אושרה הממשלה; יחימוביץ': "שבעים וקפיטליסטים"

(עדכון) - שידור חי מאולפן וואלה: הממשלה ה-33 יוצאת לדרך ■ רה"מ נתניהו: "נגדיל את ההשתתפות בנטל ונפחית את יוקר המחייה; הממשלה החדשה מושיטה את ידה לשלום" ■ יו"ר מפלגת העבודה יחימוביץ': "אנחנו האופוזיציה שלכם"

הממשלה ה-33 אושרה בכנסת ברוב קולות של 68 ח"כים בעד מול 48 מתנגדים. ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את טקס השבעת הממשלה החדשה כשהוא מצייר את קוויה. "העדיפות הראשונה במעלה של הממשלה החדשה היא הגנה על ביטחון המדינה ואזרחיה", אמר נתניהו מעל דוכן הכנסת, בהתייחסו לסוגיה האיראנית.

נתניהו התייחס בדבריו לממשלה היוצאת ואמר כי חלק גדול מההצלחה של הממשלה הקודמת היה "כוח השותפות שרווח בין שרי הממשלה וחברי הכנסת שרווח בשנים הללו". ראש הממשלה הביע תקווה שהממשלה החדשה תתנהל "באותה הרוח של שותפות ושיתוף פעולה. אני מאמין מקווה ומצפה לכך. אני מתחייב שהממשלה שלנו תעפל לשרת את כלל אזרחי ישראל".

נתניהו סיפר כי מלאכת ההרכבה של הממשלה החדשה היתה קשה. "היתה דרושה הרבה תושייה ישראלית לסדר את התושייה הזו במקום. משהו מוזר קורה, אתה לא תמיד יודע אם כל ריבוע נופל בדיוק במקום הנכון, אבל הדבר המופלא הוא שאדם מסויים ננכס לתפקיד הוא מגלה עולם ומלואו. הוא נשאב פנימה, הוא לומד אותו, הוא נדבק בהתלהבות לחולל שינוי, ביצירה ובעשייה. אין לי כל ספק שזה יקרה גם בממשלתנו כפי שקרה בממשלה החולפת. יש פה צוות רענן וצעיר והשילוב הזה יכול לחולל תמורות גדולת שהעם מחכה להן, כמו למשל להגדיל דרמתי את השיוויון בנטל, לפהחית את יוקר המחיה, ולהגדיל את מלאי הדירות. יש לנו הזדמנות לטפל בסוגיות האלו והשיתוף פעולה יכול לתת הרבה תקוות לאזרחי ישראל. כראש ממשלת ישראל אין לי את הפריביליגה, את המותרות להזניח את הטיפול באתגרים החיצונייים עימם מתמודדת ישראל. בשעה שאנו פועלים לשיפור החיים בישראל אנו חייבים להבטיח את דיון החיים בישראל. הממשל תפעל לקידום השלום באזור", אמר.

ראש הממשלה התייחס לביקורו של נשיא ארה"ב בישראל. "זו תהיה אפשרות להביע הוקרת תודה לנשיא אובמה על השופות בין ישראל לארה"ב, על המשך הסיוע האמריקני ובהתמודדות עם צורכי ביטחון אדירים של ישראל, בעוד ארה"ב ניצבת בקשיים כלכליים. מעל לכל הביקור הזה יעניק לישראל את ההזדמנות להביע הוקרה עמוקה לעם האמריקני שהיא בשיא של כל הזמנים. אין ישראלי שלא רוכש חיבה ואהדה לעם האמריקני. אני מצפה לדון עם אובמה על האתגרים שמצפים לשתי המדינות שלנ ולעבוד יחד איתו לקידום השלום במזרח התיכון".

יחימוביץ': "נתניהו, לפיד, בנט ולבני - כולכם שבעים וקפיטליסטים"

עם תום נאומו של נתניהו עלתה לדוכן הנואמים יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ'. "רוח של חגיגיות מסוימת שורה תמיד על היום הזה שבו מושבעת ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי. חגיגיות כן, ודאי לבני המשפחות שמתרגשים, אבל זה לא טקס ממלכתי אלא אירוע מאוד פוליטי. בסופו של מו"מ ומקח וממכר קואליציוניים שאפשר לכנות אותם בכל שם חוץ מפוליטיקה חדשה. אותם כיפופי ידיים, אותן בריתות כדאיות- בנט לפיד נתניהו-ליברמן, חדש-ישן, לא סימפטי אבל בהחלט לגיטימי. בגלל שזה יום כל כך פוליטי בואו נאמר כאן ועכשיו ומיד- אנחנו האופוזיציה שלכם".

"אנחנו פותחים היום את הוויכוח הלאומי, על מה אנחנו כאן ומהו החזון הציוני. אנחנו פותחים אתכם היום את המחלוקת המרה והאידיאולוגית, שמוסמסה במומ הקואליציוני ונעטפה בקליאשות וצלופן. ההרכב של הממשלה הזו מחדד את שתי המדינות באופן הכי חד וקר- אתם הנהגה שבעה ועשירה שאומנם פיזית בתוך עמה היא יושבת אך מתקשה להבין מהו אותו עם. אתם לבני לפיד בנט, נתניהו, מבוססים כולכם, יש לכם משפחה, ארבעתכם ללא יוצא מן הכלל מחזיקים בתפיסת עולם כלכלית ימנית, זו שמקדשת את השיטה הקיימת".

יחימוביץ פנתה לראש הממשלה ואמרה כי ברצונה לומר לו מילה טובה: "יריביך הפוליטיים מסרבים להבין שפרט לכל מגעותיך ולמי מאיתנו אין מגרעות, אתה אידיאולוג, אתה איש ימין עמוק ואמיתי. ועל כן נמשיך את המחלוקת בנינו. דיברנו כמה פעמים בחודש האחרון ולמרות שלשנינו היה ברור שאתה מעדיף את העבודה על פני השותפים שבסוף בחרת בהם, מעולם לא אמרת משהו אחר. ועל כך אני מעריכה אותך, לא הצלחת לסנן מבין שפתיך אפילו כאמירה מעורפלת שמשהו בהשקפת העולם שלנו אולי לא נכון".

שינויים של הרגע האחרון

רגע לפני ההשבעה הספיק נתניהו לערוך מינויים נוספים בממשלה החדשה: ח"כ יובל שטייניץ ימונה לשר ליחסים בינלאומיים, אסטרטגיה, ומודיעין וראש הוועדה לאנרגיה אטומית. במסגרת תפקידו ייצג שטייניץ את ישראל בזירה הבינלאומית בנושאים אסטרטגיים וביטחוניים-מדיניים, וכן במוסדות בינלאומיים כמו נאט"ו, האו"ם, והסוכנות לאנרגיה אטומית.

כמו כן יוביל השר שטייניץ את הדיאלוג האסטרטגי עם ארה"ב, וירכז את תיאום המערכה הבינלאומית והסנקציות כנגד הגרעין האיראני. השר יהיה חבר בצוות השרים לעניין תהליך השלום עם הפלסטינים.

בנוסף ימונה שטייניץ לשר המופקד על שירותי המודיעין, יהיה מעורב בתכנון ואישור בניין הכוח במוסד ובשב"כ, ויקבל אחריות על הכנת תפיסת הביטחון העתידי של ישראל. כן ימונה שטייניץ לראש הוועדה לאנרגיה אטומית.

שטייניץ הודה לראש הממשלה על האמון, וציין כי הוא מצפה לחזור ולתרום למדינת ישראל בנושאים החיוניים של ביטחון לאומי, יחסים בינלאומיים, מודיעין, ואסטרטגיה בהם התמחה בעבר.

ישראל כץ מונה מחדש לתפקיד שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים. השר כץ הודה לראש הממשלה בנימין נתניהו, על מינויו מחדש וציין כי הוא רואה בכך הבעת אמון לפעילותו לקידום מהפכת התחבורה בישראל, אותה הוביל יחד עם ראש הממשלה, במשך 4 השנים האחרונות.

שר התחבורה אמר כי בכוונתו להמשיך ולקדם את הרפורמות הגדולות המבוצעות כיום במשרדו ביבשה, באוויר ובים, לטובת כלל אזרחי ישראל.

כץ הוסיף כי המטרה היא ליצור בתוך שנים ספורות רשת תחבורה מתקדמת, בטוחה וידידותית לסביבה, המציעה מגוון חלופות לנסיעה ולהובלת סחורות ומטענים, הן מהפריפריה למרכז הארץ והן בתוך המטרופולינים.

השר סילבן שלום יהיה שר לענייני נגב, גליל, אנרגיה ומים וחבר במטבחון. מיקי לוי מונה לסגן שר האוצר.