"דנקנר אמר שיבקש הלוואה מהבנק של צ'ינגולולו; חשבתי שזו בדיחה"

אלברטו גרפונקל, מנהל החטיבה הבינלאומית בבנק הפועלים לשעבר, העיד היום במשפטו של דני דנקנר ■ דנקנר נאשם בין היתר כי קיבל הלוואה בסך 5 מיליון אירו מבנק הולנדי השייך לאיש העסקים הליט צ'ינגלולו, על סמך הצהרת הון כוזבת

"כשדני דנקנר שמע שצ'ינגלולו רוצה הלוואה, תגובתו הייתה שגם הוא יבקש הלוואה מהבנק של צ'ינגולולו בהולנד. חשבתי בהתחלה שזו בדיחה, אך דני הראה רציניות בכוונותיו" - כך העיד היום (ד') אלברטו גרפונקל, מנהל החטיבה הבינלאומית בבנק הפועלים לשעבר, במשפטו של דנקנר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

דנקנר מואשם, בין היתר, כי הוא קיבל הלוואה בסך 5 מיליון אירו מהבנק ההולנדי השייך לאיש העסקים הטורקי הליט צ'ינגלולו, המחזיק גם בבנק פוזיטיף הטורקי, על סמך הצהרת הון כוזבת.

בחקירתו במשטרה אמר דנקנר כי קודם ללקיחת ההלוואה הוא ביקש את חוות-דעתו המשפטית של גרפונקל, וכן כי גרפונקל אמר לו שאין בעיה שהוא ייקח את ההלוואה, ושאין עליה חובת דיווח.

בעדותו היום הכחיש גרפונקל את הדברים: "זה לא נכון. לא ייתכן שהייתה שיחה כזו בינינו... אין מקום שדני יבקש ממני שאבדוק לו את ההלוואה מבחינה משפטית כי אני לא עורך דין. היועץ המשפטי של הבנק כפוף לדני, והוא יכול היה לפנות אליו ישירות או לשאול עורכי דין אחרים".

עוד ציין גרפונקל כי "צריך לדווח על כל ההלוואות בתור נושא משרה פעם בשנה. אין היגיון שהוא יבקש ממני כפי שאמר".

סעיף אישום אחר נגד דנקנר עוסק בפרשת רכישת בנק פוזיטיף. לפי אישום זה, דנקנר פעל בניגוד עניינים מהותי בהיותו יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים, בכך שלא דיווח על הקשרים העסקיים של חברת אלרן השקעות, בה היו לו אחזקות משמעותיות, עם קבוצת RP בראשותו של רפי ברבר. זאת, בעודו מנהל משא-ומתן עם ברבר על תשלום פיצוי לקבוצת RP בגין ויתור על חלקה בעסקה עם בנק הפועלים לרכישה משותפת של בנק פוזיטיף.

בנושא זה העיד היום גרפונקל: "כמנהל בכיר בבנק ראיתי את מעורבותו של דנקנר כיו"ר הדירקטוריון בסגירת הסכום מול קרן RP. עניין הפיצוי הוחלט בשיחה בין ברבר לבין דני. למיטב ידיעתי, לא היו נוכחים נוספים. אני לא הייתי נוכח כי לא הוזמנתי. ראיתי את חוסר ההזמנה שלי כלא בסדר. מי שניהל את המשא-ומתן היום-יומי עם ברבר זו החטיבה שלי, אנשיי, ובפגישה האחרונה גם אני וגם המנכ"ל היינו בשיחה עם ברבר בטורקיה".

עוד אמר גרפונקל בעדותו כי "דנקנר באופיו הוא יזם, לכן הוא אוהב להיות מעורב בכל ואוהב לשלוט בנעשה באופן כללי בבנק".

דנקנר מיוצג בידי עורכי הדין נבות תל-צור, יוסי בנקל, רותי ליטבק וטל שפירא. התובעים במשפט הם עורכי הדין מאור אבן-חן וטל פרג'ון מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.