בנמל זה היה עובד מהר יותר: הסכמי עובדי הקבלן לא יושמו

גורמים בשוק העבודה מותחים ביקורת על כך שההסתדרות לא ממהרת להפעיל את התותחים ומסתפקת בינתיים בהתכתבויות עם האוצר בעניין עובדי הקבלן

"לא נהסס לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו לשם שמירה על זכויות עובדי השמירה והניקיון", איים לפני 5 שבועות יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, במכתב ששלח לשר האוצר היוצא, יובל שטייניץ. עיני התריע אז על אי-יישום ההסכם שנוגע לעובדי הקבלן במגזר הציבורי, אף שגובש לפני למעלה משנה ונחתם סופית לפני למעלה מ-3 חודשים.

גורמים בשוק העבודה מותחים היום (ב'), ביקורת על כך שבניגוד לתקיפות ולמהירות שבה ההסתדרות פועלת בכל הקשור לנמלי הים ולוועדים הגדולים, הרי שבעניין עובדי הקבלן הארגון לא ממהר להפעיל את התותחים ומסתפק בינתיים בהתכתבויות עם משרד האוצר.

גם ההסכם המקביל שנחתם כבר לפני שנה בנוגע לעובדי הקבלן במגזר הפרטי לא מיושם בשל דרישת המעסיקים לפתוח אותו מחדש, אולם ההסתדרות לא פנתה לבית הדין לעבודה והסכימה לנהל מו"מ שנמרח מזה חודשים ארוכים.

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, מבהיר כי הארגון דורש יישום מלא של ההסכמים הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי, ומציג התכתבויות שמעידות על פעילותו השוטפת בעניין: "אנו מצפים שלשכת התיאום של ארגוני המעסיקים תעמוד בהתחייבויות שלה. באשר למגזר הציבורי אנו רואים התקדמות במשרדי הממשלה וגם בחברות הממשלתיות, אבל לא בגופים הנתמכים. בכל מקרה, עם כל הכבוד לפעילות שנעשית, אנו מסתכלים על מבחן הביצוע וכרגע זה די צולע".

כשניסנקורן נשאל איך הוא מסביר את הסחבת מצד משרדי הממשלה השונים ובראשם האוצר, הוא משיב: "זה כמו שאני מסביר מדוע היינו צריכים לשבות לפני שנה כדי שעובדי הקבלן יזכו לתנאים משופרים. אני רוצה להבהיר שמדובר בציבור שהכי זקוק להגנה של ההסתדרות, ואין מצב שניתן להם להתחמק מזה".

כמו בחודש שעבר, גם הפעם אחד המתריעים הגדולים על אי יישום ההסכם במגזר הציבורי הוא דווקא יו"ר ארגון חברות הניקיון, עו"ד אילן שמעוני. במכתב ששיגר אמש (א') לשר האוצר שטייניץ הוא כותב: "אדוני, לכל הדעות, כך לא מסיימים קדנציה... שבועיים לפני חג הפסח החשוב והמשפחתי, עשרות אלפי עובדי הניקיון ימשיכו להתכופף בצחצוח ומירוק מסדרונות השלטון, לשכותיו הרבות וחדרי הפקידים ביתר שאת ומאמץ, אך חלילה לא ירגישו בכיסם לקראת החג את הכספים אותם הבטיחה והתחייבה ממשלת ישראל ומשרד האוצר שאתה עדיין עומד בראשו לשלם לעובדים את המגיע להם".

נזכיר כי במסגרת ההסכם במגזר הציבורי, אמורים עובדי השמירה והניקיון להרוויח לפחות 4,600 שקל בחודש וליהנות מקרן השתלמות, שי לחג והטבות נוספות.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר עושה כל שביכולתו לקידום היישום של ההסכם, אך נדרשים גם שיתוף פעולה ונכונות מצד קבלני השירותים. נוכח המצב, הנחתה החשבת הכללית את כלל משרדי הממשלה, לשלם את השי לחג הפסח לכלל העובדים הכלולים בהסכם. אגף החשב הכללי מקיים פגישות עם הגורמים הרלוונטים בחברות השמירה והניקיון על מנת לפתור את החסמים שעולים תוך כדי יישום ההסכם".