"התיקון לעמלת הפירעון המוקדם במשכנתאות חסר משמעות"

מנכ"ל עתיד משכנתאות: "התיקון נועד להיטיב עם הבנקים ולמנוע את ביטול העמלה" ■ זאת, בעקבות הגשת ההצעה של המפקח על הבנקים, דודו זקן, לתיקוני חקיקה בנושא עמלות פירעון מוקדם הנגבות בעת פירעון מוקדם של הלוואות לדיור

"ההצעה של בנק ישראל לביטול מרכיב הסיכון בעת הפירעון המוקדם של המשכנתא לא תחסוך כסף ל-85% מהלווים. על עמלת פירעון משכנתא ממוצעת של כ-700 אלף שקל ל-20 שנה יחסכו רק הלווים בסיכון גבוה כ-3,900 שקל לכל היותר", כך אומר אומר היום (ג') עידן אלקבץ, מנכ"ל עתיד משכנתאות.

זאת, בעקבות הגשת ההצעה של המפקח על הבנקים, דודו זקן, לתיקוני חקיקה בנושא עמלות פירעון מוקדם הנגבות בעת פירעון מוקדם של הלוואות לדיור (משכנתאות).

התיקון המוצע לצו מנטרל את מרכיב הסיכון של נוטל ההלוואה בחישוב עמלת הפרשי ההיוון בפירעון מוקדם של משכנתא ,כך שלווים שהוערכו על-ידי הבנק ביום בו הועמדה להם ההלוואה כלווים ברמת סיכון גבוהה, ונקבע להם שיעור ריבית גבוה יחסית, לא ישלמו הפרשי היוון בגין רכיב הסיכון.

"המתנה שנתן בנק ישראל לחג הפסח, הפחתת עמלת הפירעון המוקדם, היא חסרת משמעות ולא תחסוך שקל לרוב המוחלט של נוטלי המשכנתא, ולמעטים שהיא כן חוסכת מדובר באלפי שקלים בודדים במקרה הטוב", אמר אלקבץ.

לדבריו, "מדובר בניסיון שנועד להפיל את ההצעות הקיימות לביטול או הפחתה משמעותית של עמלת פירעון מוקדם, על ידי הצגת התיקון הלא משמעותי הזה. מילא שבנק ישראל מעדיף את רווחיות הבנקים על פני רווחת האזרחים, שכן זה חלק מתפקידו, אבל הניסיון להציג זאת כאילו מטרת התיקון היא טובת לקוחות הבנקים הוא בעייתי".