למרות התנגדות הקבלנים: משרד הפנים מביא בולגרים

בתחילת אפריל עתידים להתחדש המיונים של העובדים הבולגרים לקראת הבאתם של 800 עובדים נוספים לאתרי הבנייה בארץ, וזאת למרות שהקבלנים טוענים שהם אינם מקצועיים

קבלנים ממשיכים לטעון שהעובדים הבולגרים שהגיעו לענף הבנייה אינם מקצועיים ומתלוננים כל כך שמדובר בפתרון שאינו יעיל. במקביל, במשרד האוכלוסין וההגירה ממשיכים לטעון כי אין כל בעיה בעובדים ותהליכי הגיוס ממשיכים כסדרם.

ל"גלובס" נודע כי בתחילת אפריל עתידים להתחדש המיונים של העובדים הבולגרים לקראת הבאתם של 800 עובדים נוספים לאתרי הבנייה בארץ. לצורך כך פנו אנשי רשות האוכלוסין וההגירה להתאחדות בוני הארץ שיכינו את כח האדם שיגיעו למיונים. באותו הזמן, בהתאחדות מאשרים בפעם הראשונה שהבאת העובדים מבולגריה אכן לא ענתה על הציפיות וקיים ספק באם אכן יתקיימו הגיוסים הנוספים.

"ממשלת ישראל קיבלה לפני כשנתיים החלטה להגדיל את מכסת העובדים הזרים בענף הבניה" מסבירים בהתאחדות בוני הארץ, "לאחר שהממשלה התעכבה בביצוע ההחלטה, ולאור החשיבות המכרעת שמיחסים בהתאחדות לפתרון מצוקת הדיור, נרתמה התאחדות בהתנדבות ועל חשבונה המלא לסייע לגורמי הממשלה במיון עובדים בולגרים שביקשו לעבוד בישראל זאת למרות שאחריות המיון היתה על גורמי הממשלה. ההתאחדות הקימה אתרי מיון, התקשרה עם גורמים מקצועיים בבולגריה ואף גייסה מנהלי עבודה מקצועיים שבחנו את העובדים בבולגריה, בעקבות פעילות זו הגיעו לארץ מאות עובדים".

כאמור, גם בהתאחדות מודים שכח האדם שהגיע מבולגריה לא ענה על הציפיות: "כיום מסתבר כי למרות מאמצי ההתאחדות קיימים קשיים בקליטת העובדים ותפקודם באתרי הבנייה. חלק מהעובדים שהגיעו בפועל הם לא העובדים שנבחנו, לא הגיעו קבוצות עבודה הומוגניות, קיימים קשיי ניהול של העובדים על-ידי תאגידי כוח האדם ובחלק מהחברות ניכרת אי שביעות רצון מתפקוד העובדים, לכן אנו מעריכים כי נתקשה לבצע מיונים נוספים ומקווים שהממשלה החדשה תצליח לטפל במצוקת העובדים בענף המהווה היום חסם מרכזי בהגדלת מלאי הדירות ועצירת עליית המחירים".

במשרד הפנים ממשיכים לדבוק בעמדתם כי אין שום בעיה עם העובדים הבולגרים: "למרבה הצער, על אף התייחסויותינו הרבות בנושא, הטענות השגויות והמטעות מועלות שוב ושוב במכוון. גיוס עובדים זרים מבולגריה לעבודה בתחום הבניין נעשה במסגרת הסכם בין ממשלות והמיונים עצמם מתבצעים על ידי הקבלנים הישראלים אשר בסופו של התהליך קובעים מי מתאים לעבודה בענף בישראל ומי לא. לא ברור לנו מי הם אותם גורמים בענף המתעקשים שהעובדים הבולגרים אינם מתאימים, אך ככל הידוע לנו, התאחדות בוני הארץ והקבלנים הם בהחלט חלק נכבד בענף. כמעט מיותר לציין כי עובדים זרים מבולגריה עבדו בישראל בענף הבניין תקופה ארוכה ומעולם לא עלו טענות של חוסר התאמה. רוב העובדים הבולגרים אכן מועסקים בענף הבניין בישראל ומעטים עזבו לאחרונה אולם עזיבתם נעשתה מסיבות שונות-מרביתן אישיות-ובוודאי לא מטעמי חוסר התאמה".

כזכור, ממשלת ישראל קבעה ביולי 2011 כי יש להקפיא את מתווה הפחתת עובדים הזרים לענף הבנייה, זאת לאור מצוקת כח האדם והתמשכות תהליכי הבנייה שהן בין הסיבות לעליית מחירי הדירות. לאחר שהוחלט לא להביא עובדים מסין, נבחנו כמה מדינות אחרות והמדינה הראשונה שקיבלה אישור הייתה בולגריה.