בתיה"ח הממשלתיים: "'אסותא' יונק ומנשל אותנו מרופאים ואחיות"

תגובה על ראיון על מנכ"ל קופ"ח מכבי

מנכ"ל מכבי, אשר התמנה לתפקידו לפני כשנה וחצי לאחר שירות ארוך במוסד וזמן קצר יחסית כמנהל מחוז בקופת חולים מכבי, בחר להשתלח פעם נוספת במנהלי בתי החולים הממשלתיים (מנכ"ל קופ"ח מכבי נגד בתי החולים הממשלתיים: "כשניתוח לא רווחי עבורם - תחכו חודשים ארוכים בתור, אבל ב'אסותא' יקבלו אתכם תוך שבועיים", "גלובס", 21.3.13).

מוזר היה לנו לקרוא טענות על ניגודי העניינים בפעילות משרד הבריאות מול בתי החולים הממשלתיים מפי מנכ"ל קופת חולים שמשתמשת בכספים ציבוריים להפעלת בית חולים פרטי בבעלותה. בנוסף לאמור, נשאלות שאלות נוקבות לנושא ניקיון הכפיים של הקופה בהעדפת הפניות מטופלי הקופה ל"אסותא": האם הקופה ערבה בעקיפין להלוואה של מיליארד שקל אותה חייבת "אסותא" לבנקים? האם כתוצאה מכך מחויבת הקופה להזרים ל"אסותא" מטופלים בהיקף שנתי של מיליוני שקלים ובהסכם מחייב? האם מכבי משלמת ל"אסותא" מחירים גבוהים יותר מאשר שאר קופות החולים? האם בכך מכבי לא נמצאת בניגוד עניינים כאשר טובת "אסותא" מקדימה את טובת החולה המופנה בעצם לרפואה פרטית, אך זאת בכדי לסייע ל"אסותא" לעמוד בערבות לבנקים? באם יתברר שהתשובות לשאלות האמורות הללו נכונות, כיצד בדעתו של מנכ"ל מכבי לנהוג?

בעוד מנהלי בתי החולים הממשלתיים מחזרים על פתחי בעלי הון בארץ ובעולם בניסיון לגייס כספים לבניית בתי החולים ושיפור התשתיות שלהם לטובת הציבור הרחב הנזקק להם, ניצלה קופ"ח מכבי כספי ציבור ובנתה את ביה"ח "אסותא" המתחרה, יונק ומנשל את בתי החולים הממשלתיים מהנכס הכי יקר שלהם - הרופאים והאחיות.

מצבה הקשה של רפואת האשפוז הציבורית, ועל כך זועקים זה מספר שנים מנהלי בתי החולים הציבוריים, נגרם בגלל הזרמת כספי הביטוחים המשלימים, מעל לשישה מיליארד שקל בכל שנה, למערכת הפרטית בלבד. הון עתק אותו מנצלים בתי החולים הפרטיים, ביניהם "אסותא", כדי לפתות בממון רב את הרופאים הבכירים והאחיות לנטוש את המערכת הציבורית ולנשל את בתי החולים הממשלתיים וציבור החולים אותם הם משרתים, מההון האנושי שלהם, אותו הכשירו בעמל רב. ביה"ח אסותא, ביה"ח הפרטי של מכבי, נשען על רופאים אותם הכשירו בתי החולים הממשלתיים שאת הניהול ו"הסטגנציה" שלהם הוא מבקר, ובמנהלים הלא מוכשרים שלהם הוא מתחרה.

אנו, כמנהלי בתי החולים, רואים ביומיום את שינוי המדיניות והנוקשות של הנהלת מכבי בהענקת הזכויות למבוטחיה בסל הרגיל, כמתחייב מחוק ביטוח בריאות ממלכתי, אל מול ההשקעה בתוכניות פרימיום לביטוח משלים ומסע פרסום בהוצאות עתק. כך הפכה מכבי לכוכבת התלונות מצד הציבור, וכך גם, למשל, פורסם לאחרונה כי הידרדרה אל מתחת לשירותי בריאות כללית בשיעורי החיסונים נגד שפעת, במיוחד בילדים. נכון שמנהלי בתי החולים הממשלתיים מכהנים תקופות ממושכות, ואין בכך כל פסול. לא בהכרח שירות ארוך משמעותו שירות פחות טוב, כשם שלא בהכרח שחילופי מנכ"לים תכופים עושים טוב לקופת החולים מכבי. מעניין לשים לב שבתקופת שירותו הקצר של מנכ"ל מכבי צנח מספר המבוטחים המצטרפים והתעצם מספר הנוטשים את הקופה.

מרן סער נמסר בתגובה כי "הריאיון שהתפרסם היה כללי ונגע לעיקר הכשלים במערכת הבריאות, כפי שנאמרו בעבר גם ע"י ועדות ציבוריות ומבקר המדינה. אין לי עניין להתנצח עם מנהלי בתי החולים מעל דפי העיתון או בכלל. הדרך של מכבי היא ישרה, שקופה, בהתאם לחוק ומבוססת על אינטגריטי מקצועי ואישי. אין כל ערבות של מכבי לכספים כלשהם של 'אסותא' וטענה זו היא משוללת כל יסוד. אני מקווה שהדיון התקשורתי הזה יוביל לשיפור בתקשורת בין משרד הבריאות, בתי החולים וקופות החולים".