נרשמה התאוששות באמון העסקי ובמכירת הבתים.

באקסלנס מציינים את מניית BHP, חברת הכרייה הגדולה בעולם (ספינת הדגל של הענף) עלתה בינואר, אך עברה לירידות בפברואר והמשיכה לדשדש מאז - על רקע התנודות בסנטימנט המשקיעים כלפי תוואי הצמיחה הסיני.

לסיכום, בבית ההשקעות מעריכים כי ה"דלק" שיתמוך במגמה החיובית באוסטרליה לא יגיע מסין או משוק הסחורות, אלא מהבנק המרכזי של המדינה. במלים אחרות, רק הפחתות ריבית נוספות עשויות לתמוך בגל העליות בשווקים.

בהקשר זה יצויין כי הנגיד האוסטרלי גלן סטיבנס הפחית את שיעור הריבית ארבע פעמים מאז נובמבר 2011 (1.75% במצטבר) והוכתר כנדיב ביותר מבין עמיתיו בשווקים המפותחים. המהלך הפחית את האטרקטיביות של אפיק האג"ח לטובת המניות והציבור לא איחר לבוא. הריבית הגיעה לשפל ההיסורי, אך עדיין עומדת על 3%. המשקיעים סבורים כי הפחתות הריבית תורמות לסנטימנט, לענף הנדל"ן, לאשראי ומכאן לראלי בפיננסים.