גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם הלחץ להצליח בתחרויות הקריאייטיב פוגע במפרסמים?

המודעות הפרובוקטיביות של פורד שהכינה סוכנות הפרסום JWT בהודו מעלות תהייה: האם אנשי הקריאייטיב וגחמותיהם הם האשמים בפרשה - או שהלחץ הכבד לזכות בפרסים במסגרת תחרויות פרסום הוא המנוע מאחורי התופעה?

ג'ים פארלי, המשנה לנשיא חברת הרכב פורד, נאלץ להתחיל את נאום הפתיחה של תערוכת הרכב הבינלאומית בניו-יורק בשבוע שעבר עם התנצלות על כרזות הפרסומת הפוגעניות למכונית פורד פיגו עבור השוק ההודי. פארלי הביע את צערו ואמר כי החברה נקטה פעולה מהירה בנושא.

מודעות הפרסומת המזויפות שנעשו על-ידי אנשי הקריאייטיב ב-JWT הודו הציגו נשים קשורות, שפיותיהן מכוסים, בתא המטען של הפורד פיגו, וחולל סערה גדולה מבחינתה של פורד ברחבי העולם, לאחר שהן הועלו לאתר הבינלאומי של החברה.

בובי פאוואר, איש הקריאייטיב הבכיר בסוכנות הפרסום, משך את המודעות באמצע תהליך השיפוט, אך הנזק כבר נעשה.

הפרשה מדגישה את שדה המוקשים שניצב בפני משווקים, בשעה סוכנויות הפרסום שלהם שמות דגש על פרסי קריאייטיב במקום על האינטרסים של המותג, ומנפקות מודעות פרסום שאינן עוברות דרך תהליך האישור הרגיל (באנגלית הן נקראות Scam ads או Fake ads).

"לקוחות לא יודעים שזה קורה", אומרת ננסי היל, נשיאת ומנכ"לית האגודה האמריקאית של סוכנויות הפרסום. "אנשי קריאייטיב עושים זאת כבר שנים בינם לבין עצמם, אבל כשזה יוצא לציבור, מדובר באות אזהרה. מנהלי קריאייטיב צריכים לקחת אחריות ולשאול את עצמם מה הלקוח היה חושב".

כמו כן, מודעות מזויפות מעלות שאלות מטרידות: האם לחץ מהדרגים העליונים הוא שגורם לאנשי קריאייטיב לעבור גבולות, על מנת לזכות בפרסים שיעניקו לסוכנות שלהם את תואר הסוכנות, הרשת או חברת האחזקות של השנה?

פסטיבל הפרסום בקאן למשל (Cannes Lions International Festival of Creativity) הפך למרוץ חימוש קריאטיבי בין החברה-האם של WPP - JWT, לבין קבוצת אומניקום, מאז שהנהיגו בפסטיבל את פרס חברת האחזקות של השנה לשנים אחדות.

עד כמה מזויפות היו אותן כרזות של פורד? תחרויות נושאות פרסים כמו גואפסט דורשות לפחות אישור סמלי מטעם פלטפורמת פרסום, בכירים מסוכנות הפרסום והלקוח, אבל מכתבי האישור עשויים להיות לא ברורים.

שאשי סינהה, המפקח על גואפסט המשמש גם כמנכ"ל של IPG Mediabrands בהודו, אמר שלא ברור אם הלקוח של פורד אכן היה מודע לתוכן המודעות, מכיוון שמכתבי האישור מטעם הלקוחות למודעות של פורד פיגו לא כללו תיאורים של העבודה.

JWT הודו פיטרה בשבוע שעבר את פאוואר, כמו גם את ויג'אי סימהה, מנהל הקריאייטיב הבכיר בתקציב של פורד ב-WPP שעבד ב-Blue Hive, אשר נוסדה בשנה שעברה כשיתוף-פעולה בין 4 סוכנויות בבעלות WPP. האתר של Blue Hive מתאר את הצוות כ"ממוקד בהפיכת הלקוח העיקרי שלנו, פורד, לא רק למוכר בכל העולם אלא גם לאהוב בכל העולם".

נכון ליום חמישי שעבר, פורד הודו גם פיטרה מנהל בכיר שהיא סירבה לנקוב בשמו.

פאוואר אמר כי כמנהל קריאייטיב ראשי, בלתי אפשרי לראות כל אחת ממאות המודעות שמייצרים ב-JWT הודו, אך אמר כי פרסום הכרזות של הפורד פיגו התרחש במשמרת שלו, ולכן היה בסופו של דבר באחריותו.


מה גרוע יותר: צונאמי או פיגוע?

פאוואר, שהתראיין ביום שישי בעודו נופש בהרי ההימלאיה במסגרת חופשה שתוכננה זה זמן רב, אמר כי הטענה שמודעות מזויפות הן מחלה של אנשי קריאייטיב בלבד היא מיתוס.

"כל מנכ"ל של סוכנות אומר 'אנחנו רוצים שתזכו בפרסים'", כך אמר. "אז מה אתם חושבים שיקרה? צריך הרי לקבל מספר מסוים של נקודות בקאן. מדובר בקופסת גפרורים ובחבית אבק שריפה, ואל תתפלאו אם החבית מתפוצצת".

פיצוצים שכאלה מתרחשים באופן קבוע, אבל רק לעתים קרובות הם משנים משהו. בשערורייה האחרונה של מודעות מזויפות, שהתרחשה בשנת 2009, כרזה מזויפת של DDB ברזיל עבור ה-World Wildlife Fund הציגה מטוסים הטסים מעל מרכז הסחר העולמי, כשעל הכרזה מתנוסס מסר לפיו בצונאמי באסיה היו יותר קורבנות מאשר באירועי ב-11 בספטמבר. האמריקאים זעמו כשהכרזה נפוצה ברשת.

הפעם זה עשוי להיות שונה מעט. פיטוריו של מנהל בכיר אצל הלקוח הם עניין נדיר, והם עשויים לסייע לשפר את האכיפה שמנהיגים משווקים ברמה המקומית, שכן בכירים בחברות האלה עלולים לשלם את המחיר אם מודעת פרסום מזויפת של אחד מהמותגים שלהם תופץ ברבים.

לא בבית-ספרנו

לקוח נוסף של WPP מתחום הרכב כבר דרש מהסוכנות שלו, Garage Team Mazda, לוודא כי שערורייה כמו זאת של הפיגו לא תתרחש לעולם.

ראסל וייג'ר, סגן נשיא לשיווק במאזדה צפון אמריקה, הורה לסוכנות שלו לוודא כי מאזדה רואה את כל מה שהסוכנות מפיקה. "אנחנו צריכים לראות כל עבודה שכוללת את הלוגו או את הסמל של מאזדה לפני שהיא יוצאת החוצה", אמר.

קייט הרטמן, דוברת מטעם קוקה-קולה, אמרה שהחברה גאה בעבודתן של סוכנויות הפרסום שלה, ושהיא מאושרת לראות שהן זוכות לשבחים בתחרויות נושאות פרסים. היא הוסיפה כי על-פי הפרוטוקול, כל העבודות המוגשות לתחרות צריכות להיבדק לפני שהן מוגשות באופן רשמי.

"המותגים והסימנים המסחריים הם הקניין הרוחני בעל הערך הרב ביותר שלנו, ואנחנו לא מתירים שום שימוש בלתי מורשה בהם", אמרה הרטמן. "במקרה של מודעות מזויפות, אנחנו בוחנים כל מקרה לגופו", הוסיפה.

בדומה לכך, פאולו זיליוטו, מנהל שיווק בכיר בחברת אדידס, אמר כי המותג חייב לאשר כל עבודה המוגשת לתחרות.

משווקים, לפחות במטה החברה, מגלים לעתים את המודעות המזויפות רק לאחר שהן מועלות לאתרים כמו Ads of the world או כשהן הופכות לאייטם חדשותי.

שערוריית האוריאו

חברת Kraft Foods התמודדה עם בעיה יח"צנית בשנה שעברה, כשסוכנות הפרסום Cheil Worldwide יצרה מודעה מזויפת נטולת בושה בדרום קוריאה: תינוק יונק שמחזיק עוגייה ושורת מסר שבה כתוב "העוגייה החביבה ביותר על חלב".

המודעה הפכה לוויראלית ואילצה את Kraft לצאת למגננה. "אנחנו מבינים שהם יצרו את המודעה לשימוש בפורום מצומצם, נושא פרסים, בקוריאה" - כך אמר אז נציג החברה לחדשות ABC. "זה מעולם לא היה מיועד לפרסום צרכני או להפצה בציבור".

על אף שאנשי קריאייטיב חושבים שמודעות מזויפות הן לכל היותר כיף בלתי מזיק, משווקים המתמודדים עם התקפות מצד צרכנים זועמים אינם משועשעים - בעיקר כשכלי תקשורת ובלוגרים מאשימים את המשווק התמים במקום להבהיר שמדובר במודעה מזויפת.

כשמדובר ברשתות חברתיות, המצב גרוע עוד יותר. משתמש אחד העלה סטטוס על העמוד של פורד בפייסבוק: "אין ספק שפורד איבדה אותי כלקוח, ואנחנו מחפשים לקנות מכונית חדשה. זה לא יהיה מוצר של פורד... עכשיו כשראיתי את המודעה של פיגו!".

"קשה לי לחשוב על עונש קשה מדי לסוכנויות שמקדמות מודעות מזויפות", אמר ג'ון בוילר, הנשיא של סוכנות הפרסום 72andSunny. "זהו הביטוי המגעיל ביותר של אגו בתעשייה שלנו. אני חושב שתערוכות צריכות לאכוף בתקיפות מדיניות של אפס סובלנות".

מבחינתו של פאוואר, החלק הגרוע ביותר הוא לא פיטוריו, "אלא העובדה שמתייגים את הודו כמדינה של אנסים, שבה מתעללים מינית בנשים".

בתגובה לגל ההערות החיוביות על עמוד הפייסבוק שלו, הוא אמר כי הוא "אסיר-תודה מאוד על תמיכה מחברים ומאנשים ברשת שאני אפילו לא מכיר".

סקנדל הפיגו

המכונית הקטנה שחוללה כותרות גדולות היא שחקנית אלמונית בעולם הרכב. פורד השיקה את הפיגו, המשתייכת לקטגוריית הסאב קומפקט, בשוק ההודי במארס 2010. המכונית, שמבוססת על גרסה אירופית נושנה של הפורד פייסטה, נחלה הצלחה בתחילה ואף זכתה בפרס "מכונית השנה" לשנת 2011.

בשלהי 2012, פורד הודו השיקה פיגו בעלת עיצוב חדש, עם כמה צבעים חדשים וזוהרים ותכונות חכמות. באתר החברה צוין כי הפיגו "נועזת, אניגמטית ומסובבת ראשים". בעקבות אירועי השבוע שעבר, זה נשמע כמו אנדרסטייטמנט.

במודעות המזויפות המדוברות לפיגו, נראות נשים קשורות בבגאז' של הרכב. באחת המודעות האיורים של הנשים הקשורות הן של פריס הילטון ושל קים קרדישיאן, ואילו במודעה אחרת מאויר בתפקיד הנהג סילביו ברלוסקוני.

הסלוגן שליווה את המודעות היה: "Leave your worries behind with Figo's extra large boot".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל