צפו: תורים ארוכים בבנקים בקפריסין; "גוזלים לנו את הכסף"

(עדכון) - גברים ונשים, קשישים וצעירים, הורים עם ילדים על ידיהם - כולם מבקשים למשוך כספים ■ פנסיונר בקול חנוק: "רוצים לגנוב לנו את הגז, את הכסף" ■ צפו בקפריסאים זועמים שורפים את דגל אירופה

הבנקים בקפריסין נפתחו היום (ה') בשעה 12:00 למשך 6 שעות בלבד - והתורים הארוכים משתרכים בסניפים. לפי שעה מדווחות הרשתות הזרות על רגיעה יחסית ואין אירועים אלימים בתורים. "אין טעם לעשות שום דבר מלבד להיות סבלנים. אלימות לא תועיל", אמר דינוס וולידס, שהמתין באחד התורים.

"אני מרגיש נורא, בושה", אמר בקול חנוק פנסיונר קפריסאי שהגיע מוכן לסניף הבנק שלו, מצויד בכיסא. "רוצים לגנוב לנו את הגז, לגזול לנו את הכסף. עבדנו 60-70 שנה בשביל הכסף הזה".

ממשלת קפריסין הכינה את הקרקע לפתיחת הבנקים, כאשר החשש הגדול היה כמובן "ריצה" של הלקוחות אל הבנקים כדי למשוך פיקדונות, מה שעלול לגרום לקריסתם. שיירות של משאיות עמוסות במיליארדי אירו עשו דרכן הלילה מאירופה לבנק המרכזי של קפריסין כדי לצייד את הבנקים במזומנים במידת הצורך.

משאיות טעונות בכסף בדרך לקפריסין
 משאיות טעונות בכסף בדרך לקפריסין

משאיות עמוסות מזומנים בדרך לקפריסין

ברשת CNBC שידרו תמונות של לקוחות רבים הצובאים על הבנקים במטרה למשוך את כספי הפיקדונות. הלקוחות הרבים מנסים למשוך כספים ככל הניתן תחת המגבלות ובעיקר לבדוק את יתרת כספי הפיקדונות שלהם לאחר שלא הייתה להם גישה לנתונים במשך כמעט שבועיים.

"אתה לא יודע מי עומד מאחוריך בתור"

"הולך להיות בלגן", אמר לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" פפוס פפדקיס, בעל חנות מזכרות בניקוסיה, שעות לפני פתיחת הבנקים. "כולם יילכו לבנקים ויצרחו כדי לקבל את כספם".

"קניתי רק כמה דברים קטנים בימים שהבנקים היו סגורים", אמר לסוכנות בלומברג פנסיונר בן 65 מניקוסיה, שהמתין בתור בסניף בנק. "היו לי הרבה מטבעות שחסכתי עם הזמן והשתמשתי בהם. אם הבנק לא היה נפתח היום הייתי צריך ללוות כסף".

שר האוצר של קפריסין פרסם "הודעת הרגעה" בה נכתב: "אנא, בואו נישאר רגועים ולא ניצור בעיות נוספות. לא יעזור אם נרוץ לבנקים למשוך את הכסף".

אנשים ממתינים לפתיחת הבנקים בקפריסין
 אנשים ממתינים לפתיחת הבנקים בקפריסין

אך לא כולם מתכוונים לרוץ לבנק. בעלת חנות מכולת בניקוסיה אמרה לבלומברג כי "לא אלך היום לבנק מחשש שיהיה שם כאוס. אתה לא יודע מי עומד מאחוריך בתור לבנק וזה יכול להסתיים בשוד. נחכה ונראה".

לממתינים בתורים הארוכים חולקו מסמכים ובהם פירוט הגבלות ההון של הממשלה. לא כל סניפי הבנקים נפתחו ב-12:00 כמתוכנן. שוטרים פרוסים בכניסה לסניפים אך למרות המרמור הרב בקרב האזרחים - לא נרשמו מהומות.

צוות עובדי בנק באחד הסניפים פנה ללקוחות הזועמים בקריאה נרגשת: "גם אנחנו קורבנות של פעולות הממשלה והכישלונות שגרמו לקטסטרופה הזו".

אנשים ממתינים לפתיחת הבנקים בקפריסין
 אנשים ממתינים לפתיחת הבנקים בקפריסין

הגבלות הממשלה

הבנקים בקפריסין היו סגורים מה-16 במארס כדי למנוע מצב של משיכה המונית של פיקדונות בנקאיים, לאחר שהממשלה הודיעה על הטלת מס על הפיקדונות כחלק מהתוכנית לקבל חבילת סיוע מאירופה. הממשלה הגבילה את משיכת הכספים מהבנקים כדי למנוע משיכות אגרסיביות, וההגבלות יימשכו לפחות עוד שבוע. הבורסה בקפריסין תיוותר גם היום סגורה.

בינתיים, מחוקק קפריסאי דורש לפתוח בחקירה נגד מי שמשך את כספיו מהבנקים בקפריסין בשבועות האחרונים, לפני שהממשלה החלה את המו"מ על תנאי הסיוע לאי. חבילת הסיוע הינה בהיקף של 10 מיליארד אירו.

לפי הערכת ממשלת קפריסין, בעלי פיקדונות גדולים בבנק קפריסין יפסידו עד 40% מכספם בעוד שמפקידים פחות גדולים בבנק Cyprus Popular עלולים להפסיד עד 75% מכספי הפיקדונות הלא-מובטחים שלהם.

המגבלות שהטילה הממשלה הינן:

■ ‎משיכות מזומנים מכספומטים ומדלפקי הבנקים יוגבלו ל-300 אירו ביום לתושב.

■ לא תינתן אפשרות לפדות המחאות במזומן ועסקים לא יוכלו להעביר כספים לחו"ל ללא הוכחות שהם מיועדים לייבוא.

■‏ לא יוגבלו תשלומים של עד 5,000 אירו; תשלומים עד 200 אלף אירו טעונים אישור של הבנק המרכזי, בהסתמך על מצב הנזילות של הבנק המעורב; תשלומים של יותר מ-200,000 אירו ייבדקו כל מקרה לגופו.

■‏ אנשים העוזבים את קפריסין יוכלו לקחת איתם 3,000 אירו בלבד.

תושבי קפריסין ממתינים לפתיחת הבנקים / צילום: רויטרס
 תושבי קפריסין ממתינים לפתיחת הבנקים / צילום: רויטרס