ההפגנות בת"א: אישום נגד שוטר שהיכה, זיכוי לשוטר שחנק לכאורה

ביוני האחרון נערכו הפגנות בת"א במסגרת המחאה החברתית, שגררו עימותים בין המפגינים לשוטרים ■ שוטר שהואשם בחניקת מפגין זוכה כעת, אך כתב אישום הוגש נגד שוטר אחר שלכאורה היכה מפגין ■ דפני ליף: "מה ההבדל בין המקרים?"

מרחובות תל-אביב לבית המשפט: ההפגנות האלימות שהתקיימו ביוני האחרון במסגרת המחאה החברתית, בהם נעצרה גם דפני ליף, מולידים כעת כתב אישום, וזיכוי למי שהואשם לכאורה ב"חניקה". דפני ליף שאלה בתגובה בעמוד הפייסבוק שלה: "מה ההבדל?".

לפני מספר ימים הגישה מח"ש כתב אישום נגד רונן ערוב, בגין פעילותו כשוטר בהפגנה שהתקיימה ב-24 ביוני. על-פי המסמך, ערוב עצר יחד עם שוטרים נוספים את תום ישראלי, אחד המפגינים. מאוחר יותר הוא הוביל יחד עם שוטר נוסף את ישראלי לכיוון בית העירייה, בו החלה המשטרה להיעזר כבבית מעצר מאולתר.

במהלך גרירתו של המפגין, תועד השוטר הולם באגרופו פעמיים בפרצופו, "ללא כל סיבה או הצדקה", לשון כתב האישום.

ההליך המשפטי שלו יחל כעת, כ-9 חודשים לאחר המקרה.

השוטר שתועד חונק - זוכה

במקביל, כתב אישום אחר שכבר הוגש במסגרת אירועי ההפגנות - הסתיים בזיכוי. המחלקה לחקירות שוטרים פתחה לפני מספר חודשים בחקירה נגד סגן-ניצב יוסי שפרלינג, קצין האגם של מחוז תל-אביב, שצולם חונק מפגינה בשם מאיה גורקין בחודש יוני בתל-אביב, עת התקיימו במקום הפגנות אלימות מול בניין עיריית תל-אביב.

בית הדין של משטרת ישראל זיכה את שפרלינג, לאחר שקבע כי הכוח שהופעל היה סביר בעת נסיבות העניין, זאת לאחר שבחודשים האחרונים התנהלו הדיונים המשפטיים נגדו, ונבחן חומר הראיות.

מח"ש החליטה להעמיד אותו לדין משמעתי בגין שימוש בכוח שלא כדין, זאת לאחר שהמתלוננת טענה אז כי הוא חנק אותה ואחזה בחוזקה. בנוסף, האירוע הזה עמד בלב תשומת-הלב התקשורתית והציבורית בעקבות תיעוד ותמונות שהעלו מפגינים לרשת האינטרנט הפייסבוק והיוטוב.

ממשרד עורכי הדין עפר ברטל ודב גלעד כהן, שייצג את קצין המשטרה בהליכים המשפטיים, נמסר: "אנו מברכים על הזיכוי. היה ברור לנו מן ההתחלה כי יש לזכותו מכל עבירה או חשד. הוא קצין מצטיין ומוכשר, ואנו מאחלים לו בהצלחה".

דפני ליף: "מה ההבדל בין המקרים?"

דפני ליף, ממובילות המחאה, שנעצרה באחת ההפגנות שהתקיימו בסוף מאי האחרון, לא הצליחה להבין את ההודעה על הזיכוי. "אני חושבת שהמקום שממנו שפרלינג יצא זכאי זה מאותו מקום שעדיין מתנהל משפט נגדי ונגד נוספים, שלא עשו דבר לא חוקי חוץ מלהשמיע את דעתם. זה מעלה המון שאלות בנוגע לאינטרסים שמניעים את כוחות החוק והסדר במדינה הזאת.

"אני בטוחה שיש כל-כך הרבה מקרים כאלה שלא מסוקרים וכל-כך הרבה מקרים מהסוג הזה שקרו לפני המחאה החברתית אבל הרחק מהמצלמות, ואני חושבת שזה מחזיר אותי לאותה המחשבה של איפה אנחנו חיים ואיפה הערכים, ולמה הבריון האלים מזוכה, ושומרי החוק הם אלה שחוטפים?".

בעמוד הפייסבוק שלה הוסיפה ליף: "אני מנסה למצוא את ההיגיון ואת ההבדל בין האלימות ששני השוטרים הפגינו כלפינו. אני לא מצליחה למצוא את ההיגיון. איך ההוא שנתן אגרופים מואשם, וההוא שחנק - לא. שניהם מיוצגים על-ידי אותו עורך דין, שניהם שוטרים, שניהם הפעילו אלימות ממש לא סבירה, פושעת אפילו - אבל כל אחד מהם קיבל גזר דין אחר".