הכסף האמיתי היחיד

התחלתי לעקוב באופן קפדני וצמוד ביותר אחר מחירו של הזהב

אני חוזר השבוע להתבונן על הזהב . המשמשת בכל כך הרבה תעשיות: תכשיטים, אלקטרוניקה, מים, רפואה, ועוד. עם כל זאת, זהב הוא עדיין הכסף (Money) האמיתי, והיחיד, המקיים את שני תפקידיו של כסף: אמצעי תשלום, ושמירת ערך.

מי שיאמר שבשני ההיבטים לא ניתן לבסס קביעה זו: לא ניתן, לכאורה, לקנות במכולת במטבע זהב, ומאז תחילת 2012 הזהב בהחלט לא עלה ריאלית. בשני המקרים, הטענות צודקות, אך לא רלוונטיות.

ראשית, ניתן למכור זהב אמיתי בכל מקום בעולם, ולקבל עבורו מטבע נייר לניהול הסחר הדרוש, אבל מבחנו האמיתי היה, ויהיה, בזמני משבר, כאשר המערכת המוניטארית הרגילה נמצאת בבעיה. אזרחי גרמניה של שנות ה-30, אזרחי ארגנטינה של שנות השמונים, ואזרחי קפריסין של היום, יכולים להעיד על כך, שאם היה בידם מטבע זהב, או כסף (המתכת), הם יכלו להתגבר הרבה יותר טוב על הקשיים שהמצב כפה עליהם.

רק החרמה פיזית, ואיסור החזקה, יכולים לבטל את אפקטיביות הזהב, אבל בעולם גלובלי כמו שלנו, תמיד יימצאו לקוחות למתכת. לגבי שמירת הערך, נכון שיש תקופות דשדוש קצרות, וארוכות, אבל דעתי היא, שהחזקת זהב איננה החזקת נכס פיננסי לצורך ספקולציה, אלא לצורך ביטוח.

לכן, במצבי משבר, כפי שהסברתי לעיל, הוא יהיה אפקטיבי במיוחד גם בשמירת ערך ההון של המחזיק בו. בטווח הארוך, פונקציה זו יכולה לפעל היטב גם ללא משבר מונטארי, ואת זה ראינו על פי "מדד עלות חליפה" לאורך השנים מאז 1900:

כעת נותרה השאלה מתי כדאי לקנות אותו, והאם ניתן להיות קצת יותר חכם כאן, מאשר להקצות סכום קבוע, ורציף ,כל חודש. לדעתי הצנועה, כן, וזאת על ידי ניסיון להבין את המגמה, ואת נקודות הסיכוי-סיכון הטובים ביותר לצורך זה.

הנה גרף שבועי של הזהב מאז 2009 ועד היום:

משה שלום זהב
 משה שלום זהב

שימו לב שאחרי שהגיע לשיא של כל הזמנים, סביב 1900, בסוף 2011, הזהב עבר תקופת צינון במשך שנתיים לערך, וזאת בצורה של משולש מתכנס. חובבי תורת גלי אליוט יכולים למצוא בתוך אותו משולש, שני Flats, עם גל X מתווך, כאשר ה-Flat השני עוד יכול להפוך ל-ZigZag, במידה והזהב יעשה את הלא יאומן (לאור כמות ההרחבות הכמותיות הקיימות היום !!), וירד מתחת ל-1510-20.

הגרף מורה על כך שרמה זו עוררה קונים (בדרך כלל בנקים מרכזיים אסיאתיים, ומזרח תיכונים) שרכשו אותו שם, בכמויות די גדולות. עובדת רמה זו כה ברורה, כרצפה, הפכה אותה גם ליעד מובנה לכל מי שרוצה לזכות בזהב בזול.

יש לציין, שמתחת לאותה רמה יושבות, כנראה, אינסוף פקודות קטיעת הפסד של משקיעים, וסוחרים רבים, הפועלים כאן לרווחי הון, ולא להחזקה ארוכת טווח. לרוכשים לטווח ארוך זה מצבור בלתי נדלה של "זהב מוזל" נוסף. לכן, אם 1510-20 תישבר, היעד הברור לתנועה יהיה מיד 1450 (תיקון שליש מכל העלייה עד 1900), ולאחר מכן 1300 (תיקון חצי).

עקרונית שתי רמות תיקון אלו אפשריות לחלוטין, במסגרת תיקון טכני של נכס פיננסי, אבל איכשהו לא נתנו לזהב להתממש אליהן עד כה. האם זה יקרה עכשיו? האם כניסת לתוקף של כל פקודות קטעת ההפסד יגרמו לכך? אין לי תשובה. אני רק יודע שאני אעקוב באדיקות אחרי המתכת, אם וכאשר תתחיל לאיים על התמיכה ההיסטורית המאסיבית שהוכיחה את עצמה כל כך הרבה זמן.

משה שלום הוא ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.