החברות הישראליות הפועלות בקפריסין: "לא מושפעות"

המצב בקפריסין מחייב בדיקה באשר לחברות הישראליות הפועלות במדינה ■ הבנקים: איננו חשופים; חברות הנדל"ן משדרות "עסקים כרגיל"

הבנקים

בתגובה לפניית "גלובס", אמרו היום (ד') בנק הפועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות והבינלאומי כי הם אינם חשופים לקפריסין, ולכן הם אינם צפויים לבצע הפרשות בגין ההחרפה הכלכלית במדינה. "היה לנו בעבר קו בקפריסין, אבל סגרנו אותו", אמר מנכ"ל דיסקונט, ראובן שפיגל.

העובדה שהבנקים הישראלים אינם חשופים לקפריסין אינה טריוויאלית, זאת משום שהיו חשופים בהיקפים לא מבוטלים למדינות בעייתיות באירופה, ביניהן מדינות ה-PIIGS, ואף ביצעו בגין חשיפה זו הפרשות במהלך המשבר הפיננסים. עם זאת, בשנתיים האחרונות הקטינו הבנקים את החשיפה למדינות אלו וגם היום עיקר החשיפה שלהם היא לאג"ח שנחשבות לבעלות רמות סיכון נמוכות.

אמדוקס

אחד ממרכזי הפיתוח של חברת התוכנה ממוקם בקפריסין, בעיר לימסול. אמדוקס, שנסחרת בבורסת ניו יורק בשווי של 5.8 מיליארד דולר, מספקת פתרונות תוכנה לבילינג (גבייה), ניהול ושירות לקוחות, לחברות מתחום התקשורת. מתוך כ-20 אלף עובדי אמדוקס, כ-3,000 מועסקים ב"שאר העולם" (בישראל כ-4,200), וההערכות הן שמספר העובדים בקפריסין עומד על מאות בודדות.

נתוני הסוכנות לקידום השקעות בקפריסין (CIPA), מצביעים על כך שאמדוקס פעילה במדינה מאז שנת 1997. בסוכנות מציינים שעובדי אמדוקס בקפריסין כוללים מתכנתים, אנשי פיננסים וצוות תמיכה שמסייע לפעילות החברה במרכז ובמזרח אירופה. מנתוני הסוכנות עולה שב-2006 העסיקה אמדוקס בקפריסין 750 עובדים, אם כי ככל הנראה היום המספר נמוך יותר. נכון לשנת 2012 החברה שוכרת מבנים בשטח של כ-6,100 מ"ר בלימסול. ההערכה היא שהחשיפה של אמדוקס לקפריסין אינה גדולה, היא מחזיקה במדינה רק סכומי כסף שנדרשים לפעילותה שם ואין לה בה השקעות גדולות.

חברות הנדל"ן

חברות הנדל"ן שפעילות בקפריסין שידרו היום "עסקים כרגיל". כך למשל, בקבוצת אפריקה ישראל מסרו כי "היות שחברות-הבת של אפריקה ישראל אינן מחזיקות בסכומי כסף מהותיים בפיקדונות בקפריסין, הרי שלהצעת החוק לא צפויה להיות השפעה משמעותית על הקבוצה בכללותה.

נחשון קויתי, בעל השליטה בחברת בסר אירופה המחזיקה בבעלותה קניון בעיר לימסול, מסר כי "השינויים בקפריסין אינם משפיעים עלינו. הקניון מלא באנשים ואין שינוי במצב". נציין, כי בספטמבר 2012 מכרה בסר 15% מהקניון תמורת 15 מיליון שקל.

מקורות

גם בחברת "מקורות" שידרו היום "עסקים כרגיל". גורמים בחברה אמרו ל"גלובס" כי הנושא אף לא עלה לדיון בישיבות ההנהלה.

תחום התפלת המים הוא אחד מתחומי הפעילות העיקריים של חברות ישראליות בקפריסין שסובלת ממצוקת מים חריפה. החברות מפעילות שלושה מתקני התפלה שמספקים כמחצית מצריכת המים של המדינה. "מקורות" מפעילה מתקן התפלה בלימסול בהספק של 20 מיליון מ"ק. . בנוסף משדרגת החברה מתקן התפלה נוסף קטן יותר בעיר לרנקה. גם חברת הנדסת התפלה (IDE) מפעילה מתקן התפלה באזור ואסיליקוס שבדרום האי. IDE זכתה ב-2010 במכרז של רשות החשמל הקפריסאית להקמת המתקן ותפעולו.