מר לפיד מרמת-אביב

שהצדקנים יפסיקו. מקום המדינה לא היה שר אוצר שדאג לכולם

השאיפה של יאיר לפיד לדאוג לגברת ריקי כהן הפיקטיבית, שהיא ובעלה מביאים הביתה 20 אלף שקל ולא גומרים את החודש, מוצדקת לגמרי, גם אם לא פופולרית.

לפיד תיאר מציאות שאותה מכירים אלה שמרוויחים סכומים דומים. הם מגדלים 3 ילדים, משלמים משכנתא של כמה אלפים בחודש, ועוד כמה אלפים לגן הפרטי של הילד מתחת לגיל 3 (אם יש שניים אז אפשר בקלות להגיע ל-5,000 שקל לפחות). אם הם מתגוררים ביישוב שמחייב את המשפחה להחזיק בשתי מכוניות שאיתן בני הזוג מגיעים לעבודה, כי התחבורה הציבורית בעייתית, אז איך הם יגמרו את החודש?.

יכולתי להשתמש במונח "מעמד הביניים" בתיאור הזה, אבל נמנעתי ממנו בכוונה, כי גם הכלכלנים הגדולים יודעים שהוא אמורפי ומיותר, וכל הניסיונות לתחם אותו לתחומי עיסוק, הכנסה או מוצא, כושלים שוב ושוב.

כי מעמד הביניים, כמו שאמר לפיד בקמפיין שלו, הוא סוג של עדר חמורים שסוחב על הגב את הכלכלה ונופל בין הגרפים.

מייד לאחר פרסום הפוסט של לפיד בפייסבוק, שדן בריקי כהן, נפתח ויכוח לאיזה עשירון בדיוק היא משתייכת, לשליש העליון, או לאמצע, כשבעצם החלוקה לעשירונים הוא שוב נסיון לפרמט משהו שלא ניתן לפירמוט. מדידת העשירונים מתבססת על הכנסה, זאת אומרת בעיקר על המשכורת, בלי לקחת בחשבון פרמטרים אחרים שמשפיעים עליה. כמו, למשל, דירה שקיבלה משפחה מהעשירון של כהן מההורים, או שהסבתא מממנת להם את שכר הדירה, והנה לכם פער של כמה אלפים טובים בין היתרות של אותה משפחה לבין זו של ריקי, אחרי שהיא משלמת משכנתא נכבדת כל חודש.

אז אפשר לקבוע ששתי המשפחות האלה משתייכות לאותו עשירון? ומה עם המנכ"לים הבכירים שמכניסים 300 אלף שקל לחודש? לאיזה עשירון הם שייכים? זה שנמוך בשלב אחד מאלוהים?

נוח לשכוח שריקי כהן מחדרה וסיגל יעקובוביץ' מרמת-אביב, הן אלה שיצאו להפגין ברחובות עם מקימי המאהל ברוטשילד, הן אלה שהניפו את יאיר לפיד על כתפי סתיו שפיר לכנסת, ועכשיו הוא פורע עבורן את שטר ההתחייבות עליו חתם כשיצא לדרכו הפוליטית.

אז שהצדקנים יפסיקו לצעוק שצריך לדאוג לכולם, כי מאז קום המדינה לא היה שר אוצר אחד שבאמת דאג לכולם. כשהמערך היה בשלטון הוא דאג לקיבוצים, כהחרדים היו בקואליציה הם דאגו לבני הישיבות, ליברמן דאג לעולים מחבר העמים, ועכשיו יאיר לפיד דואג לבוחרים שלו, וזו זכותו המלאה. ריקי כהן ישבה יותר מדי שנים בצד וראתה איך דואגים לאחרים. עכשיו הגיע הזמן שמישהו ידאג גם לה.