"להיות פרו-ישראלי זה לומר לה האמת כשהיא חיה באשליות"

תומס פרידמן, העיתונאי החשוב בעולם, יוצא בראיון ל"ליידי גלובס" נגד המנהיגות הישראלית: "אין לי מושג אם יש לישראל פרטנר פלסטיני, אני רק יודע שהיא צריכה להשתמש במוחות וביצירתיות שלה כדי לבחון את האפשרות הזאת יום אחר יום"

תומס פרידמן יחגוג בקיץ הקרוב יום הולדת 60. במצגת הסיכומים שלו יככבו 3 פרסי פוליצר, 6 רבי-מכר מהפכניים ואלפי טורים ב"ניו-יורק טיימס". אם כשארה"ב מתעטשת, העולם כולו נהיה חולה, כשפרידמן כותב טור - מהלכים מדיניים ופוליטיים משנים כיוון. בעשורים האחרונים, אף נשיא אמריקאי לא ממתין זמן רב מדי לפני שהוא משיב לו שיחת טלפון. גם לא נשיאים של מדינות אחרות.

"הישראלים יוכלו להירגע ולהוריד את הנעליים במולדת העתיקה שלהם רק כשהפלסטינים יוכלו לעשות זאת. והפלסטינים יוכלו להירגע ולהסיר את הנעליים במולדת העתיקה שלהם רק כשהיהודים יוכלו לעשות זאת. לכן אני בעד פתרון שתי מדינות. אם אתה בעד פתרון של שתי מדינות, אתה חברי. אם לא, אתה אויבי. זה לא כל-כך מסובך".

כך אומר בראיון ל"ליידי גלובס" תומס פרידמן, כותב הטורים הראשי ב"ניו-יורק טיימס" ואחד מהעיתונאים המשפיעים בעולם כיום. בנוגע לנתניהו מדגיש פרידמן: "אילו הוא היה מקבל את יוזמת השלום הערבית או את מתווה קלינטון, הייתי מוכן להיות חבר שלו כבר מחר, ולהגן עליו יותר מכל אחד אחר. זה לא אישי".

- העלייה המטאורית של יאיר לפיד יכולה לשנות במשהו את התמונה?

"אין ספק שהוא הצליח לגעת בדאגות החברתיות-כלכליות העמוקות של מעמד הביניים החילוני בישראל. אני מאחל לו את הטוב ביותר. דיור, חינוך ושיוויון בהכנסות הן הבעיות הגדולות ביותר של מעמדות הביניים ברחבי העולם כולו, ואין לכך פתרון מהיר".

- עד כמה אנחנו, בישראל, צריכים להיות מודאגים מעמדת הממשל האמריקני?

"אני שמח שהממשל הנוכחי, כמו אלה שקדמו לו, הוא פרו-ישראלי. הוויכוח הוא על הפירוש של 'פרו-ישראלי'. אני חושב שהפירוש הוא להגן על ישראל כאשר מאיימים עליה, ולומר לה את האמת כשהיא חיה באשליות.

"אין לי מושג אם יש לישראל פרטנר פלסטיני, פרטנר מאוחד לשלום בטוח. אני לא יודע. אני רק יודע שישראל צריכה להשתמש במוחות וביצירתיות שלה כדי לבחון את האפשרות הזאת, יום אחר יום. כי האפשרויות החלופיות - פתרון של מדינה אחת, או כיבוש קבוע דמוי אפרטהייד של הגדה המערבית, הן איומות".

הראיון המלא - ב"ליידי גלובס". ניתן לרכוש את המגזין גם בחנויות רשת סטימצקי.