ה-ECB: נזרים כסף לקפריסין - למרות דחיית תוכנית המיסוי

(עדכון) - הפרלמנט במדינה דחה הערב את התנאי לקבלת חבילת החילוץ - מיסוי פקדונות בנק ■ שר קפריסאי: "אנו אומרים 'לא' למלווים הבינלאומיים, שחושבים שעל ידי הרס הכלכלה שלנו הם יתקנו דברים"

קפריסין מתבוססת בבוץ. הפרלמנט הקפריסאי דחה הערב (ג') את התוכנית להטיל מיסוי על פקדונות בנקים, כחלק מתנאי האיחוד האירופי לקבלת חבילת החילוץ בהיקף 10 מיליארד אירו, שאמורה לחלץ את המדינה מוכת החובות.

מספר מפלגות אמרו כי הן דוחות את המס, ומפלגת השלטון דחתה הצעה לדחות את ההצבעה למחר. "אנו אומרים למלווים הבינלאומיים, שחושבים שעל ידי הרס הכלכלה שלנו הם יתקנו דברים - אנו אומרים 'לא'", כך אמר ל-CNBC אפי זנת'ו, השר ליחסים בינלאומיים בקפריסין.

"אנחנו לא רוצים שהאי הזה יהיה באחיזת חנק על ידי הארגונים הללו (האיחוד האירופי, קרן המטבע והבנק המרכזי האירופי, נ.נ) למשך 10 עד 15 השנים הבאות", אמר.

מוקדם יותר הערב הציע שר האוצר של האי, מיכאל סאריס, את התפטרותו לממשלה, אך זו טרם התקבלה.

בתוך כך, מהבנק המרכזי האירופאי נמסר כי הוא יזרים לקפריסין הון בהתאם לחוקי הבנק. עוד נמסר כי הוא עומד בקשר עם קרן המטבע הבינלאומית ועם האיחוד האירופי בקשר לארועים בקפריסין הערב.

קפריסין התכוונה בתחילה להטיל מס של כ-10% על פקדונות בהיקף של 100 אלף אירו ומעלה ומס של כ-7% על פקדונות בהיקף נמוך מזה. אולם הממשלה הודיעה כי בכוונתה לרכך מעט את רוע הגזירות, מה שבכל מקרה לא שכנע את הפרלמנט. לפי ההצעה החדשה, בעלי פקדונות קטנים מ-100 אלך אירו ישלמו מס בסך 3% בלבד. אולם, בעלי פקדונות גדולים יותר ישלמו מס של 12.5% במקום 10%. על פי התוכנית, חוסכים שאיבדו כסף בשל המסים הללו יפוצו על ידי מניות בבנקים מסחריים, כאשר התשואות יובטחו מההכנסות העתידיות של תגליות הגז הטבעי.

בתוך כך, נגיד הבנק המרכזי של קפריסין לשעבר, אנת'נסיוס אורפנידס, אמר היום כי "אנו עדים לתקופה הסטורית. אנו עדים למוות האיטי של הפרויקט האירופאי. אנחנו נמצאים במצב בו כמה ממשלות אירופאיות נוקטות בצעדים שאומרים לאזרחי מדינות אחרות שהם לא שווים בפני החוק.

"הממשלות האירופאיות סוחטות את ממשלת קפריסין להחרים כסף ששייך למפקידים בסקטור הבנקאות בקפריסין", אמר.

במקביל תנסה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לדחוף לאישורה של תוכנית החילוץ הקפריסאית על ידי הפרלמנט הגרמני, ללא קשר לאישור המס על הפקדונות בקפריסין. מרקל הותקפה בשנתיים האחרונות כי גרמניה לא עשתה מספיק כדי לסייע לידידותיה בגוש האירו לצלוח את המשבר, ועומדת בפני בחירות כלליות בגרמניה בספטמבר הקרוב.