בכיר קפריסאי: האיחוד האירופי סוחט אותנו; המערכת תקרוס

את'נאסויס אורפנידס, נגיד הבנק המרכזי הקודם של קפריסין, יוצא נגד התנאים שהציב האיחוד האירופי לקפריסין ■ "פגיעה במערכת הבנקאית היא אינה דרך להתמודד עם שום דבר" ■ קפריסין מנלהלת מו"מ עם רוסיה על סיוע אפשרי

על-ידי כך שהאיחוד האירופי הציב לקפריסין תנאי לפיו עליה להטיל מס על הפקדונות הבנקאיים, הוא למעשה סוחט אותה ומבקש לשתק את המערכת הפיננסית של המדינה, כך טוען את'נאסויס אורפנידס, נגיד הבנק המרכזי הקודם של קפריסין, בראיון ל-CNBC.

הממשל בקפריסין כבר היה מוכן להטיל מס בשיעור של כ-12%-15% על פקדונות בנקאיים בהיקף של 100 אלף אירו ומעלה ומס של כ-3% על פקדונות בהיקף נמוך יותר, זאת על מנת לגבות כ-6 מיליארד אירו וכדי לקבל את חבילת החילוץ שהבטיחו לה מדינות האיחוד האירופי בהיקף של 10 מיליארד אירו.

הצעד האגריסיבי הזה העלה את מפלס החששות בעולם, שמא האזרחים בקפריסין ירוצו לבנקים כדי למשוך את כספם ולהימנע מהמס. כלכלנים רבים חוששים גם מ"ריצה על הבנקים" במדינות הפריפריה ובמיוחד באיטליה וספרד. אולם, אמש הפרלמנט בקפריסין הצביע נגד המהלך, כאשר במקביל האיחוד האירופי טען כי ישקול להזרים לקפריסין הון נוסף בכל מקרה ושר האוצר של לוקסמבורג קרא לשרי האוצר של גוש האירו לגבש לקפריסין חבילת חילוץ חדשה.

"פגיעה במערכת הבנקאית היא אינה דרך להתמודד עם שום דבר", אמר אורפנידס. " הממשלות באירופה אינן רוצות יותר להגן על האיחוד משום שהן לוחצות על מדינות אחרות באיחוד - במקרה הזה קפריסין - לבצע צעדים קשים ולחפש עזרה במקום אחר".

אורפנידס רמז לסיוע שמחפשת קפריסין ברוסיה, שכן כ-20% מסך הפקדונות הבנקאיים בקפריסין שייכים לאנשי עסקים ולאזרחים רוסים ושר האוצר של קפריסין שוהה ברוסיה ומנהל מו"מ על השלטונות על סיוע אפשרי. כעת, כולם חוששים שכאשר הבנקים יפתחו את שעריהם שוב כולם ירוצו לבנקים, ימשכו את הכסף ויגרמו לקריסת המערכת הבנקאית.

אורפנידס, שהיה בעברו גם בכיר ב'פד' ומכהן כעת כפרופסור לכלכלה ב-MIT, טוען כי לדתעו יהיה זה רעיון גרוע לפתוח כעת את הבנקים וכדאי יהיה לסגור אותם עד שהמשבר ייפתר.