לשזוף את העניים: הצצה נדירה לעבודותיה של לאה גוטליב - צפו בתמונות

אחרי שנתיים של איסוף חומרים, תיפתח בשבוע הבא תערוכת המחווה ללאה גוטליב ■ "זה חלום של כל אוצר לבחור מתוך כזה שפע של מוצגים"

עם הצמיחה המתמדת של שוק האופנה המקומי, הולכת ומעמיקה גם ההכרה המחודשת בחלוצי התחום - אלה שהגדירו בעשורים שלאחר הקמת המדינה את המושג החמקמק "אופנה ישראלית". תערוכת המחווה ללאה גוטליב, "הגברת עם החרציות", שתיפתח בשבוע הבא במוזיאון העיצוב בחולון, מצטרפת לגל הנוסטלגיה ששוטף אותנו, והיא תספק מבט בתהליכי היצירה של מייסדת המותג גוטקס ובמקורות ההשראה שלה.

בשנתיים האחרונות עסקה חברת גוטקס באיסוף, בקיטלוג וברישום עבודותיה של גוטליב, החל בתיעוד עשרות הקולקציות שיצרה ועד לארכיון האישי שלה. עם ההבנה כי מדובר בהיקף יוצא מגדר הרגיל ובעל חשיבות עיצובית היסטורית, היה ברור כי תערוכה היא רק עניין של זמן. נוסף על הצילומים ההיסטוריים של גוטליב ועל סרטי תצוגות של אופנת החוף של גוטקס לאורך עשרות השנים, תינתן בתערוכה גם הצצה נדירה לאופן החשיבה ולתהליכי העבודה שלה בדגש על הקולקציות שעוצבו על-ידיה בשנות ה-80 וה-90, שאותן הגדירה לא פעם כ"אמנות מעוצבת" (Crafted Art). "מרשים לגלות שגברת גוטליב, אישה שלא למדה אמנות, לקחה יצירות אמנות ועשתה בהן כשלה", אומרת אילה רז שאצרה את החלק ההיסטורי של התערוכה. "רק בן אדם שהוא אוטודידקט יכול לקחת יצירות של מאסטרים ולשנות להן את הצבעים ואת הקומפוזיציה. זה בלתי אפשרי עבור מי שלמד אמנות. דווקא העובדה שלא למדה, פעלה לטובתה".

בזמנים שבהם קשה מתמיד להגדיר את מהותה של האופנה הישראלית, ודור חדש של מעצבים מוצא את עצמו מתוסכל לנוכח היצע חומרי הגלם המצומצם ויכולות הייצור המוגבלות, קשה עד בלתי אפשרי להאמין שפעם נשבה כאן רוח אחרת, כזאת שהייתה יותר מדברית מאורבנית. על הרקע הזה, בולטים כישוריה העיצוביים-מופתיים של גוטליב, וכמובן החזון שלה.

עם עלייתה לארץ, החליטה גוטליב להמיר את ייעוד המפעל המשפחתי מייצור מעילים לייצור פריטי לבוש שבהם זיהתה צורך גדול יותר בארץ שטופת השמש: בגדי ים. בחזונה, הפכו נכסיה הטבעיים של הארץ המדברית לחומרי הגלם של אימפריית בגדי ים וחוף שמיקמו את ישראל, כבר בעשוריה הראשונים, כמעצמת אופנה בתחום. גוטליב השתמשה ביריעות הלייקרה המצומצמות כבקנבס לביטוי העושר הוויזואלי המאפיין את נופי המדינה: הכחול של הים, הזהוב של החוף ושל המדבר, גוני השמיים בעת השקיעה, כיפות הזהב והפאר של ירושלים. "הדגמים הייחודיים שעיצבה בגוטקס נעשו בשיטות של תפירה עילית, תוך שימוש בחומרים מאותגרי טכנולוגיה, ברקמות בעבודת יד ובהדפסות משי. הכול באיכות בלתי מתפשרת של אופנה עילית", אומרת אילה רז, "זה חלום של כל אוצר לבחור מתוך כזה שפע של מוצגים. היה קשה להתמקד בשמונים עבודות. צמצמנו וצמצמנו עד שהגענו לדברים הכי חשובים והכי ראויים".

מידע מעשי

התערוכה תיפתח ב-19 במארס, לקראת חג הפסח, ותעמוד במרכזו של שבוע העיצוב חולון 2013, ותוצג עד ה-4.5

במהלך שבוע העיצוב חולון, בתאריכים 27-30 במארס, הכניסה לתערוכה תהיה ללא תשלום בחסות בנק הפועלים במסגרת פרויקט "פועלים למען תרבות, יופי וטבע בישראל"

עובדות על לאה גוטליב

1. במשך כל חייה, הקיפה עצמה לאה גוטליב בפרחים. בקולקציות, בציורי האמנות התלויים בביתה, בעציצים העצומים במרפסת הגג, ובזרי הפרחים הניבטים מכל תצלום ישן של חדרי עבודתה במפעל. מקור השם ואהבתה לפרחים, הוא בסיפור חייה כפי שתיעדה אותו חביבה פלד-כרמלי, אוצרת בכירה לחפצים במוזיאון יד ושם: "כשנהגה לבקר את בעלה שהיה עצור במחנה עבודה, הייתה לוקחת איתה זר פרחים ענקי שאליו הכניסה את הראש, וכך הייתה מגיעה אליו עם שתי בנותיהם. עבורה הפרחים הצילו את חייה, וכך הפכו למוטיב חוזר בעבודותיה"

2. ההדפסים של גוטליב עוצבו בהשראת אירועים היסטוריים או תרבותיים כמו בלט של צ'ייקובסקי, יום העצמאות המאתיים של ארצות הברית, ביקורו בארץ של הנשיא אנואר סאדאת, הסכם השלום עם מצרים, אולימפיאדות, תערוכות אמנות במוזיאון מטרופולין, דגם הכוכבים של האיחוד האירופי וסרטים כמו ה"קיסר האחרון", "קצין וג'נטלמן", ו-"שיגעון המוזיקה"

3. האקזוטיקה המזרח תיכונית של קיבוץ הגלויות התבטאה בעבודותיה של גוטליב בהדפסי חמסות, מטבעות תימניים ורקמות בדואיות. גם יציאת מצרים זכתה למחווה כשהאסתטיקה של מצרים העתיקה תורגמה לעיטורי צוואר ססגוניים

4. על אף שירושלים ממוקמת הרחק מהים, היא שימשה השראה ניכרת לעבודתה ובעיקר לקולקציה "ירושלים של זהב" משנת 1996

5. בין נשות האצולה והמלוכה שנמנו עם לקוחותיה של גוטליב היו הנסיכה דיאנה, סופיה מלכת ספרד, השחקנית סופיה לורן, ננסי קיסינג'ר, מדונה, ברוק שילדס, אתל קנדי, ברברה וולטרס, הקיסרית פארה דיבה ונסיכות איראן, מרגרט מלכת דנמרק, נאדין דה-רוטשילד, הנסיכה ביאטריקס מהולנד ובנות משפחת רוקפלר, הנסיכה אן מבריטניה ועוד

6. במשך השנים פורסמו כתבות רבות על גוטקס בעיתונות המקומית והעולמית ועד היום היא מוצגת באופן קבוע במגזיני האופנה המובילים בעולם. דגמי גוטקס הוצגו כבר בשנות ה-80 בחלונות הראווה של בתי הכולבו המפורסמים ביותר בעולם

7. העבודה על התערוכה החלה בשנה שעברה, שבמהלכה - בחודש נובמבר - נפטרה גוטליב. "בימיה האחרונים הייתה מאוד חולה" משחזרת השבוע רז "ישבה על כיסא ולא דיברה. מיינו את המוצגים, לקחתי את היד שלה ואמרתי לה 'גברת גוטליב, אנחנו עושים לך תערוכה גדולה במוזיאון חולון', היא לחצה לי את היד מאוד חזק, היה לה חיוך בעיניים והבנתי שהיא מבינה"