אין ודאות שקרדן NV וקרדן יזמות יעמדו בהתחייבויות שלהן

ירידת ערך נכסי קרדן NV ממשיכה לפגוע בתוצאות הכספיות של הקבוצה, שבסיכום שנתי מציגה הפסד של 33 מיליון אירו, אחרי הפסד של 148 מיליון אירו ב-2011

ירידת ערך נכסי קרדן NV ממשיכה לפגוע בתוצאות הכספיות של הקבוצה, שבסיכום שנתי מציגה הפסד של 33 מיליון אירו, אחרי הפסד של 148 מיליון אירו ב-2011. עיקר הנזק נרשם ברבעון הרביעי, שאותו סיכמה קרדן NV, שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, בהפסד של 27 מיליון אירו.

החברה סבלה מירידת שווי משמעותית, בגובה 101 מיליון אירו, של נכסיה באירופה - שם היא פועלת באמצעות חברת GTC פולין. במבט להמשך, בקרדן מעריכים: "השווקים שבהם אנו פועלים במרכז-מזרח אירופה ימשיכו להיות מאתגרים גם בשנת 2013".

קרדן אן.וי. מתמקדת בשלושה תחומי פעילות עיקריים בחו"ל: נדל"ן (באמצעות GTC כאמור), תשתיות מים (תהל) ושירותים פיננסיים (KFS). הפסדים נרשמו אשתקד גם בפעילות הפיננסית ובפעילות תשתיות הפרויקטים.

אחרי תקופה קצרה יחסית של שקט, שבו לצוף בשבוע שעבר חששות לגבי יכולתה של החברה להתמודד עם התחייבויות האג"ח שלה, בהיקף של 2.2 מיליארד שקל (כ-450 מיליון אירו). זאת לאחר שחברה-בת הפועלת בסין הפסיקה מו"מ למכירת חלק מפעילותה תמורת 85 מיליון אירו - מה שהוביל להורדת דירוג האג"ח של קרדן NV על ידי S&P מעלות.

החברה-האחות קרדן יזמות סבלה גם היא אשתקד מהחזקתה במניות קרדן NV. צניחת שוויין של האחרונות ב-55% ב-2012, הסבה לקרדן יזמות הפסד של כ-47 מיליון שקל, מתוך הפסד שנתי של 100 מיליון שקל. קרדן יזמות, הפועלת בישראל, מחזיקה בין היתר ביבואנית רכבי ג'נרל מוטורס (UMI), בחברת הליסינג אוויס ובקרדן נדל"ן. בתחילת 2013 היא מכרה את החזקותיה בחברה-הבת קרדן שירותים מוניציפאליים (קש"מ) למשפחת ויל, תמורת 110 מיליון שקל.

דבר רואי החשבון של קרדן NV: התממשות תוכניות החברה למימוש נכסים, החזר הלוואות מחברות מוחזקות, והמשך עמידה באמות מידה פיננסיות אינה ודאית מאחר שאינה בשליטתה המלאה של החברה. הנהלת החברה סבורה, כי תצליח לפרוע את התחייבויותיה במועדן בעתיד הנראה לעין.

דבר רואי החשבון של קרדן יזמות: מפנים את תשומת הלב לגירעון של 204 מיליון שקל בהון החוזר של החברה, הנובע בעיקר מהתחייבויות שוטפות של אשראי בנקאי שקיבלה החברה. יכולתה לעמוד בפירעון התחייבויותיה ב-2014 ואילך אינה ודאית ומותנית בקבלת או חידוש מימון, בהתבסס על שיעבוד מניות החברה-הבת קרדן ישראל או מימוש החזקות בקרדן ישראל.

התחייבויות אג"ח: 451 מיליון אירו

שכר 8 הבכירים: 6.7 מיליון אירו